FlightRadar Sunclass flygplan avger märkliga värden

#1 Igår, 00:13
sonicguide
Hej. Skulle egentligen kolla till ett flygplan som passerade men tittade som vanligt till några andra flygplan.
Hittade då VKG2564 från SunClass i sydöstra Östersjön.
Det verkar ligga på 35 000 fot men GroundSpeed har vinglat från 250 och upp till 490 kts.
ven tracken har vinglat. Den har där legat på allt från 150 till 270 men rutten verkar gå mot 157 grader.

Är deras instrument felaktiga?

Den avgick 10 minuter för sent(11:21 istf 11:10 från Arlanda men kommer att missa destinationen i Phuket med 1 timme och 40 minuter.(6:20 istf 4:40)

Någon som har koll? Den flyger över Polen nu.
#2 Igår, 00:43
Megaforce
Ursprungligen postat av sonicguide
Hej. Skulle egentligen kolla till ett flygplan som passerade men tittade som vanligt till några andra flygplan.
Hittade då VKG2564 från SunClass i sydöstra Östersjön.
Det verkar ligga på 35 000 fot men GroundSpeed har vinglat från 250 och upp till 490 kts.
ven tracken har vinglat. Den har där legat på allt från 150 till 270 men rutten verkar gå mot 157 grader.

Är deras instrument felaktiga?

Den avgick 10 minuter för sent(11:21 istf 11:10 från Arlanda men kommer att missa destinationen i Phuket med 1 timme och 40 minuter.(6:20 istf 4:40)

Någon som har koll? Den flyger över Polen nu.


Det är inte instrumenten i sig som är felaktiga, utan överföringen av ADR-data vilket kan bero på länken om de använder satelliter. Det verkar ibland komma korrekt information när den flyger nära flygplatser vilket kan bero på att informationen som tas upp av markantenner är mer korrekt.
#3 Igår, 02:02
andy2132
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte instrumenten i sig som är felaktiga, utan överföringen av ADR-data vilket kan bero på länken om de använder satelliter. Det verkar ibland komma korrekt information när den flyger nära flygplatser vilket kan bero på att informationen som tas upp av markantenner är mer korrekt.

Mig veterligen så är ADR-B teckningen fullskalig över östersjön men det vara GPS störningar och då brukar det vara södra östersjön som drabbas i större utsträckning. Du ser samma märkliga rörelser i Israel som jag bevakat efter att konflikten blossade upp där. GPS-störningarna ligger på över 10% från Gotland och söderut över Polen.
#4 Igår, 06:10
2024-12-04
Ursprungligen postat av sonicguide
Hej. Skulle egentligen kolla till ett flygplan som passerade men tittade som vanligt till några andra flygplan.
Hittade då VKG2564 från SunClass i sydöstra Östersjön.
Det verkar ligga på 35 000 fot men GroundSpeed har vinglat från 250 och upp till 490 kts.
ven tracken har vinglat. Den har där legat på allt från 150 till 270 men rutten verkar gå mot 157 grader.

Är deras instrument felaktiga?

Den avgick 10 minuter för sent(11:21 istf 11:10 från Arlanda men kommer att missa destinationen i Phuket med 1 timme och 40 minuter.(6:20 istf 4:40)

Någon som har koll? Den flyger över Polen nu.

Inget nytt att flightradar flippa med sina siffror. Förmodligen sidan som är kass
#5 Igår, 09:42
67arigGubbe
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Du har väl flight radar själv?, är du van vid att folk gör saker åt dig? Från och med nu kommer ingen ge dig nånting. Småpojkarna får vänta, vilken tragedi. Bäste vore väl om du åkte 2004 och försvann


Hehe tror inte att du riktigt fattade ts fråga

Appen visar som sagt fel värden titt som tätt.
#6 Igår, 14:09
johanjohan71
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hehe tror inte att du riktigt fattade ts fråga

Appen visar som sagt fel värden titt som tätt.

Med största säkerhet beror problemen på att ryssarna ägnar sig åt mycket omfattande jamming (störning) eller spoofing (manipulering) av GPS-systemet.
#7 Igår, 15:47
sonicguide
Tack för alla bra och spännande svar.

Man förväntar sig ju alltid att Flightradar ska ge korrekta svar men när jag såg att planet vände riktning och hade sig undrade jag lite grann om något var på tok och när jag väl klickade för såg jag att några av värdena ändrade sig hela tiden. Jag misstänkte väl att det var överföringsfel men tänkte att någon har facit här så varför inte...

Nu får jag väl ta och läsa in mig på ADR.