Researrangörerna Ving och Always går nu officiellt samman och kommer att drivas under namnet Ving.
De båda företagen ingår redan i researrangörsgruppen My Travel och har sedan många år en gemensam organisation och säljer resor genom samma försäljningskanaler.
Nu tycker de båda bolagen att det inte finns någon anledning att fortsätta sälja likartade produkter under två olika varumärken. Från och med vintersäsongen 2006/2007 kommer därför varumärket Always att försvinna medan Ving, som bedömts vara det starkare varumärket, behålls.
Efter samordningen blir nya Ving den största researrangören i Sverige och kommer, enligt My Travel, att sälja lika många resor som de båda tidigare gjort tillsammans.
"
Det nya Ving kommer att stärka sin konkurrenskraft ytterligare genom sin storlek och vi kan nu allokera mer utvecklingsresurser till Ving", skriver Sam Weihagen, koncernchef för My Travel Northern Europe.
Ving och Always hade en marknadsandel på charter i Sverige på 34 procent under 2004/2005. Näst störst är Fritidsresor med 25 procent, Apollo med 22 procent, enligt uppgifter från My Travel. Omkring 1 650 000 reser årligen med charter.
http://dagensps.se/article.aspx?articleID=17022&categID=94
Inte är det väl nån som tror att priserna på charterresor utvecklas till konsumentens fördel genom det här samgåendet? Fikonsnacket "
...stärkt konkurrenskraft....bla....allokera resurser....bla" är en floskelfasad för att konkurrensen har minskat, därav nöjdheten.