Flyga standby

#1 2006-11-16, 01:21
ElinAndersson
Hur fungerar det med att flyga standby?

Jag tänker i första hand på långresor som exempelvis Thailand.

Finns det någon som har gjort detta?
Vad finns det för fördelar och nackdelar? (mer än att sitta och vänta)

Jag menar inte sista minuten utan enbart billiga "i behov av plats" biljetter som inte ens garanterar en plats på planet utan kanske nästa, eller nästa osv
#2 2006-11-16, 17:57
deepdiver
Finns det,iså fall charter eller rguljär flyg?
Har aldrig hört talas om det,däremot finns
standby biljetter för anställda på Flygbolag.
#3 2006-11-16, 18:21
Stålfarfar
Nej det finns tyvärr inte längre annat än för ungdomar på inrikesflyg. Vill man åka standby utanför landets gränser måste man var anställd i flygbolag eller nåt relaterat företag.
#4 2006-11-16, 21:37
Pixbo7
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Nej det finns tyvärr inte längre annat än för ungdomar på inrikesflyg. Vill man åka standby utanför landets gränser måste man var anställd i flygbolag eller nåt relaterat företag.



Bara en nyfiken fråga. Vad får de som du pratar om för priser på biljetterna? Har du något exempel?
#5 2006-11-16, 21:48
Chris Jack
Skyways har från 360 kr på inrikeslinjerna, SAS ligger även de där omkring. Runt 400.
#6 2006-11-16, 22:39
SGF
alltid när vi åker med familjen så åker vi på standby biljetter, har funkat varje gång, visst det är lite osäkert och kanske påfrestande för vissa att man bara kanske kommer med, men jag har bara bra erfarenheter av det
#7 2006-11-16, 22:49
Pixbo7
Ursprungligen postat av SGF
alltid när vi åker med familjen så åker vi på standby biljetter, har funkat varje gång, visst det är lite osäkert och kanske påfrestande för vissa att man bara kanske kommer med, men jag har bara bra erfarenheter av det


Vilken typ av biljetter åker ni? Vart åker ni? Jobbar du på ett flygbolag?
#8 2006-11-16, 22:56
Chris Jack
Ursprungligen postat av SGF
alltid när vi åker med familjen så åker vi på standby biljetter, har funkat varje gång, visst det är lite osäkert och kanske påfrestande för vissa att man bara kanske kommer med, men jag har bara bra erfarenheter av det


Vad jag vet så har Skyways en övre gräns på 26 år för standby-biljetter.
Nackdelen med standby är som sagt osäkerheten. För mig är det oacceptabelt att inte veta huruvida jag kommer fram till min destination eller inte när jag åker ut till flygplatsen.

Förra vintern reste jag med standby-biljett vid ett tillfälle. Det var gott om platser, så det var inget problem. Gick genom säkerhetskontrollen och satt mig och väntade på att få gå ombord.
En anställd på flygplatsen kommer efter en stund och berättar att flyget är inställt pga det dåliga vädret. Passagerarna ska istället få åka buss till Skellefteå för att därifrån ta flyget till Arlanda. Han avslutar sitt meddelande med att käckt konstatera att: "självklart gäller detta inte de personer som har köpt standby."
Jag hade alltså inte rätt till vare sig kompensation eller ersättningsbuss till ett annat flyg.
Det är dylika händelser som får mig att undvika standby i den mån det är möjligt.
#9 2006-11-17, 00:26
Stålfarfar
Ursprungligen postat av Pixbo7
Bara en nyfiken fråga. Vad får de som du pratar om för priser på biljetterna? Har du något exempel?


Man har vissa rabatter på biljetter som anställd i ett flygbolag. Man har bäst rabatt på det egna bolaget och hyfsade rabatter på partnerbolagen. Det var länge väldigt billigt att resa om man hade möjlighet, men nu med lågprisbolagen intåg så är det inte lika fantastiskt längre eftersom det alltid finns en osäkerhetsfaktor vid standby-resande. Man måste hela tiden ha alternativ och vara beredd på att stanna någon dag extra om man är långt hemifrån och flygen fulla/inställda. Utöver detta har man inga särskilda rättigheter alls utan får snällt rätta sig efter direktiv som ges av personalen på flygplatsen.

Om de är på dåligt humör så får man lida för det och man kan inte käfta emot, för då kommer man ingenstans. Med andra ord, ja, det kan vara billigt men man måste ha enormt mycket tålamod och ha nerver av stål för att orka resa så här i någon större utsträckning.

Eftersom det inte är tillåtet att prata om biljettförmånen kan jag inte ge några prisexempel...
#10 2006-11-18, 16:26
klasdanielson
Ursprungligen postat av Pixbo7
Bara en nyfiken fråga. Vad får de som du pratar om för priser på biljetterna? Har du något exempel?


Det varierar men 10 % av biljettpriset var möjligt förr för anställda. Borde vara något mera idag.
#11 2006-11-18, 21:28
ElinAndersson
En bra standby idé är att ha det även vid långflyg
exempelvis någon checkar inte in och flygbolagen har redan tjänat sina pengar men sätet är tomt

då kan dom tända en skylt där det står "flygstol till Bangkok - 1000 kronor - gate nummer **"
#12 2006-11-19, 11:29
Pixbo7
Ursprungligen postat av ElinAndersson
En bra standby idé är att ha det även vid långflyg
exempelvis någon checkar inte in och flygbolagen har redan tjänat sina pengar men sätet är tomt

då kan dom tända en skylt där det står "flygstol till Bangkok - 1000 kronor - gate nummer **"


Det är ju så jag vill att det ska fungera! : )