Ursprungligen postat av ceph
Bara lite relaterat, men de samlade vattenvägarna (både naturliga och grävda) i landet är helt sinnessjuka.
Som ett exempel... Passagerarfärjan "Pioner Altaja" byggdes i Moskva 1964, åkte från Moskvafloden via Moskvakanalen till Volga, fortsatte via kanalen Volga-Onega, sedan från Onega till Vita havet via Vitahavskanalen, sedan åkte hon hela vägen genom ryska arktis till floden Obs utlopp, upp genom Ob hela vägen till Barnaul i Sibirien, sedan fortsatte hon via floden Bija till den stora sjön Teletskoje i Altaj, nära gränsen till Mongoliet och Kina.
Där tjänstgör båten idag.
Helt galet.
EDIT: Och för den som undrar varför jag känner till detta... Jo, Ville Haapasalo's program "Altaj på 30 dagar" som gick i SVT under julhelgen handlade en del om Teletskoje, och jag la märke till en ovanligt stor båt i bakgrunden. Tänkte att den måste byggts på ett ordentligt varv, vilket det inte finns där (det enda samhället vid sjön är den lilla byn Artyrbasj, bara små trähus och grusvägar), den såg också för stor ut för att ha släpats dit över land på något vis. Sjön Teletskoje är därtill väldigt långt inåt landet, riktigt otillgängligt.
Så fann jag svaret, den for dit själv, från varvet i Moskva (!)
Fetmarkerade: Wow, coolt! En sån resa skulle man gärna vilja göra.
Färdrutterna i europeiska Ryssland: Yes, Sovjet förband ju de stora floderna i Europa, så att det skulle gå att åka med stora fartyg mellan Svarta havet, Östersjön, Vita havet och Kaspiska havet. Ganska otroligt system, som ännu fungerar och används.
(Svagaste länken i systemet, är vad jag förstår kanalen Östersjön-Vita havet, vilken är väldigt grund. Kallades tidigare Stalin-kanalen, och byggdes helt av fångar.)
Unified Deep Water System of European Russia
The Unified Deep Water System of European Russia (Russian: Единая глубоководная система Европейской части Российской Федерации
or UDWS (Russian: ЕГС
is a system of
inland waterways in Russia linking the White Sea, the Baltic Sea, the Volga River, Moscow, the Caspian Sea and—via the Sea of Azov—the Black Sea.
In 2010, it carried 70 million tons of cargo and 12 million passengers, making up two-thirds of overall inland waterway traffic volume in Russia. There are 60 common-use ports and quays in the UDWS, including three international ports (two in Moscow and one in Dmitrov, Moscow Oblast), so
Moscow is sometimes called "the port of the five seas".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unified_Deep_Water_System_of_European_Russia