Hitta diskussioner med liknande innehåll

Körlagar i tyskland?

#1 2007-07-23, 14:12
Nilleman
Som rubriken antyder.
Hur är körlagarna i Tyskland? Hörde att man inte får köra på halvljus när det är dag. Stämmer detta eller är det falskt? Finns det även andra körlagar man bör ta hänsyn till eller stämmer det mesta med dom svenska körlagarna?
#2 2007-07-23, 14:13
Konrad Haifa
Halvljus får du ha, däremot är det många som inte har det eftersom man inte måste. På Autobahn har nästan alla det.
#3 2007-07-23, 14:15
quiZterr
Har för mig att det står rätt bra i körkortsboken, återkommer när jag har hittat den.

edit:
"Landet är känt för sin Autobahn. DU stöter ofta på skylten Redkommenderad fart 130, på de sträckor där farten itne är begränsad. Tänk på att du har väjningsplikt vid påfarten till Autobahn! Räkna inte med att få hjälp att komma ut på samma sätt som i Sverige.
"Stau" är ett förhatligt ord för alla på Autobahn, men köer måste du räkna med. Trafikintensiteten är inte på något sätt jämförbar med den i Sverige. Planera din körning genom att förlägga den till tider med lågtrafik. När du råkar ut för "Stau" kan det ske mycket överraskande. Då är risken stor för påkörning bakifrån. Slå på varningsblinkers, tills de bakomvarande uppmärksammat att du står still. Är du i högerfil, så placera dig ordentligt till höger och i vänster ordentligt till vänster. Detta gör man för att det ska skapas en gata för utryckningsfordon mellan körfälten.
Lyssna på bilradion efter varningar om köer och olyckor. De sänder varje timme anvisningar för trafikanterna. Det finns alternativa vägar, "Umleitung", som man kan använda om man planerar sin körning och har lite tur."

såg nu att infon inte var den bästa men nu vet du vad som gäller på autobahn iaf
#4 2007-07-23, 14:18
Nilleman
Härligt, tackar så mycket för infon. fortsätt gärna denna tråd om ni känner till något mer som bör tänkas på.
#5 2007-07-23, 14:25
alex1987
du kan kolla på stena line's hemsida dom har en del info om körande i tyskland (pga deras kiel linje då
#6 2007-07-23, 14:34
Konrad Haifa
Ursprungligen postat av Nilleman
Härligt, tackar så mycket för infon. fortsätt gärna denna tråd om ni känner till något mer som bör tänkas på.


Kör du på Autobahn så håll dig till höger om du inte kör om. Den svenska stilen att ligga och fisa till vänster med samma fart är inte uppskattad, dessutom kan det bli farligt för dig och Heinz som kommer bakom i 190.

Har du inte väldigt bråttom så ta dina pauser för mat och sömn i småstäder bortom Autobahn istället för invid densamma. Det är klart mer prisvärt och genuint, särskilt om du skall äta lunch eller middag. Bara att välja första bästa Gasthaus i första bästa by.

Att h väldigt bråttom är inte heller bra på sommaren eftersom det allt som oftast är stora köproblem då. Se till att ha gott om tid.
#7 2007-07-23, 23:34
petterniklas
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Kör du på Autobahn så håll dig till höger om du inte kör om. Den svenska stilen att ligga och fisa till vänster med samma fart är inte uppskattad, dessutom kan det bli farligt för dig och Heinz som kommer bakom i 190.

Har du inte väldigt bråttom så ta dina pauser för mat och sömn i småstäder bortom Autobahn istället för invid densamma. Det är klart mer prisvärt och genuint, särskilt om du skall äta lunch eller middag. Bara att välja första bästa Gasthaus i första bästa by.

Att h väldigt bråttom är inte heller bra på sommaren eftersom det allt som oftast är stora köproblem då. Se till att ha gott om tid.



I princip exakt samma som jag tänkt skriva =)

En jätteregel är KOLLA i backspegeln hela tiden typ när du går ut i mitt eller vänsterfilen . även om du kör 160 -170 när du går ut i vänsterfil och det är fritt så kan det 10 sekunder senare finnas en som nosar dig i baken eftersom han kommer i 240 kmh.
Jag kör massor i tyskland och nästan varje gång man råkar ut för en "fisare" så är det en skandinav.
#8 2007-07-24, 00:26
germanboy
har tyskt körkort och kör runt 3000mil varje år på tyska motorvägar. för mig är det inget speciellt längre. 250+km/h, ligga o stressa folk, helljus/blinkers till vänster och vara allmänt otrevlig mot andra.

det är vår (tyskars) mentalitet på motorvägen.

om du känner dig osäker så finns det alltid högerfilen att gömma sig i. där ligger det alltid lastbilar som max kör 100km/h.

Richtgeschwindigkeit 130 eller som andra redan sagt rek. fart 130 ser du genom skyltar som är gråa och har 3 sträck som går vertikalt upp mot höger.
dock gäller också rek. 130 om du kör upp på motorvägen och dom inte har satt ut nån hastighetsskylt alls.

böter du kan få för olika grejer (tyvärr till viss del tagen utav egen erfarenhet :S):

ligga i vänsterfilen och blockera (Nötigung) = upp till "2000€"
liknande summa gäller också för att köra ut, utan att väja för snabbare trafik.
10-20km/h = varning eller upp till 30€
20-50 = varning (om du har tur) eller upp till 150€ och 1 månads körkförbud.
allt över 50km/h för fort blir det rättigång eller en jävla hög av böter.

om det är 120km/h limit, men du ser inga snutar? håll utskik för kameror som är monterade längs mittplanket. om du blir stannad av snuten pga fortkörning på motorvägen så har du nog burit dig riktigt jävla illa till. dom brukar oftast inte bry sig.

last but not least... "använd backspegeln"! nej, inte som i sverige (d.v.s. varje minut). kolla regelbundet i den, ofta! du fattar inte hur fort det går att du har nån bakom liggandes i höööööööööööög fart.

mvh,
christopher