Flygrädsla

#1 2006-04-13, 12:47
E.S:T
Har varit mer eller mindre flygrädd hela livet, det är inte så att jag vägrar sätta mig i ett plan utan det är väl mer ett obehag som de flesta känner. Men iom en massa flygningar det senaste året och inte mindre än 8 stycken under de två senaste månaderna känner jag mig nu rätt lugn men det finns ju småsaker jag fortfarande funderar på;

1. Jag har vant mig vid att det guppar och hoppar (och jag är antagligen inte den som varit med om den mest hoppande flygresan) men jag får bara för mig att vingarna kan brytas när de påfrestas så mycket, de ser ju så sköra ut. Kan detta hända? Läste på flygtrygg.nu att det tydligen inte ska gå att hända men man tycker ju att möjligheten bör finnas.

2. Kan all ström i planet bara lägga av helt plötsligt? Mardrömmen vore om hela planet bara släcks och tystnar och man sitter på 10.000 meters höjd och har strömavbrott.

Det var väl det, bara min ving-teori motbevisas så kan jag kanske njuta av kommande flygningar när jag väl kommit upp i luften. Hoppas nån har bra info.
#2 2006-04-13, 13:11
brobban
Ursprungligen postat av E.S:T

2. Kan all ström i planet bara lägga av helt plötsligt? Mardrömmen vore om hela planet bara släcks och tystnar och man sitter på 10.000 meters höjd och har strömavbrott.

Det var väl det, bara min ving-teori motbevisas så kan jag kanske njuta av kommande flygningar när jag väl kommit upp i luften. Hoppas nån har bra info.


Kanske om Usama har lyckats få tag i något gammalt plan och flyger upp bredvid er och drar av en fet EMP.
#3 2006-04-13, 13:52
Stålfarfar
Ursprungligen postat av E.S:T

1. Jag har vant mig vid att det guppar och hoppar (och jag är antagligen inte den som varit med om den mest hoppande flygresan) men jag får bara för mig att vingarna kan brytas när de påfrestas så mycket, de ser ju så sköra ut. Kan detta hända? Läste på flygtrygg.nu att det tydligen inte ska gå att hända men man tycker ju att möjligheten bör finnas.

2. Kan all ström i planet bara lägga av helt plötsligt? Mardrömmen vore om hela planet bara släcks och tystnar och man sitter på 10.000 meters höjd och har strömavbrott.


1. Tänk dig vingarna som fjädringen i en bil och luftleden ni flyger i som vägen. En väg är inte helt jämn alla gånger och hade du kört på den med en bil utan fjädring så hade bilen rasat ihop ganska snabbt. Flygplan är konstruerade på samma sätt och har en inbyggd elasticitet i alla "leder" eftersom luften hela tiden rör på sig. Jag kan garantera dig att vingarna inte är sköra, alla flygplan genomgått utprovningar och slitits mer i provbänk än vad de någonsin kommer att få utstå i verkliga livet. Dessutom går tvärgående balkar genom flygplankroppen och ut i vingarna. Sektionen över vingarna är den starkaste i hela flygplanet.

Om man ska ta otäcka exempel där vingarna varit i fara så ligger väl vansinnesflygningen över New York 11/9 nära till hands. De obildade bonnläpparna som tog kommandot på 757:an resp 767:an som kapades körde med full patte rakt mot husen, vilket inte är att rekommendera om man vill smälla in i kåkar eftersom det är närmast omöjligt att kontrollera ekipaget pga roderfladder som uppstår över vissa farter. Till slut slits rodren loss och man tappar manöverförmågan. Detta hände inte på dessa flygplan som flögs i farter långt över de tillåtna för konstruktionen. Jag, som studerat aerodynamik i tre år, är imponerad över att dessa gubbar ens lyckades träffa husen. Det var förmodligen bara ren tur.

2. Elsystemet ombord får sin kraft från generatorer som drivs av motorerna. På marken finns det två sätt att få el; antingen har man ett markaggregat tillkopplat (det syns på att en elkabel är inkopplad i nospartiet på flygplanet) eller så har man sitt hjälpaggregat (APU) igång. APU:n är en liten jetmotor som oftast sitter i stjärtpartiet, den startas några minuter innan avgång för att man ska kunna koppla loss markströmmen och lämna bryggan. APU:n driver elsystemet och förser jetmotorerna med lufttryck så de kan startas och i sin tur driva elsystemet genom varsin generator. Man märker när de olika systemen byter av varandra genom att det blinkar till och plingar i kabinen.

Om en motor slocknar så tappar flygplanet viss elförsörjning, men systemen är korskopplade och de viktigaste systemen får försörjning genom detta. Vissa mindre nödvändiga system kopplas bort. Om alla motorer slocknar, vilket trots allt har hänt vid några enstaka tillfällen, så blir det för all del tyst och mörkt i kabinen. Har man problem med elsystemet startar man dock hjälpaggregatet (APU:n) som tar över större delen av det som fallerat, och på så sätt kan man fortsätta flygningen. Om APU:n också skulle ta semester så finns det i större flygplan en vinddriven generator som fälls ut och driver de nödvändigaste flyginstrumenten så en nödlandning kan göras. Dessutom har man minst 30 minuters batteritid att använda sig av.

Allt som jag beskrivit efter första meningen är dock extremt sällsynt och inget du behöver oroa dig för om du flyger i den civiliserade världen. Alla piloter i hela världen är tränade för detta och det övas varje halvår i simulatorer, så du kan slappna av i din stol och beundra landskapet under och reflektera över hur fantastiskt det är med flyg och hur snabbt man förflyttar sig...
#4 2006-04-13, 15:18
E.S:T
Ursprungligen postat av Stålfarfar
1. Tänk dig vingarna som fjädringen i en bil och luftleden ni flyger i som vägen. En väg är inte helt jämn alla gånger och hade du kört på den med en bil utan fjädring så hade bilen rasat ihop ganska snabbt. Flygplan är konstruerade på samma sätt och har en inbyggd elasticitet i alla "leder" eftersom luften hela tiden rör på sig. Jag kan garantera dig att vingarna inte är sköra, alla flygplan genomgått utprovningar och slitits mer i provbänk än vad de någonsin kommer att få utstå i verkliga livet. Dessutom går tvärgående balkar genom flygplankroppen och ut i vingarna. Sektionen över vingarna är den starkaste i hela flygplanet.

Om man ska ta otäcka exempel där vingarna varit i fara så ligger väl vansinnesflygningen över New York 11/9 nära till hands. De obildade bonnläpparna som tog kommandot på 757:an resp 767:an som kapades körde med full patte rakt mot husen, vilket inte är att rekommendera om man vill smälla in i kåkar eftersom det är närmast omöjligt att kontrollera ekipaget pga roderfladder som uppstår över vissa farter. Till slut slits rodren loss och man tappar manöverförmågan. Detta hände inte på dessa flygplan som flögs i farter långt över de tillåtna för konstruktionen. Jag, som studerat aerodynamik i tre år, är imponerad över att dessa gubbar ens lyckades träffa husen. Det var förmodligen bara ren tur.

2. Elsystemet ombord får sin kraft från generatorer som drivs av motorerna. På marken finns det två sätt att få el; antingen har man ett markaggregat tillkopplat (det syns på att en elkabel är inkopplad i nospartiet på flygplanet) eller så har man sitt hjälpaggregat (APU) igång. APU:n är en liten jetmotor som oftast sitter i stjärtpartiet, den startas några minuter innan avgång för att man ska kunna koppla loss markströmmen och lämna bryggan. APU:n driver elsystemet och förser jetmotorerna med lufttryck så de kan startas och i sin tur driva elsystemet genom varsin generator. Man märker när de olika systemen byter av varandra genom att det blinkar till och plingar i kabinen.

Om en motor slocknar så tappar flygplanet viss elförsörjning, men systemen är korskopplade och de viktigaste systemen får försörjning genom detta. Vissa mindre nödvändiga system kopplas bort. Om alla motorer slocknar, vilket trots allt har hänt vid några enstaka tillfällen, så blir det för all del tyst och mörkt i kabinen. Har man problem med elsystemet startar man dock hjälpaggregatet (APU:n) som tar över större delen av det som fallerat, och på så sätt kan man fortsätta flygningen. Om APU:n också skulle ta semester så finns det i större flygplan en vinddriven generator som fälls ut och driver de nödvändigaste flyginstrumenten så en nödlandning kan göras. Dessutom har man minst 30 minuters batteritid att använda sig av.

Allt som jag beskrivit efter första meningen är dock extremt sällsynt och inget du behöver oroa dig för om du flyger i den civiliserade världen. Alla piloter i hela världen är tränade för detta och det övas varje halvår i simulatorer, så du kan slappna av i din stol och beundra landskapet under och reflektera över hur fantastiskt det är med flyg och hur snabbt man förflyttar sig...


Okey, tack så mycket för det långa och välbeskrivande svaret. Det är såna lugnande ord jag behöver för att kunna slappna av helt och hållet! Tack!
#5 2006-04-13, 15:26
Stålfarfar
Ursprungligen postat av E.S:T
Okey, tack så mycket för det långa och välbeskrivande svaret. Det är såna lugnande ord jag behöver för att kunna slappna av helt och hållet! Tack!


My pleasure, man ska inte behöva vara rädd för något som är betydligt säkrare än de flesta andra fortskaffningsmedel. Trevlig resa!
#6 2006-04-13, 16:13
Agent Cooper
Ursprungligen postat av Stålfarfar
1. Tänk dig vingarna som fjädringen i en bil och luftleden ni flyger i som vägen. En väg är inte helt jämn alla gånger och hade du kört på den med en bil utan fjädring så hade bilen rasat ihop ganska snabbt. Flygplan är konstruerade på samma sätt och har en inbyggd elasticitet i alla "leder" eftersom luften hela tiden rör på sig. Jag kan garantera dig att vingarna inte är sköra, alla flygplan genomgått utprovningar och slitits mer i provbänk än vad de någonsin kommer att få utstå i verkliga livet. Dessutom går tvärgående balkar genom flygplankroppen och ut i vingarna. Sektionen över vingarna är den starkaste i hela flygplanet.

Om man ska ta otäcka exempel där vingarna varit i fara så ligger väl vansinnesflygningen över New York 11/9 nära till hands. De obildade bonnläpparna som tog kommandot på 757:an resp 767:an som kapades körde med full patte rakt mot husen, vilket inte är att rekommendera om man vill smälla in i kåkar eftersom det är närmast omöjligt att kontrollera ekipaget pga roderfladder som uppstår över vissa farter. Till slut slits rodren loss och man tappar manöverförmågan. Detta hände inte på dessa flygplan som flögs i farter långt över de tillåtna för konstruktionen. Jag, som studerat aerodynamik i tre år, är imponerad över att dessa gubbar ens lyckades träffa husen. Det var förmodligen bara ren tur.

2. Elsystemet ombord får sin kraft från generatorer som drivs av motorerna. På marken finns det två sätt att få el; antingen har man ett markaggregat tillkopplat (det syns på att en elkabel är inkopplad i nospartiet på flygplanet) eller så har man sitt hjälpaggregat (APU) igång. APU:n är en liten jetmotor som oftast sitter i stjärtpartiet, den startas några minuter innan avgång för att man ska kunna koppla loss markströmmen och lämna bryggan. APU:n driver elsystemet och förser jetmotorerna med lufttryck så de kan startas och i sin tur driva elsystemet genom varsin generator. Man märker när de olika systemen byter av varandra genom att det blinkar till och plingar i kabinen.

Om en motor slocknar så tappar flygplanet viss elförsörjning, men systemen är korskopplade och de viktigaste systemen får försörjning genom detta. Vissa mindre nödvändiga system kopplas bort. Om alla motorer slocknar, vilket trots allt har hänt vid några enstaka tillfällen, så blir det för all del tyst och mörkt i kabinen. Har man problem med elsystemet startar man dock hjälpaggregatet (APU:n) som tar över större delen av det som fallerat, och på så sätt kan man fortsätta flygningen. Om APU:n också skulle ta semester så finns det i större flygplan en vinddriven generator som fälls ut och driver de nödvändigaste flyginstrumenten så en nödlandning kan göras. Dessutom har man minst 30 minuters batteritid att använda sig av.

Allt som jag beskrivit efter första meningen är dock extremt sällsynt och inget du behöver oroa dig för om du flyger i den civiliserade världen. Alla piloter i hela världen är tränade för detta och det övas varje halvår i simulatorer, så du kan slappna av i din stol och beundra landskapet under och reflektera över hur fantastiskt det är med flyg och hur snabbt man förflyttar sig...


Tack som fan för riktigt intresant info!
Hade inte en aning om flygets elsystem. Riktigt intresant läsning!
#7 2006-04-13, 17:35
limone
Jag måste stämma in i hyllningskören och tacka! Väldigt intressant information och jag upphör aldrig att häpnas av människans uppfinningsrikedom!
#8 2006-04-13, 18:40
Stålfarfar
Fan vad man får beröm varje gång man skriver mastodontinlägg

Som flygrädd kan det vara bra att ha några "regler" i minnet varje gång man känner obehag:

1. Det finns alltid minst en utväg ut varje situation som uppstår i ett flygplan. Ofta två, ibland tre. Piloter varken får göra eller gör något som de inte kan klara sig helskinnade från.

2. Det finns minst ett, oftast två, reservsystem till varje system. Jfr elsystemet jag beskrev ovan.

3. Ett fyrmotorigt flygplan flyger utmärkt även på tre motorer, kommer fram utan problem på två och kan hålla sig i luften tills nästa flygplats dyker upp, på en motor. När man leveransflyger tomma flygplan med fler än två motorer är det ganska vanligt att man har en avstängd för att spara bränsle.

4. Ingen pilot sätter sig i ett flygplan om han inte är helt säker på att komma oskadd ner igen. Dessutom har kaptenen personligt ansvar för var och en av ers säkerhet.

Som vanligt gäller försiktighet när man flyger i Balubaland och liknande ställen, men håller man sig i civiliserade länder så räcker de fyra stolparna ovan att ha i minnet.
#9 2006-04-13, 19:00
Slader
Jag är och kommer alltid att vara det tror jag. Varje gång jag flyger så sitter jag på helspänn typ hela tiden och sitter och funderar på hur fan flygpersonalen vågar jobba med detta. Jag vet att det är det säkraste sättet och så men ändå an känner sig så maktlös i plåtburken. Bästa är ju helt klart att dricka för då släpper nästan allt. Fast nackdeln är ju att man måste pissa hela tiden . Ska till bali om en vecka och då har jag bestämt mig att ta en imovane så jag kan slagga. Hoppas bara man kan vakna till middan då. En annan sak som är jobbigt med flygplan är att man blir lätt sjuk. Alltid nån jävel som sitter och hostar och sen blir alla på planet smittade. DEnna gång ska jag ha en gasmask eller vanligt munskydd på mig. Kan vara värt det istället för att vara sjuk på sin drömsemester. Fast folk lär ju undra (Måtte thaijumbon hålla):|
#10 2006-04-13, 20:23
E.S:T
Ursprungligen postat av Stålfarfar
My pleasure, man ska inte behöva vara rädd för något som är betydligt säkrare än de flesta andra fortskaffningsmedel. Trevlig resa!


Nej precis, det är skönt med lite bra information som får en att lugna ner sig något. Nu tror jag inte det blir problem att ta sig upp nästa gång. Kände redan i tisdags när det var färdigfluget att det kändes mycket bra och med dessa ord i minnet blir det en piece of cake i fortsättningen.

En bra sak när jag flög senast var att kaptenen pratade lite mer än vanligt och sa att "det kanske skakar lite vid landningen men det är ingen fara, vi släcker i kabinen men det är helt normalt etc. etc." sånt gillar man att höra och jag tycker att de borde tala om lite oftare vad det är som händer, iofs kan de ju inte sitta och prata hela tiden men om det t.ex. skakar en längre tid vore det skönt med lite lugnande ord.
#11 2006-04-13, 21:07
Stålfarfar
Ursprungligen postat av E.S:T
En bra sak när jag flög senast var att kaptenen pratade lite mer än vanligt och sa att "det kanske skakar lite vid landningen men det är ingen fara, vi släcker i kabinen men det är helt normalt etc. etc." sånt gillar man att höra och jag tycker att de borde tala om lite oftare vad det är som händer, iofs kan de ju inte sitta och prata hela tiden men om det t.ex. skakar en längre tid vore det skönt med lite lugnande ord.


Piloter är ju som folk är mest, vissa är mer pratsamma än andra. I piloternas fall är det ju dock så att det de säger kan ha en enorm inverkan på hur en flygrädd upplever flygningen. I flygbolagens operativa manualer står nerskrivet exakt vad som måste sägas till passagerarna vid varje flygning, men allt utöver det är s a s upp till piloternas humör och nivån på arbetsbelastningen. Detsamma gäller det som flygvärdinnorna säger, de har små broschyrer i sina arbetsutrymmen med manus på vad som ska sägas om de nu skulle glömma av det.

Men precis som det finns ovana resenärer så finns det de som flyger varje vecka och inte vill höra onödigt pladder från cockpit, så det gäller att hitta en balans som lugnar ner de osäkra och inte stör de resvana. Känner du obehag eller har funderingar eller vad som helst, hugg tag i någon ur kabinbesättningen och börja prata. Det ingår i deras arbetsuppgifter att lyssna och förklara om du känner obehag.