Man kan ju vända på det och se vad som händer om alla som åker tåg istället skulle flyga.
Om vi väljer Indien som exempel så hade järnvägen där 8,44 miljarder resenärer 2018-2019. Då jag inte vet om det handlar om två kalenderår eller ett brutet år så räknar jag lågt och antar att det bara handlar om 3,65 miljarder resenärer per år, alltså 10 miljoner dagliga resenärer.
Om vi för att göra det lätt för oss antar att alla ska åka mellan städerna A och B, lika många i varje riktning, så behöver vi i varje stad bygga en flygplats med kapacitet för 5 miljoner dagliga avresor. Om medelflygplanet lastar 250 passagerare behövs 20000 starter per dygn. Dagens mest trafikerade banor hanterar runt 700 rörelser per dygn, så våra två flygplatser behöver nästan 30 banor var för avgående flyg och lika många för landande.
Så i Indiens fall skulle det behövas minst 110 nya banor som enbart hanterar flygen som ersätter tågen. Detta lågt räknat och med den absurda premissen all trafik går mellan endast två städer/flygplatser. I vissa mindre städer kommer det i verkligheten behövas banor som utnyttjas dåligt, så det verkliga banbehovet blir mycket större. Sedan tillkommer givetvis allt annat som behövs för att köra flygplan.
Tittar man på Kastrups
busiest routes så ser man att städerna Oslo, Amsterdam, Stockholm, London och Paris har ca 1000 resenärer per medeldag, antagligen 500 per riktning. Alla städerna kan, men dagens hårdvara (tåg och banor) nås med ett dagtåg förutsatt att kapacitet finns och att tidtabeller anpassas. För att få plats med 500 resenärer bör ett tåg räcka, ska man använda något nuvarande snabbtåg kan man behöva koppla samman flera enheter. Tyvärr ska alla som reser till en stad till just den staden och man behöver kanske åka iväg eller komma fram en viss tid. Från Köpenhamn planeras det idag avgå 20 flyg till tre flygplatser norr, söder och väster om London, det första avgick runt 7, det sista ska avgå runt 23. Att matcha det utbudet med tåg blir svårt.
Och det kan vara lämpligt att fundera på vad som menas med
busy route, att köra 20 flyg för 500 passagerare stämmer helt enkelt inte. Räknas en biljett ARN-CPH-LHR som både en resa CPH-ARN och en resa CPH-LHR eller räknas det bara som en resa ARN-LHR? Och hur räknas det när en resenär köper en biljett ARN-CPH och en annan CPH-LHR, med samma avgångar som i det tidigare fallet.
Min slutsats blir att nej, tåg kan inte helt ersätta flyg inom det kontinentala Europa.
Men på vissa sträckor funkar det, fler åker tåg än flyger mellan London och Paris. På den sträckan har det skapats en smidig "produkt" för transport mellan städernas centrala delar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Railways
https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Airport