Flodbåtar i Sibirien: Längs de stora ryska floderna

#1 2020-01-21, 14:59
KinaTorterarSvensk
Vad vet ni om resor med flodbåtar i Sibirien, längs de stora ryska floderna?

Sibiriens största floder, från öster till väster:

The Amur

Flowing into the territory of three countries (Russia, Mongolia and China), the Amur's basin area is 1,855,000 square kilometers, extending 2,824 kilometers in length.

The Lena

The easternmost of the three great Siberian rivers that flow into the Arctic Ocean, the Lena has a mean annual discharge of 588 cubic kilometers. It is also the largest river whose catchment is entirely within Russian territorial boundaries. Permafrost underlies most (77 percent) of the catchment.

The Yenisei

The central Yenisei rises in Mongolia, follows a northbound course to the Yenisei Gulf in the Kara Sea while a large portion drains off in central Siberia. With a maximum depth of 24 meters and an average depth of 14 meters, it is the largest river system flowing to the Arctic Ocean.

The Ob

A major river in western Siberia and the world's seventh-longest river, the Ob' forms at the confluence of the Biya and Katun Rivers, which originate in the Altai Mountains. Of the three great Siberian rivers that flow into the Arctic Ocean (the other two being the Yenisei River and the Lena River), the Ob' is the westernmost.


https://www.themoscowtimes.com/2019/05/15/russias-largest-rivers-from-th...

Amurfloden, längst i öster, mynnar alltså i Stilla havet. Lena, Yenisei och Ob mynnar alla i Norra ishavet.
#2 2020-01-21, 15:15
ceph
Bara lite relaterat, men de samlade vattenvägarna (både naturliga och grävda) i landet är helt sinnessjuka.

Som ett exempel... Passagerarfärjan "Pioner Altaja" byggdes i Moskva 1964, åkte från Moskvafloden via Moskvakanalen till Volga, fortsatte via kanalen Volga-Onega, sedan från Onega till Vita havet via Vitahavskanalen, sedan åkte hon hela vägen genom ryska arktis till floden Obs utlopp, upp genom Ob hela vägen till Barnaul i Sibirien, sedan fortsatte hon via floden Bija till den stora sjön Teletskoje i Altaj, nära gränsen till Mongoliet och Kina.

Där tjänstgör båten idag.

Helt galet.

EDIT: Och för den som undrar varför jag känner till detta... Jo, Ville Haapasalo's program "Altaj på 30 dagar" som gick i SVT under julhelgen handlade en del om Teletskoje, och jag la märke till en ovanligt stor båt i bakgrunden. Tänkte att den måste byggts på ett ordentligt varv, vilket det inte finns där (det enda samhället vid sjön är den lilla byn Artyrbasj, bara små trähus och grusvägar), den såg också för stor ut för att ha släpats dit över land på något vis. Sjön Teletskoje är därtill väldigt långt inåt landet, riktigt otillgängligt.

Så fann jag svaret, den for dit själv, från varvet i Moskva (!)
#3 2020-01-22, 23:30
KinaTorterarSvensk
Ursprungligen postat av ceph
Bara lite relaterat, men de samlade vattenvägarna (både naturliga och grävda) i landet är helt sinnessjuka.

Som ett exempel... Passagerarfärjan "Pioner Altaja" byggdes i Moskva 1964, åkte från Moskvafloden via Moskvakanalen till Volga, fortsatte via kanalen Volga-Onega, sedan från Onega till Vita havet via Vitahavskanalen, sedan åkte hon hela vägen genom ryska arktis till floden Obs utlopp, upp genom Ob hela vägen till Barnaul i Sibirien, sedan fortsatte hon via floden Bija till den stora sjön Teletskoje i Altaj, nära gränsen till Mongoliet och Kina.

Där tjänstgör båten idag.

Helt galet.

EDIT: Och för den som undrar varför jag känner till detta... Jo, Ville Haapasalo's program "Altaj på 30 dagar" som gick i SVT under julhelgen handlade en del om Teletskoje, och jag la märke till en ovanligt stor båt i bakgrunden. Tänkte att den måste byggts på ett ordentligt varv, vilket det inte finns där (det enda samhället vid sjön är den lilla byn Artyrbasj, bara små trähus och grusvägar), den såg också för stor ut för att ha släpats dit över land på något vis. Sjön Teletskoje är därtill väldigt långt inåt landet, riktigt otillgängligt.

Så fann jag svaret, den for dit själv, från varvet i Moskva (!)


Fetmarkerade: Wow, coolt! En sån resa skulle man gärna vilja göra.

Färdrutterna i europeiska Ryssland: Yes, Sovjet förband ju de stora floderna i Europa, så att det skulle gå att åka med stora fartyg mellan Svarta havet, Östersjön, Vita havet och Kaspiska havet. Ganska otroligt system, som ännu fungerar och används.

(Svagaste länken i systemet, är vad jag förstår kanalen Östersjön-Vita havet, vilken är väldigt grund. Kallades tidigare Stalin-kanalen, och byggdes helt av fångar.)

Unified Deep Water System of European Russia

The Unified Deep Water System of European Russia (Russian: Единая глубоководная система Европейской части Российской Федераци&#1080 or UDWS (Russian: ЕГ&#1057 is a system of inland waterways in Russia linking the White Sea, the Baltic Sea, the Volga River, Moscow, the Caspian Sea and—via the Sea of Azov—the Black Sea.

In 2010, it carried 70 million tons of cargo and 12 million passengers, making up two-thirds of overall inland waterway traffic volume in Russia. There are 60 common-use ports and quays in the UDWS, including three international ports (two in Moscow and one in Dmitrov, Moscow Oblast), so Moscow is sometimes called "the port of the five seas".


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unified_Deep_Water_System_of_European_Russia
#4 2020-01-22, 23:38
KinaTorterarSvensk
De planerar att (eventuellt) bygga ny kanal mellan Svarta havet och Kaspiska havet. I en naturlig sänka, som löper norr om, men parallellt med bergskedjan Kaukasus.

Anledningen är att kapaciteten inte är tillräckligt stor i nuvarande kanalsystemet Azovska havet-Don-Volga-Kaspiska havet.

The Eurasia Canal

The Eurasia Canal (Russian: Канал "Евразия", Kanal "Evraziya") is a proposed 700-kilometre-long (430 mi) canal connecting the Caspian Sea to the Black Sea along the Kuma-Manych Depression. Currently, a chain of lakes and reservoirs and the shallow irrigation Kuma-Manych Canal are found along this route.

The canal is intended to provide a shorter route for shipping than the existing Volga–Don Canal system of waterways; it would also require fewer locks (or lower-rise locks) than the Volga-Don route.

Manych Ship Canal is the existing canal system that would be the likely route for the Eurasian Canal.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eurasia_Canal

Verkar vara viktigare med sådana satsningar, än att kasta bort pengarna på show-off OS och VM. När Putin och hans kompisar väl klurat ut hur de ska kunna suga tillräckligt med pengar för egen räkning ur projektet, så kommer det nog i gång, hehe.