Köpa biljetter och flyga med SAS efter rekonstruktionen 2023. Vågar man?

#1 2023-10-08, 11:10
SilverFang31
Hej,
SAS kommer avnoteras från börsen och få nya ägare, vad brukar hända med framtida flygresor som är bokade när flygbolag går i konkurs eller köps upp?
Kommer det fortfarande flyga de tider men med kanske annat namn som flygbolag eller ställs flyg in?

Har hittat flygresor men med SAS för sommaren 2024.

Tack på förhand
#2 2023-10-08, 11:17
Analfett
Säljs de fortfarande så brukar de gå samma tid mm.
Däremot skulle jag inte köpt nån biljett, då man aldrig kan va säker.
#3 2023-10-08, 11:57
Ny rubrik: Köpa biljetter och flyga med SAS efter rekonstruktionen 2023. Vågar man?
Tidigare rubrik: SAS 2024

/Mod
#4 2023-10-08, 11:57
ozyrecon
Ursprungligen postat av SilverFang31
Hej,
SAS kommer avnoteras från börsen och få nya ägare, vad brukar hända med framtida flygresor som är bokade när flygbolag går i konkurs eller köps upp?
Kommer det fortfarande flyga de tider men med kanske annat namn som flygbolag eller ställs flyg in?

Har hittat flygresor men med SAS för sommaren 2024.

Tack på förhand


Vart är det du vill resa? SAS kommer förmodligen inte ändra allt för många linjer, eventuellt kommer frekvenser till Star-hubbar eventuellt att minska men förmodligen inte försvinna helt.
#5 2023-10-08, 13:13
godboy
Ursprungligen postat av SilverFang31
Hej,
SAS kommer avnoteras från börsen och få nya ägare, vad brukar hända med framtida flygresor som är bokade när flygbolag går i konkurs eller köps upp?
Kommer det fortfarande flyga de tider men med kanske annat namn som flygbolag eller ställs flyg in?

Har hittat flygresor men med SAS för sommaren 2024.

Tack på förhand

Jag hade valt att boka med annat flygbolag, nu tror jag i o f att SAS kommer "räddas" för 50-11:e gången, och om de fortsätter sälja biljetter så tror jag med all säkerhet att de kommer låta dessa vara giltiga även efter eventuell omstrukturering, om de nu SAS skulle gå upp i ett annat bolag. Möjligen kommer du bli ombokad till annan flight.
#6 2023-10-08, 16:18
FyFanVadFattigt.
Extremt farligt att boka biljetter, eller?

Räddningspakten är alltså " Investmentbolaget Castlelake blir ny storägare med 32 procent av aktierna, följt av bland annat den danska staten med 25,8 procent, Air France-KLM med 19,9 procent och Lind Invest blir ny ägare med 8,6 procent." - https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-sas-raddas-svt-sander-direkt

Danska staten kan gå i bankrutt vilken dag som helst, sjukt ostabil ägare, inte sant?

Vidare AirFrance-KLM är ett extremt suspekt bolag som förra året bara omsatte sisådär 26,3 miljarder EURO. https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France%E2%80%93KLM

Dessutom äger franska staten 28,6 % av aktierna och 28,5 % rösterna i AF-KLM så de han konka imorgon för franska staten är så extremt opålitliga, eller?
Just det. Holländarna äger 9,3 av kapitalet och 10,7 % av rösterna i AF-KLM.. men den staten kan ju också kånka, eller?

I rest my case...

Ursprungligen postat av SilverFang31
Hej,
SAS kommer avnoteras från börsen och få nya ägare, vad brukar hända med framtida flygresor som är bokade när flygbolag går i konkurs eller köps upp?
Kommer det fortfarande flyga de tider men med kanske annat namn som flygbolag eller ställs flyg in?

Har hittat flygresor men med SAS för sommaren 2024.

Tack på förhand


Ursprungligen postat av Analfett
Säljs de fortfarande så brukar de gå samma tid mm.
Däremot skulle jag inte köpt nån biljett, då man aldrig kan va säker.
#7 2023-10-08, 16:33
Om ett företag byter ägare så så brukar väl eventuella åtaganden, exempelvis att transportera någon, ingå i köpet? Jag är dock osäker på vad som gäller i en sådan här situation. Det vore dock inte förtroendeskapande att ignorera redan gjorda beställningar, även om man kanske kan göra det enligt någon lag.
Jämför med pandemin, där förlängde SAS all bonusnivå ett år (annars hade loungerna stått tomma när trafiken drog igång) och jag har för mig att det samma gjordes med bonuspoängen.

Min gissning, inspirerad av observationer under pandemin, är att sålda flighter huvudsakligen kommer att genomföras. Ställs någon linje in så kommer man få ett mail som berättar att flighten är ändrad enligt följande, om det passar så behöver du inte göra någonting. För att omboka eller få pengarna tillbaka, klicka här. Tvingas du flyga med Air France eller KLM istället för SAS så kommer serviceklass och intjänade poäng att matchas.
#8 2023-10-08, 21:39
SilverFang31
Tack.
Bokade med annat flygbolag nu =)
#9 2023-10-10, 10:12
ozyrecon
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Extremt farligt att boka biljetter, eller?

Räddningspakten är alltså " Investmentbolaget Castlelake blir ny storägare med 32 procent av aktierna, följt av bland annat den danska staten med 25,8 procent, Air France-KLM med 19,9 procent och Lind Invest blir ny ägare med 8,6 procent." - https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-sas-raddas-svt-sander-direkt

Danska staten kan gå i bankrutt vilken dag som helst, sjukt ostabil ägare, inte sant?

Vidare AirFrance-KLM är ett extremt suspekt bolag som förra året bara omsatte sisådär 26,3 miljarder EURO. https://en.wikipedia.org/wiki/Air_France%E2%80%93KLM

Dessutom äger franska staten 28,6 % av aktierna och 28,5 % rösterna i AF-KLM så de han konka imorgon för franska staten är så extremt opålitliga, eller?
Just det. Holländarna äger 9,3 av kapitalet och 10,7 % av rösterna i AF-KLM.. men den staten kan ju också kånka, eller?

I rest my case...


Fy fan vad mycket dynga i ett och samma inlägg. Du vet ju inte ens vad du pratar om. AF/KLM suspekta?
#10 2023-10-10, 22:56
FyFanVadFattigt.
Ursprungligen postat av ozyrecon
Fy fan vad mycket dynga i ett och samma inlägg. Du vet ju inte ens vad du pratar om. AF/KLM suspekta?


Jag frågade alltså saker som om danska, franska och holländska staten är ostabila ägare och kan gå i konkurs. Gav en massa faktabaserade uppgifter.
Nånstans där borde din läsförståelse kickat in.
Man skulle kunna kalla min frågor retoriska där det genomgående svaret är nej.
Men som sagt. Det kräver läsförståelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Retorisk_fr%C3%A5ga