Bokat resa där priset ej stämmer

#1 2007-01-29, 18:36
Rexhunter
Bokade nyligen biljetter via Alitalias kontor i Stockholm eftersom det inte fungerade äver nätet. Hon jag bokade av sade att det skulle kosta 7100 kr för 5 personer om jag inte misminner mig. Vi bokade dessa biljetter eftersom de enligt travelpartner.se skulle vara de billigaste som gick att tillgå. När jag sedan fick bekräftelsen låg det slutgiltiga priset på ca 15k kronor:'( Visserligen var inte skatter inräknat i priset på 7100 kronor som angavs men jag har svårt att tro hur skatterna skulle ligga på mer än 8000 kronor (enligt bekräftelsen var biljetpriset 2000 kronor och skatterna 1000 kronor).

Har Alitalia har gjort något fel? Är det i så fall möjligt att avboka? Det enda de sade vid bokningen var att de kunde ge mig ett pris på 7100 kronor för 5 biljetter. Jag har tyvärr inte kunnat prata med de idag eftersom kontoret stängde kl 17. Skulle vara tacksam över lite info gällande vilka regler etc. som gäller vid bokningar över telefon.
#2 2007-01-29, 19:57
Megaforce
Enligt distansköpslagen så har du alltid ångerrätt. Dessutom skall alltid priser till svenska privatkonsumenter anges INKL moms och skatter. Har de angett priser utan moms och skatter så är det direkt felaktigt. Antingen kan de avboka utan kostnad, eller så skall de sälja biljetterna till det pris de angett.

Kontakta annars ditt lokala konsumentkontor för hjälp.
#3 2007-01-29, 21:54
Rexhunter
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt distansköpslagen så har du alltid ångerrätt. Dessutom skall alltid priser till svenska privatkonsumenter anges INKL moms och skatter. Har de angett priser utan moms och skatter så är det direkt felaktigt. Antingen kan de avboka utan kostnad, eller så skall de sälja biljetterna till det pris de angett.

Kontakta annars ditt lokala konsumentkontor för hjälp.


Det där låter onekligen bra..får se vad de säger imorgon men enligt en polare så säger de bara fulla priset (inklusive skatter etc) om man frågar efter det. Det tycker jag låter lite konstigt.
#4 2007-01-30, 19:38
Xpat
FEL. Distansköpslagen gäller inte transport. Vilket en flygresa är!

Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt distansköpslagen så har du alltid ångerrätt. Dessutom skall alltid priser till svenska privatkonsumenter anges INKL moms och skatter. Har de angett priser utan moms och skatter så är det direkt felaktigt. Antingen kan de avboka utan kostnad, eller så skall de sälja biljetterna till det pris de angett.

Kontakta annars ditt lokala konsumentkontor för hjälp.
#5 2007-01-30, 20:15
Urandir
Om jag har förstått det rätt kan man alltid neka att det inte var en själv som beställde.. har för mig att jag har sett massor av folk skriva det här.
#6 2007-02-01, 12:00
pw22ae
Ajaj, du har bokat en resa med alitalia. osis. Det är dömt att misslyckas.

jag gjorde det en gång och fick helt sjukt felaktig information av de i stockoholm (inte gällande priset, men en del andra grejer- typ skatter, mat på flyget, osv) så jag är inte förvånad om det sagt något fel.

Hamnar du i en situation där du måste reklamera. Räkna med 8 månaders hantering- det fick jag... (jag ringde och mailade med en trevlig ton uppskattningsvis 20-25 gånger under denna period- låter sjukt, men då de hela tiden lovade att ärendet skulle vara klart nästa vecka så är det ju klart att man hör av sig nästa vecka) Då jag efter 8 månader skällde ut kärringdjäveln (ja, det är den enda människa jag kommit i kontakt med i hela mitt liv som verkligen förtjänar den titeln) efter noter och använt både en och fem svordomar tog den två timmar- sen var ärendet utrett och klart...

helt sjuk hantering- så hamnar du hos Ann-grethe i Köpenhamn (reklamationstanten) är det bara att ta fram svordomarna och hälsa från mig!!!!

Och till er andra- Snälla köp aldrig en resa av AlItalia- de är värda att bojkottas!!
#7 2007-02-01, 19:05
Xpat
Fel igen, bolaget måste inte återbetala . Om någon annan olovligen brukat ditt kreditkort måste du polisanmäla och ansöka om pengarna tillbaka via banken........

Ursprungligen postat av Urandir
Om jag har förstått det rätt kan man alltid neka att det inte var en själv som beställde.. har för mig att jag har sett massor av folk skriva det här.
#8 2007-02-01, 19:45
Not_me
Ursprungligen postat av Rexhunter
Bokade nyligen biljetter via Alitalias kontor i Stockholm eftersom det inte fungerade äver nätet. Hon jag bokade av sade att det skulle kosta 7100 kr för 5 personer om jag inte misminner mig. Vi bokade dessa biljetter eftersom de enligt travelpartner.se skulle vara de billigaste som gick att tillgå. När jag sedan fick bekräftelsen låg det slutgiltiga priset på ca 15k kronor:'( Visserligen var inte skatter inräknat i priset på 7100 kronor som angavs men jag har svårt att tro hur skatterna skulle ligga på mer än 8000 kronor (enligt bekräftelsen var biljetpriset 2000 kronor och skatterna 1000 kronor).

Har Alitalia har gjort något fel? Är det i så fall möjligt att avboka? Det enda de sade vid bokningen var att de kunde ge mig ett pris på 7100 kronor för 5 biljetter. Jag har tyvärr inte kunnat prata med de idag eftersom kontoret stängde kl 17. Skulle vara tacksam över lite info gällande vilka regler etc. som gäller vid bokningar över telefon.


Du har inte förväxlat tur och returpriset med enkelbiljetter?
#9 2007-02-02, 13:21
Rexhunter
Jag har nu korresponderat med Alitalia x antal gånger och kan bara säga att de inte är särskild hjälpsamma. Bokade också biljetterna i telfondisken vid Arlanda. Händelseförloppet om jag utvecklar det var som följer:

Jag och 4 polare försökte boka biljetter på Alitalias hemsida. Min kompis kort fungerade inte när köpet skulle verifieras så jag testade själv med 2 av mina egna kort. När inte detta fungerade heller följde jag råden på hemsidan att ringa kundtjänsten, väl där möttes jag av en kvinna som bröt relativt kraftigt på finlands-svenska, vilket rimligtvis torde vara anledningen till de uppblivna meningskiljaktigheterna.

Jag berättade att jag hade försökt boka 4 biljetter + 1 (kunde bara boka max 4 åt gången) på hemsidan för 6900 kronor (för 4 biljetter alltså. Hon frågade då var jag ville åka och varifrån och sade att hon kunde sköta bokningen över telefon istället. Hin nämnde inte någon gång under samtalet att priset kunde variera när man bokade över telefon istället för på nätet. Jag frågade alltså om vad jag skulle göra när det inte gick att betala med kort på hemsidan och blev erbjuden att boka över telefon istället, vilket gjorde att jag antog att det var samma pris.

När hon sedan läste upp priset, något som endast gjordes en gång, uppfattade jag det som att hon sa; "Ni kan får biljetterna för 7200 kronor för 5 personer". Senare har jag förstått att hon sa "Ni kan få biljetterna för 3200 kronor för 5 personer. Men detta var som sagt svårt att höra eftersom hon bröt på finlands-svenska. Vidare reflekterade jag inte mer över att hon sagt 7200 som jag trodde eftersom det var billigare och var således nöjd med köpet. Om hon istället sagt "Ni kan få biljetterna för 3200 (7200) för 5 personer per biljett hade jag omedelbart reagerat men nu användes inte en sådan definition. Egentligen har hon väl erbjudet mig 5 biljetter för ett priset av 1? Jag känner mig alltså vilseledd av telefonisten och är jävfligt förbannad på att de inte kan ge klara besked om någonting. Jag blir ständigt hänvisad till olika nummer eller adresser.

Börjar bli lite väl lång post för att någon ska orka läsa. Undrar bara om det finns nåt jag kan göra för att få pengarna tillbaka. Kan fortfarande inte förstå varför Alitalia inte låter mig avboka speciellt med tanke på att jag ändå ska boka via de över internet sen igen.
#10 2007-02-02, 13:30
Rexhunter
http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_14522109.asp

Denna länken får ju en att fundera ytterligare....
#11 2007-02-02, 17:25
Rexhunter
Kom igen nu! Finns det inga jurister som har något att säga om fallet?