Inställt hemflyg från Vietnam

#1 Igår, 18:27
BennyOlsson
Hejsan!

Jag var i Vietnam och fick av Lufthansa mitt flyg inställt.
Först blev flyget inställt, sedan automatiskt ombokat, sedan inställt igen, då ringde jag och talade med kundtjänst som inte kunde hitta ett nytt flyg från min aktuella flygplats. Utan en ny flight med ett partnerföretag 3 dagar senare. Kvällen innan det flyget ställs även detta in, ringer då och frågar vad som hänt igen och dom påstår att min resa inte godkändes av "ticketing department".
Hade väldigt mycket krångel och det slutade med att dom sa att det tyvärr inte fanns någon ny flight hem överhuvud taget.

Jag fick då boka en ny egen flight hem (samma som dom i sista turen inte godkände) för otroligt mycket mer pengar än jag betalat för resan i första hand.

Vad har jag för rättigheter här? Kan jag kräva kompensation för den flighten jag var tvungen att betala? Plus extra hotell, transfers och andra utlägg?
#2 Igår, 18:32
feemaxxx
nu var jag lite lat och frågade ChatGPT:

Ja, din kompis har starka rättigheter enligt både EU-förordning 261/2004 och eventuellt även genom Montréal-konventionen, beroende på detaljerna i fallet.

1. Rätt till ersättning för inställda flyg
Eftersom Lufthansa är ett europeiskt flygbolag omfattas de av EU 261/2004, även om flyget avgick från Vietnam. Därmed gäller:

Ersättning för inställt flyg: Om flyget ställdes in mindre än 14 dagar före avgång har din kompis rätt till 600 EURO i kompensation per inställd långdistansflygning.
Återbetalning eller ombokning: Lufthansa var skyldiga att erbjuda antingen en återbetalning eller en ombokning på ett alternativt flyg så snart som möjligt. Eftersom de inte lyckades ordna en ny resa kan detta tolkas som att de brutit mot sina skyldigheter.

2. Rätt till ersättning för extrakostnader
Eftersom Lufthansa inte tillhandahöll ett alternativt flyg och din kompis var tvungen att själv boka en ny, dyrare biljett, kan han kräva:

Ersättning för den nya biljetten (eftersom Lufthansa inte erbjöd en acceptabel ombokning).
Kostnader för hotell, mat och transfer om han var tvungen att stanna i Vietnam längre än planerat. Dessa räknas som "nödvändiga utgifter" och ska ersättas enligt EU-reglerna.
Eventuella extra kostnader som uppstod på grund av förseningen, exempelvis transport till/från flygplatsen.

3. Hur går han vidare?
Kontakta Lufthansa skriftligen och kräva:

600 EURO i kompensation för det inställda flyget.
Ersättning för den nya biljetten och övriga utgifter med kvitton som bevis.
Begära svar inom 14 dagar.
Om Lufthansa nekar eller ignorerar kravet:

Anmäl ärendet till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om han bor i Sverige.
Kontakta en passagerarrättsorganisation som AirHelp eller Flightright för hjälp.
Gå vidare juridiskt via en europeisk småmålsprocess om Lufthansa fortsätter att vägra.
Han bör spara alla dokument och bevis, inklusive biljetter, e-postkonversationer och kvitton, för att styrka sitt krav.
#3 Igår, 18:34
BennyOlsson
Tack! Mycket bra svar! Kram
#4 Igår, 18:52
SmegmaFri
Ja, du har absolut rätt till ersättning.
Spara alla kvitton!
#5 Igår, 18:56
Lite instruktioner:
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/forsenat-flyg/
Google kan ge tips om en massa förtag som "hjälper" dig, de ska du inte utnyttja. Deras affärsidé är ungefär att snabbt ge dig en del av pengarna genom att "köpa" ditt ärende. Antagligen bekvämare och smidigare än att driva saken själv mot ett skärpflygbolag. Hos vettiga bolag, som Luftwaffe, kan du antagligen hitta en sida där du fyller i dina uppgifter. Eventuellt kan du få erbjudande om att få mer pengar om du väljer presentkort.