Jag skulle valt en japansk fyrhjulsdriven bil. Helst en Toyota Landcruiser men Suzuki Grand Vitara är hyfsat robusta de också. Eller varför inte en Nissan Patrol eller Mitsubishi Pajero. Men M41:an är dock en väg, det är inte regelrätt offroadkörning det handlar om, och det är inget rally där man kör på tid. Så även om det är relativt tuff körning som sliter betydligt mer på bilen än en resa Stockholm - Göteborg tur och retur så ska man ju inte jämföra det med Dakarrallyt.
Jag hade själv vissa funderingar att köra den vägen för några år sen och var lite inne på en Subaru Legacy eller Outback. Så länge vädret är okej, vägen inte är brutalt lerig eller man behöver korsa några vattendrag så klarar man sig ganska bra utan extrem markfrigång eller ens fyrhjulsdrift. Även på dåliga vägar.
Man kan inte gardera sig mot alla eventuella haverier. Man får fråga sig vad som är
rimligt att reparera längs vägen. Byta hjul? Ja, definitivt. Dra åt lösa muttrar? Jo. Binda fast ett avgasrör som håller på att ge sig? Ja. Men i övrigt? Man ställer sig inte och river ner en växellåda mitt ute i ingenstans bara för att upptäcka att man behöver beställa ett kugghjul från centrallagret i Tokyo. Ha med mat och vatten för några dagar och var beredd på att lämna bilen och lifta om det skiter sig på riktigt.
Jo förresten, ett extra luftfilter kan vara vettigt att ha med sig om man kör långa sträckor på dammiga vägar.
Ska man köra från Europa så kommer man inte ifrån Turkmenistan och/eller Iran. Det turkmenistanska visumet lär vara det besvärligaste. De tillåter i princip ingen självständig turism men transitvisum ska ha varit möjliga att få tidigare. Vet inte hur det är idag... En
carnet de passage (googla detta) för bilen krävs åtminstone i Iran och förmodligen i Centralasien också. Ett särskilt visum, eller tillstånd, krävs för delar av Tadzjikistan
https://caravanistan.com/visa/tajikistan/gbao-permit/
Iran är för övrigt trevligt land att resa i. Folk är överlag trevliga och vänligt inställda till turister. Dock är trafiken bland den farligaste i världen.
Bensin är att föredra framför diesel i den här delen av världen. Diesel kan vara svårt att få tag på har jag läst. I Iran ska visst dieseln vara subventionerad med samtidigt belagd med en del restriktioner.
Bensinpriser:
https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/