Vad gäller med redan gjorda hotellbokningar vid stängda gränser?

#1 2020-03-13, 22:42
Antialles
Danmark och Polen stänger sina gränser. Är det någon här som vet vad som gäller om man redan har bokat hotell i något av dessa länder utan avbeställningsskydd?
Får man bita i det sura äpplet och betrakta pengarna som förlorade eller finns det någon möjlighet att få pengarna tillbaka eller omboka?
#2 2020-03-13, 22:48
Slå bokningssidan en signal och hör med dem men jag skulle tro att du tyvärr får bita i det sura äpplet om du inte har avbokningsskydd.
#3 2020-03-13, 22:50
kullagulla1
Jag har bokat av två boenden ett i Prag och ett i Nice, det var inga problem att avboka när jag kontaktade hotellen.
#4 2020-03-13, 22:54
Antialles
Ursprungligen postat av kullagulla1
Jag har bokat av två boenden ett i Prag och ett i Nice, det var inga problem att avboka när jag kontaktade hotellen.


Hade du inget avbeställningsskydd då?
#5 2020-03-13, 22:58
kraftfoder
Ursprungligen postat av Antialles
Danmark och Polen stänger sina gränser. Är det någon här som vet vad som gäller om man redan har bokat hotell i något av dessa länder utan avbeställningsskydd?
Får man bita i det sura äpplet och betrakta pengarna som förlorade eller finns det någon möjlighet att få pengarna tillbaka eller omboka?


Inga större problem, hänvisa till rådande läge. Finns ingen "kronofogde" som skulle driva in en sådan "skuld"...

Hänvisas tll "acts of God"/force majeure. Förenklat har varken du eller hotellet någon skuld mot varandra under rådande omständigheter i nuläget.
#6 2020-03-13, 22:59
Antialles
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inga större problem, hänvisa till rådande läge. Finns ingen "kronofogde" som skulle driva in en sådan "skuld"...

Hänvisas tll "acts of God"/force majeure. Förenklat har varken du eller hotellet någon skuld mot varandra under rådande omständigheter i nuläget.


Problemet är förstås att jag redan har betalt, så det finns ingen skuld att driva in...
#7 2020-03-13, 23:05
kraftfoder
Ursprungligen postat av Antialles
Problemet är förstås att jag redan har betalt, så det finns ingen skuld att driva in...


Har du betalt via kreditkort, bör du i så fall reklamera överföringen till din bank.
Lycka till!
#8 2020-03-13, 23:08
Antialles
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du betalt via kreditkort, bör du i så fall reklamera överföringen till din bank.
Lycka till!


Tack. Ska förstås göra vad jag kan...
#9 2020-03-15, 16:01
Xfiles
Många flygbolag erbjuder gratis ombokning/avbokning samt så erbjuder många hotell kostnadsfri ombokning.
#10 2020-03-15, 20:55
MannishBoy
Ursprungligen postat av Antialles
Problemet är förstås att jag redan har betalt, så det finns ingen skuld att driva in...


Samma här, 17 papp. Och hotellet vägrar skriva ut en voucher för senare besök.

Iofs förstår jag dom, de riskar ju konkurs inom snar framtid.

Betalt med kreditkort som ska innehålla reseförsäkring. Nu får vi test på hur den funkar, jag är skeptisk. Lång skriftväxling och arga ord är sannolikt att vänta.