Inställt hemflyg från Vietnam

#1 2025-03-10, 18:27
BennyOlsson
Hejsan!

Jag var i Vietnam och fick av Lufthansa mitt flyg inställt.
Först blev flyget inställt, sedan automatiskt ombokat, sedan inställt igen, då ringde jag och talade med kundtjänst som inte kunde hitta ett nytt flyg från min aktuella flygplats. Utan en ny flight med ett partnerföretag 3 dagar senare. Kvällen innan det flyget ställs även detta in, ringer då och frågar vad som hänt igen och dom påstår att min resa inte godkändes av "ticketing department".
Hade väldigt mycket krångel och det slutade med att dom sa att det tyvärr inte fanns någon ny flight hem överhuvud taget.

Jag fick då boka en ny egen flight hem (samma som dom i sista turen inte godkände) för otroligt mycket mer pengar än jag betalat för resan i första hand.

Vad har jag för rättigheter här? Kan jag kräva kompensation för den flighten jag var tvungen att betala? Plus extra hotell, transfers och andra utlägg?
#2 2025-03-10, 18:32
feemaxxx
nu var jag lite lat och frågade ChatGPT:

Ja, din kompis har starka rättigheter enligt både EU-förordning 261/2004 och eventuellt även genom Montréal-konventionen, beroende på detaljerna i fallet.

1. Rätt till ersättning för inställda flyg
Eftersom Lufthansa är ett europeiskt flygbolag omfattas de av EU 261/2004, även om flyget avgick från Vietnam. Därmed gäller:

Ersättning för inställt flyg: Om flyget ställdes in mindre än 14 dagar före avgång har din kompis rätt till 600 EURO i kompensation per inställd långdistansflygning.
Återbetalning eller ombokning: Lufthansa var skyldiga att erbjuda antingen en återbetalning eller en ombokning på ett alternativt flyg så snart som möjligt. Eftersom de inte lyckades ordna en ny resa kan detta tolkas som att de brutit mot sina skyldigheter.

2. Rätt till ersättning för extrakostnader
Eftersom Lufthansa inte tillhandahöll ett alternativt flyg och din kompis var tvungen att själv boka en ny, dyrare biljett, kan han kräva:

Ersättning för den nya biljetten (eftersom Lufthansa inte erbjöd en acceptabel ombokning).
Kostnader för hotell, mat och transfer om han var tvungen att stanna i Vietnam längre än planerat. Dessa räknas som "nödvändiga utgifter" och ska ersättas enligt EU-reglerna.
Eventuella extra kostnader som uppstod på grund av förseningen, exempelvis transport till/från flygplatsen.

3. Hur går han vidare?
Kontakta Lufthansa skriftligen och kräva:

600 EURO i kompensation för det inställda flyget.
Ersättning för den nya biljetten och övriga utgifter med kvitton som bevis.
Begära svar inom 14 dagar.
Om Lufthansa nekar eller ignorerar kravet:

Anmäl ärendet till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om han bor i Sverige.
Kontakta en passagerarrättsorganisation som AirHelp eller Flightright för hjälp.
Gå vidare juridiskt via en europeisk småmålsprocess om Lufthansa fortsätter att vägra.
Han bör spara alla dokument och bevis, inklusive biljetter, e-postkonversationer och kvitton, för att styrka sitt krav.
#3 2025-03-10, 18:34
BennyOlsson
Tack! Mycket bra svar! Kram
#4 2025-03-10, 18:52
SmegmaFri
Ja, du har absolut rätt till ersättning.
Spara alla kvitton!
#5 2025-03-10, 18:56
Lite instruktioner:
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/forsenat-flyg/
Google kan ge tips om en massa förtag som "hjälper" dig, de ska du inte utnyttja. Deras affärsidé är ungefär att snabbt ge dig en del av pengarna genom att "köpa" ditt ärende. Antagligen bekvämare och smidigare än att driva saken själv mot ett skärpflygbolag. Hos vettiga bolag, som Luftwaffe, kan du antagligen hitta en sida där du fyller i dina uppgifter. Eventuellt kan du få erbjudande om att få mer pengar om du väljer presentkort.
#6 2025-04-08, 10:11
BennyOlsson
Hej igen!
Lite nya turer kring min resa.

Flygbolaget hävdar att jag inte har rätt till ersättning pga strejk. Vilket nog kan stämma för original flyget som skulle mellanlanda i Tyskland.
Jag undrar:
Har jag ändå rätt till ersättning för de nya biljetterna?
Jag har i minsta fall rätt till återbetalning av ursprungsbiljetten väl?

Sen var det ju så att Lufthansa ombokade mig till ett annat flyg med deras partnerbolag Finnair två dagar senare.
Denna resa fick jag ett mail med alla flyguppgifter och där det tydligt står ”confirmed”.
Detta flyg blev ju också senare inställt för mig. Ett flyg som inte gick via eller drabbades av strejkande flygplatspersonal.
Räknas detta som en nya resa och där jag kan söka ersättning för istället?
Detta var fö samma flyg vi senare var tvungna att köpa nya biljetter till för egna pengar. Så plats på flyget fanns det absolut.

Hoppas på hjälp från någon kunnig.
#7 2025-04-08, 16:07
Ursprungligen postat av BennyOlsson

Sen var det ju så att Lufthansa ombokade mig till ett annat flyg med deras partnerbolag Finnair två dagar senare.

Vad jag vet är inte Finnair partners med Lufthansa. Lufthansa tillhör Star Alliance och Finnair tillhör One World. Vet inte om detta är av betydelse?

Är du sugen på att ta hjälp av typ flyghjälp.se? Eller flera andra liknande som poppar upp som maskrosor i maj. (=unga pojkspolingar som gått ut juristlinjen och startat ett klipp-och-klistra-och-dränk-domstolarna-i-ovidkommande-massa-papper-men-vi-vet-att-vi-alltid-vinner-mot-flygbolagen-för-vi-har-lagen-på-vår-sida-företag)(fast dom tar ju 25% av det du får återbetalt)
#8 2025-04-10, 17:04
alotraz
Ursprungligen postat av BennyOlsson

Hej igen!
Lite nya turer kring min resa.

Flygbolaget hävdar att jag inte har rätt till ersättning pga strejk. Vilket nog kan stämma för original flyget som skulle mellanlanda i Tyskland.
Jag undrar:
Har jag ändå rätt till ersättning för de nya biljetterna?
Jag har i minsta fall rätt till återbetalning av ursprungsbiljetten väl?

Sen var det ju så att Lufthansa ombokade mig till ett annat flyg med deras partnerbolag Finnair två dagar senare.
Denna resa fick jag ett mail med alla flyguppgifter och där det tydligt står ”confirmed”.
Detta flyg blev ju också senare inställt för mig. Ett flyg som inte gick via eller drabbades av strejkande flygplatspersonal.
Räknas detta som en nya resa och där jag kan söka ersättning för istället?
Detta var fö samma flyg vi senare var tvungna att köpa nya biljetter till för egna pengar. Så plats på flyget fanns det absolut.

Hoppas på hjälp från någon kunnig.


Ja, du har rätt till ersättning för de nya biljetterna eller att få din ursprungliga biljett återbetalad. Vilket av alternativen är upp till dig, så acceptera INTE att få den ursprungliga biljetten återbetalad om de nya biljetterna var dyrare. Du har även rätt till ersättning för hotell och mat. Allt detta är helt oberoende av anledningen till förseningen.

Du har rätt till EURO600 ersättning per inställt flyg. I detta fallet 2xEURO600, men de kan såklart hävda extraordinära omständigheter. Detta bedöms dock per händelse, så om strejken endast påverkade det första flyget så har du rätt till ersättning för det andra flyget. Rikta kravet mot det utförande flygbolaget, alltså Finnair.
#9 2025-04-10, 18:08
BlueMarlin123
Ursprungligen postat av alotraz

Ja, du har rätt till ersättning för de nya biljetterna eller att få din ursprungliga biljett återbetalad. Vilket av alternativen är upp till dig, så acceptera INTE att få den ursprungliga biljetten återbetalad om de nya biljetterna var dyrare. Du har även rätt till ersättning för hotell och mat. Allt detta är helt oberoende av anledningen till förseningen.

Du har rätt till EURO600 ersättning per inställt flyg. I detta fallet 2xEURO600, men de kan såklart hävda extraordinära omständigheter. Detta bedöms dock per händelse, så om strejken endast påverkade det första flyget så har du rätt till ersättning för det andra flyget. Rikta kravet mot det utförande flygbolaget, alltså Finnair.

Är det Lufthansa du köpt biljetterna av är det dom du ska vända dig till inte till ett codeshare bolag, men vill påstå att du kommer få jobba stenhårt Lufthansa är världskända över att ALDRIG betala tillbaka något, finns till och med ett Facebook forum om Lufthansas missnöjda kunder,sök på facebook LUFTHANSA COMPLAINTS
#10 2025-04-10, 23:25
alotraz
Ursprungligen postat av BlueMarlin123

Är det Lufthansa du köpt biljetterna av är det dom du ska vända dig till inte till ett codeshare bolag, men vill påstå att du kommer få jobba stenhårt Lufthansa är världskända över att ALDRIG betala tillbaka något, finns till och med ett Facebook forum om Lufthansas missnöjda kunder,sök på facebook LUFTHANSA COMPLAINTS


Lagen är ganska otydlig men jag har förstått det som att man generellt ska kräva kompensation från utförande flygbolag. Men i det här fallet är jag inte helt säker på vad som gäller, det låter ju som att Lufthansa bokat en biljett åt TS med Finnair och därefter avbokat den (??), isåfall är det ju väldigt svårt att få det till Finnairs fel.

Ersättning för hotell/mat + ny biljett kommer de såklart betala ut, min erfarenhet är att inget flygbolag bråkar om det så länge det är rimliga kostnader. Att få kompensationen på EURO600 kommer dock bli svårt, men värt ett försök.