Hur gör jag om en i vårt sällskap blivit sjuk? SAS

#1 2022-08-01, 23:41
hedde
Vi är en familj på fyra personer som skall flyga med SAS från Köpenhamn till Faro.
Nu har en person blivit sjuk och då vi köpt billiga biljetter så går det inte att få pengarna tillbaka, men jag undrar hur jag bokar av henne? Försökt via SAS hemsida, men inget händer efter att jag vakt att avboka hennes biljett.
Räcker det med att jag inte checkar in henne bara?
#2 2022-08-01, 23:42
Drinkwather
Ursprungligen postat av hedde
Vi är en familj på fyra personer som skall flyga med SAS från Köpenhamn till Faro.
Nu har en person blivit sjuk och då vi köpt billiga biljetter så går det inte att få pengarna tillbaka, men jag undrar hur jag bokar av henne? Försökt via SAS hemsida, men inget händer efter att jag vakt att avboka hennes biljett.
Räcker det med att jag inte checkar in henne bara?


Räcker att säga till där ni heckar in att den 4e personen ej åker med. Eller så säger ni inget alls
#3 2022-08-01, 23:42
bouncingwiththat44
Ursprungligen postat av hedde

Räcker det med att jag inte checkar in henne bara?


Ja, vad trodde du annars?
#4 2022-08-02, 00:05
Elross
Testa att ring kundtjänst på morgonen, (blir svårt om ni ska flyga nu på morgonen) ska gå enligt deras hemsida att avboka bara en person i sällskapet.

Har du köpt resan med kort brukar vissa försäkringar mot sjukdomsfall ingå, har du köpt med kreditkort så ingår ännu fler försäkringar. Kolla upp om du köpt med kort vad som gäller så kanske du får pengarna tillbaka. Även om det inte är personen som är sjuk som köpt resan gäller försäkringen alla i sällskapet så länge det är betalt med kort.
#5 2022-08-02, 01:59
Addhoc
Ursprungligen postat av hedde
Vi är en familj på fyra personer som skall flyga med SAS från Köpenhamn till Faro.
Nu har en person blivit sjuk och då vi köpt billiga biljetter så går det inte att få pengarna tillbaka, men jag undrar hur jag bokar av henne? Försökt via SAS hemsida, men inget händer efter att jag vakt att avboka hennes biljett.
Räcker det med att jag inte checkar in henne bara?


Ja!? Tror du att flyget inte lyfter om hon inte är med eller vad?
#6 2022-08-02, 02:46
Du behöver inte göra ett skit.
#7 2022-08-02, 03:32
Pastcoan
Har jobbat på SAS i fler år, så här kommer expertipsen.
1. Ska personen inte åka över huvudet taget så ska du inte checka in personen. Detta underlättar för senare handling.
2. När resan är avslutad dvs när resten av sällskapet kommer tillbaka till CPH så går du in och ansöker om återbetalning för den som inte åkte. Detta förutsätter att personen inte varit incheckad. Ni får tillbaka skatterna för biljetten, dvs de skatterna som inte länderna tar ut för att passagerarn i fråga aldrig rest. (Ankomst och avreseskatt, samt någon extra skatt för eventuellt flygplatserna).
3. Vill du sälja/ge bort biljetten så kostar ett namnbyte runt 600SEK och ska göras hos antingen personal på flygplatsen (service point) eller till SAS kundtjänst. (Köpt via resebyrå kan dessa regler se annorlunda ut, men SAS-personal på flygplatsen kan hjälpa till och då kostar det ca 950kr)
4. Biljetten går att ”splitta”, dvs plocka ut passageraren och boka om till senare tillfälle, detta mot avgift som måste räknas ut av personal, och inte alltid billigt. Men det går att boka om 364 dagar från datum då biljetten köptes. (Förutsatt att den är köpt på SAS hemsida).

Trevlig resa!