Har jobbat på SAS i fler år, så här kommer expertipsen.
1. Ska personen inte åka över huvudet taget så ska du inte checka in personen. Detta underlättar för senare handling.
2. När resan är avslutad dvs när resten av sällskapet kommer tillbaka till CPH så går du in och ansöker om återbetalning för den som inte åkte. Detta förutsätter att personen inte varit incheckad. Ni får tillbaka skatterna för biljetten, dvs de skatterna som inte länderna tar ut för att passagerarn i fråga aldrig rest. (Ankomst och avreseskatt, samt någon extra skatt för eventuellt flygplatserna).
3. Vill du sälja/ge bort biljetten så kostar ett namnbyte runt 600SEK och ska göras hos antingen personal på flygplatsen (service point) eller till SAS kundtjänst. (Köpt via resebyrå kan dessa regler se annorlunda ut, men SAS-personal på flygplatsen kan hjälpa till och då kostar det ca 950kr)
4. Biljetten går att ”splitta”, dvs plocka ut passageraren och boka om till senare tillfälle, detta mot avgift som måste räknas ut av personal, och inte alltid billigt. Men det går att boka om 364 dagar från datum då biljetten köptes. (Förutsatt att den är köpt på SAS hemsida).
Trevlig resa!