Jag har nu korresponderat med Alitalia x antal gånger och kan bara säga att de inte är särskild hjälpsamma. Bokade också biljetterna i telfondisken vid Arlanda. Händelseförloppet om jag utvecklar det var som följer:
Jag och 4 polare försökte boka biljetter på Alitalias hemsida. Min kompis kort fungerade inte när köpet skulle verifieras så jag testade själv med 2 av mina egna kort. När inte detta fungerade heller följde jag råden på hemsidan att ringa kundtjänsten, väl där möttes jag av en kvinna som bröt relativt kraftigt på finlands-svenska, vilket rimligtvis torde vara anledningen till de uppblivna meningskiljaktigheterna.
Jag berättade att jag hade försökt boka 4 biljetter + 1 (kunde bara boka max 4 åt gången) på hemsidan för 6900 kronor (för 4 biljetter alltså
. Hon frågade då var jag ville åka och varifrån och sade att hon kunde sköta bokningen över telefon istället. Hin nämnde inte någon gång under samtalet att priset kunde variera när man bokade över telefon istället för på nätet. Jag frågade alltså om vad jag skulle göra när det inte gick att betala med kort på hemsidan och blev erbjuden att boka över telefon istället, vilket gjorde att jag antog att det var samma pris.
När hon sedan läste upp priset, något som endast gjordes en gång, uppfattade jag det som att hon sa; "Ni kan får biljetterna för 7200 kronor för 5 personer". Senare har jag förstått att hon sa "Ni kan få biljetterna för 3200 kronor för 5 personer. Men detta var som sagt svårt att höra eftersom hon bröt på finlands-svenska. Vidare reflekterade jag inte mer över att hon sagt 7200 som jag trodde eftersom det var billigare och var således nöjd med köpet. Om hon istället sagt "Ni kan få biljetterna för 3200 (7200) för 5 personer per biljett hade jag omedelbart reagerat men nu användes inte en sådan definition. Egentligen har hon väl erbjudet mig 5 biljetter för ett priset av 1? Jag känner mig alltså vilseledd av telefonisten och är jävfligt förbannad på att de inte kan ge klara besked om någonting. Jag blir ständigt hänvisad till olika nummer eller adresser.
Börjar bli lite väl lång post för att någon ska orka läsa. Undrar bara om det finns nåt jag kan göra för att få pengarna tillbaka. Kan fortfarande inte förstå varför Alitalia inte låter mig avboka speciellt med tanke på att jag ändå ska boka via de över internet sen igen.