Ursprungligen postat av ThematicMapper
Tackar för svar! Jag ska titta på filmen när jag får tid. Den där vingen man testade, det är ju påfrestningarna vid ett enskilt tillfälle men finns det ingen risk att den faller av när planet kanske har tillryggalagt 1000 mil på en dag i stundtals hård turbulens? Någon gång kanske det har hänt? Ja alltså, det är just vingen som oroar mig. Det vore ödesdigert om den föll av.
Under en normal resa utsätts planet inte för några större påfrestningar. Man tar nästan aldrig ut full prestanda, men vid exempelvis en go around kan det bli åka av och på flyguppvisningar har exempelvis B757 flugits lite "mer inspirerat".
Den legendariske testpiloten Tex Johnston genomförde en tunnelroll med en 707 under det att han serverade iste. VD:n för numera hädangångna Cimber Sterling genomförde en liknande manöver med en ATR 42 för några år sedan, förmodligen minus isteet.
Alla strukturella delar kontrolleras avseende materialutmattning och sprickbildning med jämna mellanrum efter ett visst antal flygtimmar och/eller cykler (starter och landningar).
En vinge ska tåla 150% av specad maxbelastning. Det är ganska mycket, mer än vad den någonsin kommer att utsättas för ens i mycket hårt väder.
"Skruven" i höjdrodret är ett ställdon. Liknande ställdon används exempelvis i flapsen. Det är inte överrepresenterat i olycksstatistiken jämfört med alla andra olycksorsaker.