Hur kommer det sig att fler plan inte kraschar?

#1 2022-04-07, 19:02
HurManVetInte
Antalet flygplan som lyfter varje dag varierar rätt kraftigt beroende på tidpunkt på året. Men ett genomsnitt finns uträknat och enligt det lyfter det 102 465 flygplan varje dag.

Det är 36 500 000 per år. Alltså 36 miljoner flygplan lyfter varje dag.

Om man ser till perioden 1995 till 2004 så omkom i medeltal runt 700 personer i flygolyckor per år. Det kan man jämföra med att det varje år dör runt 40 000 människor i trafikolyckor bara inom EU.

Hur är det möjligt? Jag förstår att det inte går att jämföra med trafiken då det ofta är dåliga bilar, dåliga vägar, berusade förare och dylikt men på den här mängden borde det ju åtminstone vara fler "tekniska" fel på planen, psykiskt sjuka piloter som han tysken eller naturfenomen?

Dessa tre framförallt. Tekniken, (o)Vädret, Piloten. Men trots det så är det i princip aldrig ett plan störtar i Europa.

Kan någon förklara varför det är så? Är det "omöjligt" för ett plan att störta om man har en normal pilot och ett normalt väder?
#2 2022-04-07, 19:39
Matadolf
Allt kontrolleras konstant, allt planeras, flygplan är väldigt tåliga och driftsäkra. Det är inte svårare än så.
#3 2022-04-07, 20:04
HurManVetInte
Ursprungligen postat av Matadolf
Allt kontrolleras konstant, allt planeras, flygplan är väldigt tåliga och driftsäkra. Det är inte svårare än så.


Jo men jag tänker om dom störtar spelar det ju ingen roll hur tåliga dom är?

Eller om en pilot kör in i bergen, det har ju hänt. Suecide. Sånt är väl svårare att förekomma menar jag.
#4 2022-04-07, 20:08
SirDuke
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jo men jag tänker om dom störtar spelar det ju ingen roll hur tåliga dom är?

Eller om en pilot kör in i bergen, det har ju hänt. Suecide. Sånt är väl svårare att förekomma menar jag.

Säkerhetskultur. Trafikflyg är numera en high reliability industry. Det började 1977 efter katastrofen på Teneriffa.

Tekniken är välutvecklad samt kontrolleras noga. Organisationen är mogen. Man har koll på mänskliga faktorer och riggar system och arbetssätt för att täcka upp för brister.
#5 2022-04-07, 22:36
johanjohan71
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Jo men jag tänker om dom störtar spelar det ju ingen roll hur tåliga dom är?

Eller om en pilot kör in i bergen, det har ju hänt. Suecide. Sånt är väl svårare att förekomma menar jag.

Som andra redan har svarat har trafikflyget helt enkelt ett överlägset säkerhetstänkande och konsekvent säkerhetsarbete i alla led.
Det är orsaken till att flyg väldigt sällan ”störtar” i västvärlden.

Att en pilot begår utökat självmord genom att medvetet orsaka en krasch in i ett berg är ännu mer ovanligt.
Piloterna kontrolleras noga för att säkerställa att de är i både fysiskt och psykiskt gott skick.
#6 2022-04-07, 22:41
Hurt-Åke
Det finns inte så mycket däruppe att krocka med.

Kontroller och säkerhetskultur är på en nivå som gemene man inte kan föreställa sig. Alla inblandade är extremt välutbildade.
#7 2022-04-08, 12:23
HurManVetInte
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det finns inte så mycket däruppe att krocka med.

Kontroller och säkerhetskultur är på en nivå som gemene man inte kan föreställa sig. Alla inblandade är extremt välutbildade.


Sant i och för sig men start och landning tänkte jag kanske närmast på.
#8 2022-04-08, 21:26
Hurt-Åke
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Sant i och för sig men start och landning tänkte jag kanske närmast på.


Det är verkligen en av mänsklighetens största bedrifter att man lyckats få trafikflyget så oerhört säkert. Håller helt med dig om att det nästan är svårt att föreställa sig hur man lyckats med det!
#9 2022-04-09, 10:27
HurManVetInte
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är verkligen en av mänsklighetens största bedrifter att man lyckats få trafikflyget så oerhört säkert. Håller helt med dig om att det nästan är svårt att föreställa sig hur man lyckats med det!


Verkligen, speciellt med den mängden plan som lyfter varenda dag.

Man måste ju tänka på att det är en plåtburk som flyger 1000 kilometer i timmen 10.000 meter ovanför marken

Finns liksom uttrymen för att saker går fel.