Vart tog alla Airbus 330 vägen?

#1 2024-10-29, 15:13
-Felix_
Vart tog alla A330 vägen ? För några år sedan var det ju den vanligaste typen för långflyg
men i dag sällsynt och ersatt av B777, B787, A350 .

Fördelen med 330 var ju konfigurationen. Man satt två och två vid fönstren.
Inte tre som idag på alla modernare. Mycket skönare om man var två att få egen rad.

vem flyger 330 idag ? från/till europa
#2 2024-10-29, 15:22
PatricHbg
Å andra sidan har A330 fyra säten i mitten, vilket heller inte är så kul, om man råkar hamna där.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A330_operators
#3 2024-10-29, 15:24
Klas-Brynolf
#4 2024-10-29, 17:03
A330 finns det ca 1300 enheter i luften och B777 ca 1800. Så borta är den inte. I Europa så har ju både t ex SAS och Iberia köpt in nya A330-NEO.
Jag har flugit A330 på sistone med Iberia, Air China och Air Europa.
När det gäller konfigurationen så är det som du säger vanligast med 2-4-2 i A330, och 3-3-3 i B777. Men det är inte genomgående både Airbusen och Boeingen har båda konfigurationer.
#5 2024-10-29, 18:41
Nicholassarkozy
Ursprungligen postat av Hapoel
A330 finns det ca 1300 enheter i luften och B777 ca 1800. Så borta är den inte. I Europa så har ju både t ex SAS och Iberia köpt in nya A330-NEO.
Jag har flugit A330 på sistone med Iberia, Air China och Air Europa.
När det gäller konfigurationen så är det som du säger vanligast med 2-4-2 i A330, och 3-3-3 i B777. Men det är inte genomgående både Airbusen och Boeingen har båda konfigurationer.

Som ett sidospår vill jag minnas att Finnairs MD-11or hade 2-4-3, där fanns då något som passade alla
#6 2024-10-29, 21:18
Ursprungligen postat av PatricHbg
Å andra sidan har A330 fyra säten i mitten, vilket heller inte är så kul, om man råkar hamna där.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A330_operators

Fyra, liksom tre, säten i mitten innebär att du behöver klättra över max en person för att ta dig mellan gången och stolen.

Tittade snabbt på Flightradar24 nu, det finns A330 i luften i stort sett överallt, globalt sett. De närmast Sverige befann sig över Tyskland. De flesta verkar gå klassiska långdistandrutter, Europa - Sydostasien, Nordatlanten och så vidare.

Jag har för mig att Airbus för något år sedan funderade på en mer regionalt anpassad variant, alltså kortare räckvidd, men jag vet inte hur det gick med det.

Då man tydligen relativt enkelt kan använda samma besättning på A330 och A350 kan det vara intressant att ha några sådana även för ett bolag som huvudsakligen har A350. Även underhåll bör förenklas.
#7 2024-10-29, 21:55
Att en modell inte syns i en viss del av världen, trots att den används kan bero på att den helt enkelt passar bra till vissa kunder. Som exempel kan nämnas Airbus A380, Emirates köpte ca hälften av alla som tillverkades. Tittar man på dess räckvidd så ser man att den från Dubai når ungefär Stilla havets kant, på alla sidor. Ett annat exempel är Boeing 737-600. Ingen storsäljare, men SAS köpte ca hälften. Kördes huvudsakligen i norsk inrikestrafik har jag för mig. Jag misstänker mellan Oslo, Bergen och Stavanger.
#8 Igår, 08:53
Sun Ruler
Förtydligade rubriken lite.

/Moderator
#9 Igår, 19:53
Tittade på Airbus leveranssiffror från förra året.
De levererade totalt 735 flygplan
32 A330
64 A350
Resten var mindre maskiner, 68 A220, deras minsta maskin (5 stolar i bredd), och sedan nästan 600 maskiner ur A320-serien (6 stolar i bredd), mer än hälften av dem var A321, störst/längst i serien.
Som jämförelse kan nämnas att de totalt byggde ca 250 A380.

Deras Global Market Forecast för 2024-2043 nämner
33510 TYPICALLY SINGLE AISLE
8920 TYPICALLY WIDEBODY
2470 FREIGHTERS varav 940 nya, resten konverterade passagerarflyg.

Min soffbaserade slutsats är att marknaden huvudsakligen vill ha flyg med ca 150-250 passagerare som ska flyga i max 3-4 timmar.
#10 Igår, 03:30
Antex
Ursprungligen postat av Neksnor


Min soffbaserade slutsats är att marknaden huvudsakligen vill ha flyg med ca 150-250 passagerare som ska flyga i max 3-4 timmar.


Men med lanseringen av A321LR/XLR så blir det nog fler längre flygningar point to point som inte har så högt tryck. Där man också vill ha turtätheten.

Syftar då på singel isle plan.

Och som sagts tidigare så ser jag A330 kärror lika mycket som förut. Upplever att dom inte försvunnit. Men att det tillkommit trippelsjuor och A350 de senaste åren. Men att dom då ersatt 747:orna och inte A330.
#11 Igår, 14:01
Ursprungligen postat av Antex
Men med lanseringen av A321LR/XLR så blir det nog fler längre flygningar point to point som inte har så högt tryck. Där man också vill ha turtätheten.

Syftar då på singel isle plan.

Och som sagts tidigare så ser jag A330 kärror lika mycket som förut. Upplever att dom inte försvunnit. Men att det tillkommit trippelsjuor och A350 de senaste åren. Men att dom då ersatt 747:orna och inte A330.

LR/XLR-versioner an A321 kan nog kanibalisera lite på A330.
Är det 787 som är Boeings närmaste konkurrent till A330? Det verkar både populärare och nyare än A330. Det verkar svårt att träffa rätt när det gälller utveckling. Skulle man klämt in 5 % fler platser, skulle man ha fixat en timmes längre flygtid?