Bokade en ca 3h lång tågresa mellan två svenska städer häromdagen. När jag kommer fram till tågstationen ca 15 min innan avfärd nås jag av beskedet (från högtalarna) att tåget är inställt - på skyltarna står det "Inställt och ersatt av buss".
Lyckas i appen lista ut att det bara är den första sträckan till det första stoppet som är inställd. Dock finner jag ingen info om vartifrån och när själva ersättningsbussen dit ska gå.
Ringer SJ som säger att "dom går i skytteltrafik". Det gör dom dock inte, och det största problemet när jag väl hittar och sätter mig på bussen är, att bussresan dit går ju tre gånger så långsamt som en tågresa. Så tågets avgång vid stopp 1 (dit jag nu åker buss) avgår då alltså när jag sitter på ersättningsbussen. Jag hinner inte ens halvvägs dit innan tåget drar.
Lång historia kort så blir nästa, nybokade, tåg också inställt. Jag har inte fått en enda notis/mejl/sms om problemen. Jag missar ursprungståget, som i slutändan kommer fram i tid, och nytt tåg går ej förrän långt senare.
Grundproblemet var översvämningar, och det är såklart bara att köpa och inse att det krånglar då. Och det kan inte vara lätt att jobba med infrastruktur när sånt här händer. Men jag fattar inte det där med ersättningsbussen. Vad var ens poängen med den? Nån mer som haft problem med ersättningsbussar? Var det min framförhållning som var dålig lr har jag befogad kritik att rikta?