Försenat bagage ersättning SAS

#1 2022-07-07, 13:16
Cleverface
Vi har snart varit utan bagage i 10 dagar, efter att ha rest med SAS. På hemsidan står följande ” Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter ”. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Vad anses egentligen som skäligt? Nu när dom ställt till med detta kaos vill man ju gärna mjölka ur varenda krona man är berättigad till, men utan risk för att få stå för kalaset på egen hand.
Någon som varit med om detta och vet hur hårda dom brukar vara?
#2 2022-07-07, 13:22
slö
Ursprungligen postat av Cleverface
Vi har snart varit utan bagage i 10 dagar, efter att ha rest med SAS. På hemsidan står följande ” Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter ”. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Vad anses egentligen som skäligt? Nu när dom ställt till med detta kaos vill man ju gärna mjölka ur varenda krona man är berättigad till, men utan risk för att få stå för kalaset på egen hand.
Någon som varit med om detta och vet hur hårda dom brukar vara?


Du köper ju helt sonika det du behöver (dock ej för mer än 75eur per person och dag, låg det en brudklänning och dolce gabana kostym i resväskan hyr du motsvarande till "tillställningen". (inte köper mao) .

köp vad som är rimligt, och av rimlig kvalite,

sen är det ju en viss skillnad på om du reste hem kontra står på bahamas med bara kläderna du har på kroppen.
#3 2022-07-07, 14:58
Cleverface
Är fortfarande kvar på resmålet. Svårt att veta med frugan, ett läppstift och ett par klackar kan ju kännas nödvändigt men också något man egentligen skulle klara sig utan. Sen att tandborste, schampo etc. Ersätts det är det ingen tvekan om. Vi måste också köpa ett nytt bagage för hemresan, då är frågan om det anses skäligt att köpa en ordentlig väska eller om de kommer att trycka på att vi hade kunnat hitta en till halva priset på en marknad. Väldigt otydliga riktlinjer.
#4 2022-07-07, 19:23
WernerHerzog
Hur har du betalat för resan?
Kortförsäkring och hem/reseförsäkring brukar vara det som gäller. Gå in på din bank och ta fram det kort du använt dig av. Bör finnas en länk till vilket försäkringsbolag som din kortgivare använder.
Lita inte på att flygbolaget gör mycket. De brukar hålla sig till vad som de är skyldiga att göra.
#5 2022-07-07, 19:44
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av Cleverface
Vi har snart varit utan bagage i 10 dagar, efter att ha rest med SAS. På hemsidan står följande ” Den exakta definitionen av vad som är rimligt beror på din individuella situation, syftet med och längden på din resa. SAS anser att 75 EUR per person och dag är ett rimligt belopp vid bagageförsening. Du måste begränsa dina utgifter till rimliga nödvändigheter ”. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Vad anses egentligen som skäligt? Nu när dom ställt till med detta kaos vill man ju gärna mjölka ur varenda krona man är berättigad till, men utan risk för att få stå för kalaset på egen hand.
Någon som varit med om detta och vet hur hårda dom brukar vara?

Dagligen är ett rimligt belopp, se till att köpa upp er till detta, ex kommer ni miami/NewYork med foppatofflor och mysdräkt , se till direkt att köpa på joggingskor med tillhörande,dagligen
#6 2023-06-16, 17:01
Gr0lsch
Bumpar tråden efter jag varit med om ungeför samma sak...

Spelar det någon roll vem man hör av sig till?
Antar att flygbolaget hamnar längst ner på listan men är banken/Mastercard eller ens hemförsäkring som är enklast att ha å göra med och som ger en mest "utdelning", eller någon annan?

I mitt fall är det Air France som fuckat ur totalt... jag har ett s.k. PIR-nummer som jag fick ifrån AF förlorat-bagage-folk. De sa att jag kunde handla upp till ca 15000 pga förseningen då jag hade dyr utrustningen i bagaget som jag behövde för min vistelse. För att få tillbaka pengarana skulle jag göra av mig till Air france "claims"-avdelning.