Hade en flygluff inbokad med Finnair ,service var outstanding

#1 2020-03-27, 22:32
NickeNickname
Hade en vårresa bokad med Finnair (2 flyg)i slutet på Maj, gick in på deras chat ikväll men hade inga större förhoppningar, men wtf jäkligt sjyst support allt återbetalt och alla ursäkter, kommer hotell agenterna köra samma godwill eller skiter dom i det som läget ser ut,3 hotellnätter bokade med Hotels.com just bara tankar
#2 2020-03-27, 22:42
ArthurFleck
Ursprungligen postat av NickeNickname
Hade en vårresa bokad med Finnair (2 flyg)i slutet på Maj, gick in på deras chat ikväll men hade inga större förhoppningar, men wtf jäkligt sjyst support allt återbetalt och alla ursäkter, kommer hotell agenterna köra samma godwill eller skiter dom i det som läget ser ut,3 hotellnätter bokade med Hotels.com just bara tankar


Bokade nyss en vistelse med Hotels.com själv och noterade deras ganska så stora blaffa längst upp på alla sina webbsidor angående Corona/Covid-19:

"Om du har bokat ett icke-återbetalningsbart pris före 19 mars 2020, för vistelser mellan 20 mars och 30 april 2020, kommer vi att skicka ett e-postmeddelande de kommande dagarna för att fråga om du vill behålla eller avboka din bokning. Väljer du att avboka kommer du att vara berättigad till en full återbetalning eller, i vissa fall, en kupong som gör att du kan boka om det ursprungliga boendet vid ett senare tillfälle. Du behöver inte ringa oss, men du måste avboka din bokning minst 24 timmar innan incheckning för att vara berättigad till detta erbjudande."


"För kunder som har bokat ett icke-återbetalningsbart pris för vistelser efter 30 april 2020 kommer vi att fortsätta arbeta med resepartners för att införa flexibla policyer, då situationen utvecklas ständigt."


https://sv.hotels.com/page/coronavirus-booking-information/

Verkar således vara skillnad på om man kan avboka och få pengarna tillbaka beroende på vilka datum det gäller?

Men däremot kan jag av egen erfarenhet avslöja att det ofta går bra att kontakta hotellet ifråga direkt som sedan har ett eget inlogg till hotels.com där de kan avboka vistelsen för dig från sin sida?

Alternativt, om det inte redan är förbetalt, och om du bara lämnat ditt VISA/MasterCard som garanti för bokningen, varför inte spärra detta, har jag gjort, trots att det stått att no-shows kommer debiteras och att bokningar är non-refundable, även i icke-Coronatider? Har fungerat och de har inte kunnat dra någonting då kortet är spärrat?
#3 2020-03-27, 22:46
NickeNickname
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Bokade nyss en vistelse med Hotels.com själv och noterade deras ganska så stora blaffa längst upp på alla sina webbsidor angående Corona/Covid-19:





https://sv.hotels.com/page/coronavirus-booking-information/

Verkar således vara skillnad på om man kan avboka och få pengarna tillbaka beroende på vilka datum det gäller?

Men däremot kan jag av egen erfarenhet avslöja att det ofta går bra att kontakta hotellet ifråga direkt som sedan har ett eget inlogg till hotels.com där de kan avboka vistelsen för dig från sin sida?

Alternativt, om det inte redan är förbetalt, och om du bara lämnat ditt VISA/MasterCard som garanti för bokningen, varför inte spärra detta, har jag gjort, trots att det stått att no-shows kommer debiteras och att bokningar är non-refundable, även i icke-Coronatider? Har fungerat och de har inte kunnat dra någonting då kortet är spärrat?

Ok, tack ska försöka
#4 2020-03-27, 22:53
Lunkan99
Ursprungligen postat av NickeNickname
Ok, tack ska försöka


Det går säkert bra. Finnar är i regel väldigt ärliga och pålitliga. Rena motsatsen till större företag i Sverige som stort sett satt det i system att neka återbetalning av det ena eller andra påhittade skälet.
#5 2020-03-28, 00:01
bithax
Finnair har bra service.
Har själv efter en vecka fått svar från Thaiairways att de jobbar på en återbetalning för mitt inställda flyg men de vet inte när det kommer att vara klart.
Blir nog finnair nästa gång.
#6 2020-03-28, 00:05
bithax
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Bokade nyss en vistelse med Hotels.com själv och noterade deras ganska så stora blaffa längst upp på alla sina webbsidor angående Corona/Covid-19:





https://sv.hotels.com/page/coronavirus-booking-information/

Verkar således vara skillnad på om man kan avboka och få pengarna tillbaka beroende på vilka datum det gäller?

Men däremot kan jag av egen erfarenhet avslöja att det ofta går bra att kontakta hotellet ifråga direkt som sedan har ett eget inlogg till hotels.com där de kan avboka vistelsen för dig från sin sida?

Alternativt, om det inte redan är förbetalt, och om du bara lämnat ditt VISA/MasterCard som garanti för bokningen, varför inte spärra detta, har jag gjort, trots att det stått att no-shows kommer debiteras och att bokningar är non-refundable, även i icke-Coronatider? Har fungerat och de har inte kunnat dra någonting då kortet är spärrat?


Var bra förr i tiden med swedbank e-kort. Aslätt att spärra om någon handlare inte skötte sig. Var väl därför tjänsten togs bort.
#7 2020-03-28, 00:10
ArthurFleck
Ursprungligen postat av bithax
Var bra förr i tiden med swedbank e-kort. Aslätt att spärra om någon handlare inte skötte sig. Var väl därför tjänsten togs bort.


Vet, det var asnice med Swedbank e-kort. Däremot finns den tjänsten fortfarande kvar hos andra aktörer, t.ex. Revolut har ett disposable virtual Visa-kort?

Nu har det iofs. inte hänt mig, men tror du att de ändå kan kräva in betalningen ändå på något sätt, eller är det helt kört om kortet är spärrat?
#8 2020-03-28, 00:14
bithax
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Vet, det var asnice med Swedbank e-kort. Däremot finns den tjänsten fortfarande kvar hos andra aktörer, t.ex. Revolut har ett disposable virtual Visa-kort?

Nu har det iofs. inte hänt mig, men tror du att de ändå kan kräva in betalningen ändå på något sätt, eller är det helt kört om kortet är spärrat?


Jo det går väl att skicka en faktura om de har ditt namn och adress. Men då får du väl betala den i så fall. Chansen är väl stor att det händer just ingenting.