Bokat och betalt biljetter, men nu har resebyrån gått i konkurs!

#1 2006-12-17, 17:21
Pendeltåg
För en dryg vecka sedan bokade jag en resa Göteborg-Visby med X2000 och båtbiljett. Drygt 2000 kronor kostade resan och jag handlade mot faktura.

Biljetterna var inte avsedda åt mig utan en person som skall besöka vårat företag, så jag handlade mot faktura. Fakturan är betald och biljetterna utskickade.

Nu har de dock ringt upp personen som fått biljetterna och meddelat att biljetterna inte gäller, alltså måste jag boka en ny resa åt honom. Frågan är dock vad som händer med de inbetalda pengarna? Har man någon chans att få tillbaka dem?

http://www.vt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?CategoryID=450&ArticleID=13707... :thumbsdow
#2 2006-12-17, 17:42
TTK
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Har man någon chans att få tillbaka dem?


Helt och hållet? Nej, i praktiken inte.

Chansen att få tillbaka en del av pengarna är statistiskt sett ungefär 2% om jag minns rätt, hur det förhåller sig i det specifika fallet vågar jag inte spekulera i. Ta kontakt med konkursförvalteren och fråga.
#3 2006-12-18, 23:00
Bonnados
Enligt lag ska researrangören betalat in 200.000 när dem startade företaget, enligt paketreselagen om jag inte minns fel. Dessa pengar ska gå till nödfall som det du råkat ut för. Ta kontakt med företaget, går inte det så gå till konsument ombudsmannen.

MVH
#4 2006-12-19, 23:17
Pendeltåg
Ursprungligen postat av Bonnados
Enligt lag ska researrangören betalat in 200.000 när dem startade företaget, enligt paketreselagen om jag inte minns fel. Dessa pengar ska gå till nödfall som det du råkat ut för. Ta kontakt med företaget, går inte det så gå till konsument ombudsmannen.

MVH


Okej tack! Lyckligtsvis var resan faktiskt inte betald, men på väg att bli det. Hann rycka i nödbromsen!
#5 2006-12-20, 17:29
Jah
vad onödigt att du slösade vår tid då
#6 2006-12-22, 22:08
findus1221
haha, kan ju vara bra om någon annan råkar ut för samma sak eller hur? slipper dem skriva en ny tråd
#7 2006-12-26, 09:23
rogerk
Ursprungligen postat av Bonnados
Enligt lag ska researrangören betalat in 200.000 när dem startade företaget, enligt paketreselagen om jag inte minns fel. Dessa pengar ska gå till nödfall som det du råkat ut för. Ta kontakt med företaget, går inte det så gå till konsument ombudsmannen.

MVH

Paketreselagen gäller ju paketresor, typ charterresor med flyg eller buss osv, ej reguljärresor.

Små researrangörer behöver inte heller betala in dessa pengar, men då är man ej skyddad heller.
#8 2006-12-26, 16:51
machoman
Har man fått biljetter skall de gälla (även om de inte är betalda). Har man fått nåt annat skitpapper som skall lösas mot biljetter får man nog inga biljetter.