Färjan till Gotland 30 procent dyrare, från 2023-01-12

#1 2022-12-01, 22:04
Kallis
Destination Gotland höjer det redan höga/dyra biljettpriserna med 30 procent, från och med den 12 januari 2023. Vilket medför att biljettpriset för en barnfamilj (schablon två vuxna + två barn under 13 år) med personbil, mellan den 11 januari till den 12 januari stiger över en natt med runt +1000 kr t.o.r.

Addera därtill att prisbilden ombord lär väl stiga med 30 procent, ger mig fan att de kommer att t.o.m. ta betalt för att en barnfamilj skall få byta blöjan på sin unge.

https://sverigesradio.se/artikel/stor-hojning-av-destination-gotlands-bi...
https://sverigesradio.se/artikel/kritiken-risk-att-dyrare-farjebiljetter...
https://sverigesradio.se/artikel/efter-chockhojningen-trafikverket-reder...

Redan idag flyger jag Bra, och det tycker jag är Bra, om inte bilen skall med på resan, den går ju inte att checka med in på planet....

Prisskillnaden, det som gör det bekvämt med att kunna flyga, slippa oväsendet och skiten, det tidsbesparande överbryggar och övertygar mig mer, d.v.s. att flyget är min grej!

Om jag får tänka lite positivt, tror jag att detta kommer att öppna upp för ett nytt tänk, som kommer att locka aktörer till marknaden, som annars inte trafikerar Visby under den kalla årstiden, tänker Norwegian, Ryanairs.
#2 2022-12-02, 02:59
Köp mat/dricka i kiosken, som drivs utan rederiets hjälp. Eller ta med eget om ni har bil.

Tycker priserna har höjts mer än 30% på några år bara. Man kunde åka i fören för typ 350, men idag är det nästan dubbelt.

Det gör livet svårt för de som måste pendla året om. Går inte att skylla på något när priserna gått upp långt över bränslekostnader och inflation osv.

Känns mera som att de vill se var gränsen går, så vägra äta på båten och dra ner på resorna så mycket det går eller flyg istället.
#3 2022-12-02, 08:52
Kallis
Allt handlar inte om bränslepriset!

Rederi AB Gotlands synsätt om att Destination Gotland skall förnya tonnaget i Gotlandstrafiken, mer frekvent än övriga rederier som bedriver sjöfart/passagerartrafik i Östersjön,

Rederiets rätt enligt avtalet med staten att avskriva, genom gods&biljettintäkter, sedan bygga nya fartyg som sätts in i Gotlandstrafiken, med en avskrivningstid på 10 år, kombinerat med att rederiet efter de 10 åren anser att behovet efter 10 år, med olika hänvisningar som exempelvis till miljön, är ytterligare nya fartyg som skall sättas in/ersätta.

Nya fartyg som skall avskrivas med nya 10 år, där fartyg som utgår, som är avskrivna, övergår i Rederi AB Gotlands ägo, som chartras ut eller säljs, där inget regnar tillbaka till Gotlandstrafiken.

Varför tillåter staten detta? Omsätta av nuvarande fullt fungerande och acceptabla fartyg?

Sammantaget betyder Rederi AB Gotlands girighet att prisbilden alltid förblir negativ för den som är beroende av Gotlandstrafiken, som landsväg till och från fastlandet!

Högtid för staten att sätta ned foten, Rederi AB Gotland är inte givet, dags att testa nya lösningar för Gotlandstrafiken.
#4 2022-12-02, 09:09
6stringlevin
Blir det 30% mindre Stockholmare på Gotland nu i sommar då?
#5 2022-12-02, 16:15
Kallis
Ja, troligen om inte fler än 30 procent, adderat med övriga icke stockholmare, som även de saknar koppling till Gotland, men som har ett intresse av att besöka, uppleva eller investera på Gotland.

Även dom drabbas på hemmaplan av den lågkonjunktur, som vi alla har framför oss!

Addera därtill prisökningen som besöksmålen kommer addera deras besök med! Inte kommer prisbilden på övernattning, restauranger, nöjen och annat att ha samma prisnivå som i sommaren 2022.

Trots att sommaren 2022 påverkades av kriget med ökade bensin- och dieselpriser, får man inte glömma bort att plånböckerna var fulla med pengar p.g.a. att man inte kunnat spendera lika mycket under pandemin, samt att det fanns ett uppdämt behov efter pandemin, om att få ge sig utanför sitt livsområde under pandemin.

Detta dråpliga påslag med 30 procent på redan höga färjepriser kommer bara att snabba på Gotlands resa ned i lågkonjunkturen, den kommer även att spä på allting!

Det finns många fastlänningar, när låneräntan var låg, sparräntan var nästan minus, bostadspriserna bara skenade uppåt, som såg det som en trevlig investering att köpa en bostadsrätt på Gotland, som man kunde besöka då och då, arbeta ifrån, sågs som ett andra hem.

Vad händer med öns bostadsmarknad om de börjar sälja av mot avdragsgill förlust...

Svaret är att gotlänningar som köpt bostad i konkurrens, med låga löner, kommer att få se sina bostäder att minska i värde, kontentan av det är att banken kommer att vilja ha mer betalt per månad, eftersom värdet på det som belånats sjunkit i värde, addera därtill att den stigande låneräntan ännu inte sett sitt slut!

Addera därtill hur den annalkande lågkonjunkturen kommer att slå mot den gotländska arbetsmarknaden med uppsägningar, människor som förhoppningsvis haft skaftet på huvudet och åtminstone haft ett medlemskap i en a-kassa, därtill adderat en inkomstförsäkring.
#6 2022-12-02, 16:27
Kallis
Jag tror att den bästa lösningen för trafikeringen med färja till och från fastlandet är att färjorna ägs av staten och därutöver betalar kostnader för bränsle, hamnavgifter, varvsunderhåll.

Men att det nödvändigtvis inte behöver vara staten som ansvarar för bemanningen och service ombord, liksom inte allt annat omkring, såsom bokning, marknadsföring, hamnarbetsuppgifter o.s.v.

Att denna verksamhet kan upphandlas av staten, och att annan/andra aktörer än staten ombesörjer ansvaret för den delen av Gotlandstrafiken.
#7 2022-12-02, 17:10
Kallis
#8 2022-12-02, 17:13
Favoritgame
Ja egentligen borde färjan nästan vara gratis, är väl ändå grundläggande samhällsservice att kunna ta sig till fastlandet från vår största och mest befolkade ö?
#9 2022-12-02, 20:32
Kallis
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja egentligen borde färjan nästan vara gratis, är väl ändå grundläggande samhällsservice att kunna ta sig till fastlandet från vår största och mest befolkade ö?

Håller helt med, när en simpel enkelresa mellan svenska Grisslehamn och åländska Eckerö, för en vuxen stannar vid priset 65 kronor...

Något är sjukt och sjukt ruttet!

Kolla själv:
https://boka.eckerolinjen.se/passengers
#10 2022-12-02, 20:43
Kallis
Ursprungligen postat av Kallis
Håller helt med, när en simpel enkelresa mellan svenska Grisslehamn och åländska Eckerö, för en vuxen stannar vid priset 65 kronor...

Något är sjukt och sjukt ruttet!

Kolla själv:
https://boka.eckerolinjen.se/passengers

Man kan t.o.m. boka in och betala redan idag för resor som ligger långt fram i tiden i Ålandstrafiken, jag kan inte ens boka en resa som skall ske om 6 veckor i Gotlandstrafiken!

Helt jävla sjukt!

Nej, detta är sossarnas fel, nu har vi en ny och klarsynt regering!
Nu skall vi göra oss av oket Rederi AB Gotland!
#11 2022-12-02, 20:46
Favoritgame
Ursprungligen postat av Kallis
Man kan t.o.m. boka in och betala redan idag för resor som ligger långt fram i tiden, jag kan inte ens boka en resa som skall ske om 6 veckor!

Helt jävla sjukt!

Nej, detta är sossarnas fel, nu har vi en ny och klarsynt regering!
Nu skall vi göra oss av oket Rederi AB Gotland!


Ja behövs helt klart lite demonstrationer och tryck på beslutshavarna. Om Åland kan så kan nog Gotland också få billigare färja. Generellt har nog Gotland mycket att lära av Ålänningarna som lyckats mycket bättre att ta tillvara sina rättigheter.
#12 2022-12-02, 21:13
schipperke77
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja behövs helt klart lite demonstrationer och tryck på beslutshavarna. Om Åland kan så kan nog Gotland också få billigare färja. Generellt har nog Gotland mycket att lära av Ålänningarna som lyckats mycket bättre att ta tillvara sina rättigheter.


Ålänningarnas starka rättigheter bygger mycket på att det fanns en konflikt om ön mellan Sverige och Finland som höll på att eskalera militärt. Vid ett tillfälle fanns trupp från fyra länder (Sverige, Finland, Tyskland och Ryssland) på och kring ön har jag för mig.

Frågan om Åland avgjordes till sist av Nationernas Förbund som beslöt att Finland fick behålla ön, men i gengäld fick ålänningarna mycket starka rättigheter.