Avboka flyg - utan orsak

#1 2006-04-17, 23:34
asburypark
Hej,

...är ute efter företag/sajter där man kan boka flygbiljetter -
OCH där man kan senare avboka sitt flyg utan att behöva ange någon som helst orsak eller skicka intyg.

Ofta kan man bara avboka vid sjukdom m.m Men jag är ute efter att kunna avboka utan att behöva ange orsak eller krångla med intyg hit och dit.
Gärna att man kan avboka så långt fram som dan innan avresa.

Vill boka en flygresa men kan inte vara 100% säker på att jag kan resa då. Men jag vill kunna boka biljett nu när det är billigt men ha möjligheten att avboka smidigt.

Har hittat dylika "trygghetsskydd" hos Flygvaruhuset och Ticket.

Någon som vet fler möjligheter?
#2 2006-04-18, 08:05
Mula
Verkar väl som flygvaruhusets "trygghetsskydd" är det du är ute efter.
Allmänt gäller ju att eftersom flygbolagen kräver betalning på lågprisbiljetter i förväg så tror jag inte det är så lätt att hitta nån som vill "försäkra" sej mot detta. Avbokar du så måste du betala biljetten ändå. Skulle tro att ditt bästa val är att köpa en flygbiljett där villkoren tillåter dej att avboka fram till avgång, tex SAS Economy Flex.
#3 2006-04-18, 08:25
Stålfarfar
Om jag inte missminner mig så ingår avbeställningsskydd om du betalar resan med något av de stora kreditkorten, typ Mastercard, Visa, American Express osv.

I andra fall får du köpa en fullt flexibel biljett, m a o en affärsbiljett, som låter dig ändra och avboka ända fram till avgång utan kostnad men en sån biljett kostar multum.
#4 2006-04-18, 08:31
mullenö
Ursprungligen postat av asburypark
Hej,

...är ute efter företag/sajter där man kan boka flygbiljetter -
OCH där man kan senare avboka sitt flyg utan att behöva ange någon som helst orsak eller skicka intyg.

Ofta kan man bara avboka vid sjukdom m.m Men jag är ute efter att kunna avboka utan att behöva ange orsak eller krångla med intyg hit och dit.
Gärna att man kan avboka så långt fram som dan innan avresa.

Vill boka en flygresa men kan inte vara 100% säker på att jag kan resa då. Men jag vill kunna boka biljett nu när det är billigt men ha möjligheten att avboka smidigt.

Har hittat dylika "trygghetsskydd" hos Flygvaruhuset och Ticket.

Någon som vet fler möjligheter?


ngn orsak till varför du avbokar måste du nog ha:|
#5 2006-04-18, 15:13
contreras
Dom flesta resebyråer säljer väl avbeställningsskydd? Jag brukar alltid köpa ett,kostade 365 kr senast,och då får du avboka utan orsak.Men det är en självrisk på 500 kr om du avbokar utan läkarintyg.
#6 2008-09-01, 16:27
Rikser
Hej

Gräver upp denna tråd då jag har stött på problem.

Har bokat följande:

2 biljetter
flygbolag SAS
bokat via orbitz.com
betalt med VISA
resor om en vecka, ska stanna en vecka.

jag tror inte det fanns någon ruta för avbeställningsskydd att bocka i så jag har bara gjort en "vanlig" bokning så att säga.

Nu lutar det åt att 1 biljett eller båda ska avbokas. På sas hemsida visar det sig att jag ska vända mig till orbitz.com. Där står det att jag måste ringa dem.
Jag hittar ingen info om avbokningsvillkor på deras sida utan måste alltså ta det över telefon.

Vilka frågor kommer de ställa, jag har ingen orsak förutom att jag/vi inte vill åka o därför inget läkarintyg.

1: Så hur ska jag uttrycka mig över telefon och kommer jag att få tillbaka några pengar från orbitz.com?

2: Om jag istället kan få pengar tillbaka för att det är betalt med VISA, hur går jag då till väga?
#7 2008-09-01, 17:02
jumpcut
Ursprungligen postat av Rikser
Hej

Gräver upp denna tråd då jag har stött på problem.

Har bokat följande:

2 biljetter
flygbolag SAS
bokat via orbitz.com
betalt med VISA
resor om en vecka, ska stanna en vecka.

jag tror inte det fanns någon ruta för avbeställningsskydd att bocka i så jag har bara gjort en "vanlig" bokning så att säga.

Nu lutar det åt att 1 biljett eller båda ska avbokas. På sas hemsida visar det sig att jag ska vända mig till orbitz.com. Där står det att jag måste ringa dem.
Jag hittar ingen info om avbokningsvillkor på deras sida utan måste alltså ta det över telefon.

Vilka frågor kommer de ställa, jag har ingen orsak förutom att jag/vi inte vill åka o därför inget läkarintyg.

1: Så hur ska jag uttrycka mig över telefon och kommer jag att få tillbaka några pengar från orbitz.com?

2: Om jag istället kan få pengar tillbaka för att det är betalt med VISA, hur går jag då till väga?


Jag har ingen som helst aning om var Orbitz har för villkor, men pengar från VISA kommer du inte få utan att kunna visa sjukintyg på dig eller någon i din omedelbara familj.
#8 2008-09-01, 17:13
ksv
Ursprungligen postat av Rikser
1: Så hur ska jag uttrycka mig över telefon och kommer jag att få tillbaka några pengar från orbitz.com?
Kolla om den går att avboka så här:
Please check the fare rules and restrictions for your ticket, so you will know if the ticket is refundable or non-refundable, and what penalty fees may be associated with refunding or canceling it. To find the fare rules and restrictions:

1. Go to 'My Trips'.
2. Click "Details" to view itinerary information.
3. Click "fare rules" at the bottom of the page.
4. Check whether the ticket is refundable or non-refundable.
5. See what refund/cancellation fees apply.
6. Review the deadline for changes and refunds/cancellations. In some cases, the value of a ticket will go to $0.00 if you do not make changes before the deadline.


Går det, gör du så här:
Many tickets can be cancelled or exchanged online. To change or cancel an airline ticket:

1. Go to My Trips
2. Click the "Change/cancel ticket" button
3. The "Change/cancel ticket" wizard will guide you through the process


Ju närmare avresedatumet du kommer, desto dyrare verkar det bli.
#9 2008-09-01, 17:22
alver
Jag avbokade biljetter på orbitz förra året. Mina biljetter var non-refundable så pengar tillbaka fick jag inte. Istället blev det credits som jag kunde använda till att köpa biljetter på orbitz senare. Avbokade en biljett på 285$ och när jag köpte den nya med mina credits (285 dollar) fick jag betala 70 eller 80$ i straffavgift har jag för mig, det räknas ut i procent på första biljetten.

edit: så här skrev jag i ett PM till en användare som hade frågor om orbitz

"Det enda problem jag har haft är när jag avbokade en icke ombokningsbar biljett. Alltså att jag får credits att handla för senare men får betala 70$ i straffavgift eller liknande. De verkar inte ha synkat alla sina system riktigt så när jag skulle använda mina credits kunde inte försäljaren se att jag hade några. Jag sa helt enkelt att ni spelar väl in alla samtal så du kan ju lyssna på det när kundservicen sa att jag skulle få credits. jag fick ett nytt nummer att ringa och säga samma sak sen fick jag ringa tillbaka till första snubben igen och köpa biljetterna."
#10 2008-09-03, 14:47
Rikser
Tack för svaren.

Hade en biljett som inte gick att avboka så jag kom bara till steg 6 ksvŽs guide.

Fick ringa dem och det gick inte att få några pengar tillbaka eller credits alls på denna typ av biljett.

Så en av biljetter kommer inte användas.
#11 2008-09-03, 17:58
alex1987
vilket waste, sälj den på blocket, man kan väll namnändra.
#12 2008-09-04, 12:03
Rikser
Ursprungligen postat av alex1987
vilket waste, sälj den på blocket, man kan väll namnändra.


Nä faktiskt inte