Ursprungligen postat av E.S:T
1. Jag har vant mig vid att det guppar och hoppar (och jag är antagligen inte den som varit med om den mest hoppande flygresan) men jag får bara för mig att vingarna kan brytas när de påfrestas så mycket, de ser ju så sköra ut. Kan detta hända? Läste på flygtrygg.nu att det tydligen inte ska gå att hända men man tycker ju att möjligheten bör finnas.
2. Kan all ström i planet bara lägga av helt plötsligt? Mardrömmen vore om hela planet bara släcks och tystnar och man sitter på 10.000 meters höjd och har strömavbrott.
1. Tänk dig vingarna som fjädringen i en bil och luftleden ni flyger i som vägen. En väg är inte helt jämn alla gånger och hade du kört på den med en bil utan fjädring så hade bilen rasat ihop ganska snabbt. Flygplan är konstruerade på samma sätt och har en inbyggd elasticitet i alla "leder" eftersom luften hela tiden rör på sig. Jag kan garantera dig att vingarna inte är sköra, alla flygplan genomgått utprovningar och slitits mer i provbänk än vad de någonsin kommer att få utstå i verkliga livet. Dessutom går tvärgående balkar genom flygplankroppen och ut i vingarna. Sektionen över vingarna är den starkaste i hela flygplanet.
Om man ska ta otäcka exempel där vingarna varit i fara så ligger väl vansinnesflygningen över New York 11/9 nära till hands. De obildade bonnläpparna som tog kommandot på 757:an resp 767:an som kapades körde med full patte rakt mot husen, vilket inte är att rekommendera om man vill smälla in i kåkar eftersom det är närmast omöjligt att kontrollera ekipaget pga roderfladder som uppstår över vissa farter. Till slut slits rodren loss och man tappar manöverförmågan. Detta hände inte på dessa flygplan som flögs i farter långt över de tillåtna för konstruktionen. Jag, som studerat aerodynamik i tre år, är imponerad över att dessa gubbar ens lyckades träffa husen. Det var förmodligen bara ren tur.
2. Elsystemet ombord får sin kraft från generatorer som drivs av motorerna. På marken finns det två sätt att få el; antingen har man ett markaggregat tillkopplat (det syns på att en elkabel är inkopplad i nospartiet på flygplanet) eller så har man sitt hjälpaggregat (APU) igång. APU:n är en liten jetmotor som oftast sitter i stjärtpartiet, den startas några minuter innan avgång för att man ska kunna koppla loss markströmmen och lämna bryggan. APU:n driver elsystemet och förser jetmotorerna med lufttryck så de kan startas och i sin tur driva elsystemet genom varsin generator. Man märker när de olika systemen byter av varandra genom att det blinkar till och plingar i kabinen.
Om en motor slocknar så tappar flygplanet viss elförsörjning, men systemen är korskopplade och de viktigaste systemen får försörjning genom detta. Vissa mindre nödvändiga system kopplas bort. Om alla motorer slocknar, vilket trots allt har hänt vid några enstaka tillfällen, så blir det för all del tyst och mörkt i kabinen. Har man problem med elsystemet startar man dock hjälpaggregatet (APU:n) som tar över större delen av det som fallerat, och på så sätt kan man fortsätta flygningen. Om APU:n också skulle ta semester så finns det i större flygplan en vinddriven generator som fälls ut och driver de nödvändigaste flyginstrumenten så en nödlandning kan göras. Dessutom har man minst 30 minuters batteritid att använda sig av.
Allt som jag beskrivit efter första meningen är dock extremt sällsynt och inget du behöver oroa dig för om du flyger i den civiliserade världen. Alla piloter i hela världen är tränade för detta och det övas varje halvår i simulatorer, så du kan slappna av i din stol och beundra landskapet under och reflektera över hur fantastiskt det är med flyg och hur snabbt man förflyttar sig...