När man ska checka in på ett hotell så är det ju den bakom disken som ytterst ansvarar för vilket rum man blir tilldelad, skillnader kan vara t ex att vissa rum inom samma prisklass kan skilja sig åt kvm, att vissa rum ligger högre upp, att vissa har bättre utsikt m.m. men även uppgradering helt och hållet utan extra kostnad.
Vad som avgör detta, förutom grejer som "nivå blå i medlemsprogrammet" bör ju rimligen vara hur man beter sig som person, och här är min teori att den goa göteborgaren får dom bästa rummen!
Den goa göteborgaren kommer in och kliver fram till receptionen och säger:
"Döh, det har var ett jädrarimig trevligt hotell enna! vilken takhöjd! vilken arktitektur... jag ska checka in! Ronny var namnet! Vad heter du?"
"Träääävligt och träffas!"
"Svit? Gött! man tackar, man tackar!"
Den goa göteborgaren blir snabbt bekant med personalen, är glad och trevlig och visar sin uppskattning, detta gör receptionisten glad som annars har ett väldigt monotont och trist jobb och belönar, medvetet eller undermedvetet, göteborgaren med ett bättre rum.
Vad tror ni om min teori?
Finns det andra hotellgäster som på grund av sitt sätt att bete sig (eller inte bete sig!) får bättre rum?