Pamir Highway. Den rysk/Mellaöstiska/Asiatiska motorvägen genom bergen.

#1 2022-03-16, 02:20
colabulle
Ligger denna tråd fel ber jag om ursäkt, modd får gärna flytta den om den ligger fel!


Som rubriken lyder Pamir Highway. Den rysk/Mellaöstiska/Asiatiska motorvägen genom bergen eller "Heroin Highway" som den också kallas, skulle väldigt gärna vilja åka på den "motorvägen" och sedan vidare till kina ifrån Europa då typ Ifrån Turkiet. Köpa en äldre Toyota hilux en utan elektriska system som bara kan göra det jobbigare om något behöver lagas då allt då är elektroniskt kopplat med styrr doser och relän so kan strula eller gå ännu mera sönder.


Vad tror ni om en sådan resa? Är den genomförbar utan extrema kunskaper inom mekanik och fordons mekaniskt kunnande?

Hur är det med Pass/visum geom de länderna i den regionen "övere norra mellanöstern?" kan man bli gripen och sedd som "spion" och slängd i en bortglömd gulag och aldrig mera se dagens ljus?

Bör man oroa sig för labila galna Heroin smugglare som kommer råna dig på bilen och göra dig strand satt mitt ute i ingen satans eller skiter dem i dig så länge du skiter i dem?

Vad kan en sådan resa kosta i bensinpengar?
Kommer man behöva bunkra upp med så mkt extra bränsle då man inte har någon koll på när nästa bensin station blir "tillgänglig" bör man ha extra tankar/Jeepdunkar eller riskerar man att bli "ADR farligt gods på väg" som typ tankbilar? med så mt extra bränsle?

Hur många par däck kommer man behöva? Bromsbelägg, bromsok, stötdämpare + fjäder etc?

Vatten och mat?

Eller behöver man som de har i Dakarrallyt en följebil med enbart reservdelar?
Eller en sådan där fet jävla camper van de har i Australien? https://www.google.com/search?q=Australian+4x4+camper+van&tbm=isch&a...

Etc,vad/hur är eran syn på en sådan resa? Vad ser ni för andra problem?
Mvh!
#2 2022-03-16, 23:14
Limma skinkbit
Jag skulle valt en japansk fyrhjulsdriven bil. Helst en Toyota Landcruiser men Suzuki Grand Vitara är hyfsat robusta de också. Eller varför inte en Nissan Patrol eller Mitsubishi Pajero. Men M41:an är dock en väg, det är inte regelrätt offroadkörning det handlar om, och det är inget rally där man kör på tid. Så även om det är relativt tuff körning som sliter betydligt mer på bilen än en resa Stockholm - Göteborg tur och retur så ska man ju inte jämföra det med Dakarrallyt.
Jag hade själv vissa funderingar att köra den vägen för några år sen och var lite inne på en Subaru Legacy eller Outback. Så länge vädret är okej, vägen inte är brutalt lerig eller man behöver korsa några vattendrag så klarar man sig ganska bra utan extrem markfrigång eller ens fyrhjulsdrift. Även på dåliga vägar.

Man kan inte gardera sig mot alla eventuella haverier. Man får fråga sig vad som är rimligt att reparera längs vägen. Byta hjul? Ja, definitivt. Dra åt lösa muttrar? Jo. Binda fast ett avgasrör som håller på att ge sig? Ja. Men i övrigt? Man ställer sig inte och river ner en växellåda mitt ute i ingenstans bara för att upptäcka att man behöver beställa ett kugghjul från centrallagret i Tokyo. Ha med mat och vatten för några dagar och var beredd på att lämna bilen och lifta om det skiter sig på riktigt.
Jo förresten, ett extra luftfilter kan vara vettigt att ha med sig om man kör långa sträckor på dammiga vägar.

Ska man köra från Europa så kommer man inte ifrån Turkmenistan och/eller Iran. Det turkmenistanska visumet lär vara det besvärligaste. De tillåter i princip ingen självständig turism men transitvisum ska ha varit möjliga att få tidigare. Vet inte hur det är idag... En carnet de passage (googla detta) för bilen krävs åtminstone i Iran och förmodligen i Centralasien också. Ett särskilt visum, eller tillstånd, krävs för delar av Tadzjikistan https://caravanistan.com/visa/tajikistan/gbao-permit/
Iran är för övrigt trevligt land att resa i. Folk är överlag trevliga och vänligt inställda till turister. Dock är trafiken bland den farligaste i världen.

Bensin är att föredra framför diesel i den här delen av världen. Diesel kan vara svårt att få tag på har jag läst. I Iran ska visst dieseln vara subventionerad med samtidigt belagd med en del restriktioner.
Bensinpriser: https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
#3 2022-03-17, 10:55
Limma skinkbit
Viktigt: Iran är avstängt från det internationella banksystemet, ta med kontanter i form av USD eller EUR för hela vistelsen.

Allmänna tips när det gäller långa roadtrips: Gott om tid och ingen stress! Google maps tidsuppskattningar är utan pauser, om de ens är realistiska över huvud taget. Jag har varit med om att köra mil efter mil på slitna grusvägar i bergstrakter i 15-20 km/h. Gränsövergångar tar tid, övernatta nära gränsen och avsätt hela dagen åt gränsövergången. Går det fortare så är det ren bonus. Lämna all prestige och "road rage" hemma. Utgå från att dina medtrafikanter som kanske beter sig som idioter i trafiken samtidigt är helt okej som människor. Ta t.ex. inte idiotiska omkörningar som en personlig förolämpning. Tänk trafiksäkerhet hela tiden.
#4 2022-03-30, 23:42
Vad tror ni om en sådan resa?

Jättehäftigt!

Är den genomförbar utan extrema kunskaper inom mekanik och fordons mekaniskt kunnande?

Ja, men lär dig så mycket du hinner

Hur är det med Pass/visum geom de länderna i den regionen "övere norra mellanöstern?" kan man bli gripen och sedd som "spion" och slängd i en bortglömd gulag och aldrig mera se dagens ljus?

Nä, sådant förekommer inte. Möjligt att polisen kommer stoppa dig ibland och försöka lura av dig lite pengar.

Bör man oroa sig för labila galna Heroin smugglare som kommer råna dig på bilen och göra dig strand satt mitt ute i ingen satans eller skiter dem i dig så länge du skiter i dem?

Nej, inget du behöver tänka på.

Vad kan en sådan resa kosta i bensinpengar?

Det vet jag faktiskt inte


Kommer man behöva bunkra upp med så mkt extra bränsle då man inte har någon koll på när nästa bensin station blir "tillgänglig" bör man ha extra tankar/Jeepdunkar eller riskerar man att bli "ADR farligt gods på väg" som typ tankbilar? med så mt extra bränsle?

Ja, ta med extra bensin. Vart du kan tanka ser du på kartan. Använd Maps.me och iOverlander.

Hur många par däck kommer man behöva? Bromsbelägg, bromsok, stötdämpare + fjäder etc?

Kan ingenting om bilar

Vatten och mat?

Finns i alla större byar. Kolla kartan. Det fungerar som i Sverige. Kommer du till en stad - köp mat.

...sedan vidare till kina ifrån Europa då typ Ifrån Turkiet.

Gränsen mellan Tadzjikistan och Kina är inte öppen och så vitt jag vet får du inte ta med en bil över gränsen till Kina.
#5 2022-04-11, 07:38
Blankenship
Kommer ihåg en gammal blogg med några (tror norrländska) killar som åkte runt i de trakterna. Möjligen hade de även en tråd på flashback också. Tyvärr hittar jag den inte nu.

Men vad jag kommer ihåg så hade de en gammal Merca då den var väldigt driftsäker och lätt att hitta reservdelar till i den delen av världen.

Har för mig att de åkte öster om Kaspiska havet och sedan tog en färja över till Baku. Så lär ha åkt i några av stanländerna. Säkert tio år sedan. Men om du är seriös med resan är det nog värt att leta upp. Den var väldigt detaljerad.

Lycka till!
#6 2022-04-11, 09:45
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av Blankenship
Kommer ihåg en gammal blogg med några (tror norrländska) killar som åkte runt i de trakterna. Möjligen hade de även en tråd på flashback också. Tyvärr hittar jag den inte nu.

Men vad jag kommer ihåg så hade de en gammal Merca då den var väldigt driftsäker och lätt att hitta reservdelar till i den delen av världen.
Lycka till!


Kan det vara denna du tänker på?
https://vitarbilen.wordpress.com/