SJs kundtjänst subjektiva bedömningar

#1 Igår, 12:07
tapetlimmet
Råkade här om dagen ut för en incident med SJ på en mindre station där två tåg som egentligen avgår vid olika tid från samma spår kom in på två olika spår samma tid för att det ena var sent. Lär väl vara olika åsikter om vems fel det är här inne men upplevde att SJ brast i att informera om spårbyte i tid då det tar en stund, framförallt med barn och packning att ta sig till andra spår.

Fick tag på SJs kundtjänst för att lösa detta men de la direkt skulden på oss som inte var tillräckligt uppmärksamma, och vi skulle tvingas köpa en ny biljett. Så jag rullade hemåt och satte mig och skrev till kundtjänst igen, förklarade situatioen på samma sätt, och då vill de plötsligt erbjuda att flytta över mig till nästa avgång.

Varför är det så olika bedömning och lösningar från SJ beroende på vem man pratar med? Har de inte samma riktlinjer att gå efter eller beror det på vad kundtjänstpersonen är på för humör? Var lika hövlig i båda fallen mot dem i kundtjänst.
#2 Igår, 12:28
marbellasnubben
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Råkade här om dagen ut för en incident med SJ på en mindre station där två tåg som egentligen avgår vid olika tid från samma spår kom in på två olika spår samma tid för att det ena var sent. Lär väl vara olika åsikter om vems fel det är här inne men upplevde att SJ brast i att informera om spårbyte i tid då det tar en stund, framförallt med barn och packning att ta sig till andra spår.

Fick tag på SJs kundtjänst för att lösa detta men de la direkt skulden på oss som inte var tillräckligt uppmärksamma, och vi skulle tvingas köpa en ny biljett. Så jag rullade hemåt och satte mig och skrev till kundtjänst igen, förklarade situatioen på samma sätt, och då vill de plötsligt erbjuda att flytta över mig till nästa avgång.

Varför är det så olika bedömning och lösningar från SJ beroende på vem man pratar med? Har de inte samma riktlinjer att gå efter eller beror det på vad kundtjänstpersonen är på för humör? Var lika hövlig i båda fallen mot dem i kundtjänst.


SJ kör tåg.
Trafikverket styr trafiken och informerar om spårbyte mm.
#3 Igår, 13:05
tapetlimmet
Ursprungligen postat av marbellasnubben

SJ kör tåg.
Trafikverket styr trafiken och informerar om spårbyte mm.

Nånstans har det ju brustit eftersom informationen om spårbytet inte gått fram....

Men vad har det med om SJ är subjektiva i sina kundtjänstbedömningar att göra?
#4 Igår, 13:21
marbellasnubben
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Nånstans har det ju brustit eftersom informationen om spårbytet inte gått fram....

Men vad har det med om SJ är subjektiva i sina kundtjänstbedömningar att göra?


Ingenting. Bara att SJ inte har med saken att göra.
#5 Igår, 13:49
BetterStories
SJ kör tåg. Trafikverket väljer spår och informerar.
#6 Igår, 14:14
elijah1
Ursprungligen postat av tapetlimmet

Råkade här om dagen ut för en incident med SJ på en mindre station där två tåg som egentligen avgår vid olika tid från samma spår kom in på två olika spår samma tid för att det ena var sent. Lär väl vara olika åsikter om vems fel det är här inne men upplevde att SJ brast i att informera om spårbyte i tid då det tar en stund, framförallt med barn och packning att ta sig till andra spår.

Fick tag på SJs kundtjänst för att lösa detta men de la direkt skulden på oss som inte var tillräckligt uppmärksamma, och vi skulle tvingas köpa en ny biljett. Så jag rullade hemåt och satte mig och skrev till kundtjänst igen, förklarade situatioen på samma sätt, och då vill de plötsligt erbjuda att flytta över mig till nästa avgång.

Varför är det så olika bedömning och lösningar från SJ beroende på vem man pratar med? Har de inte samma riktlinjer att gå efter eller beror det på vad kundtjänstpersonen är på för humör? Var lika hövlig i båda fallen mot dem i kundtjänst.


Skickade du mail båda gångerna eller ringde du första och skickade mail andra gången?

För kan ju vara så att när du ringde så förklarade du på ett sätt som de ansåg att du behöver vara uppmärksam mer på kring tågbytena.

Medan när du skrev mailet så fick du fram problematiken mer och den som svarade mailet förstod problematiken lättare än när du pratade första gången?

Samtidigt så är de ju ofta att man tror man förklarat sig likadant båda gångerna men är du säker att de uppfattades likadant.

För de är ju hur de uppfattade din sätt att förklara olika och därför ger olika beslut, ofta är riktlinjerna de samma men om man förklarar på två olika sätt så kan ju riktlinjerna vara olika beroende på vad som hänt.
#7 Igår, 14:22
tapetlimmet
Ursprungligen postat av elijah1

Skickade du mail båda gångerna eller ringde du första och skickade mail andra gången?

För kan ju vara så att när du ringde så förklarade du på ett sätt som de ansåg att du behöver vara uppmärksam mer på kring tågbytena.

Medan när du skrev mailet så fick du fram problematiken mer och den som svarade mailet förstod problematiken lättare än när du pratade första gången?

Samtidigt så är de ju ofta att man tror man förklarat sig likadant båda gångerna men är du säker att de uppfattades likadant.

För de är ju hur de uppfattade din sätt att förklara olika och därför ger olika beslut, ofta är riktlinjerna de samma men om man förklarar på två olika sätt så kan ju riktlinjerna vara olika beroende på vad som hänt.

Jag chattade båda gångerna, vill minnas att jag förklarade i stort sett likadant båda gångerna. Därför jag blev så fundersam på varför jag fick två olika utfall.
#8 Igår, 22:47
De enda svenska passagerartåg jag känner till som avgår från ett visst spår är Arlanda Express, det handlar om att de har egna spår/perronger.