Multiple carriers

#1 2008-08-14, 16:43
Pink Panther
Guten tag!

Jag har bara en simpel fråga om hur det är när man flyger med "Multiple carriers". Gällande bagagevikt och annat grejs man kan behöva tänka på flygplatser.

Som att till exempel flyga ifrån ARN till ORD med Northwest Airlines, med byte i Amsterdam. Och! planen flygs utav KLM, alltså inte NWA, men ändå är det dom jag åker med.. strange business.

Och flyga hem med AirFrance, med byte i Paris.

Hur tusan vet jag vad för vikt jag får ha på mitt bagage?

Någon som har erfarenhet av att flyga såhär, som kan ge mig något råd?

#2 2008-08-14, 20:30
joker
Air France och KLM är samma bolag, som dock använder (minst) två varumärken. Den vikt som gäller på atlantflyget gäller även på det anslutande flyget. Det är operatören som står på biljetten som bestämmer vikten, inte operatören vars märke står på flygplanet.

Över atlanten är det mer regel än undantag att flygningarna code-shareas inom allianserna. Det betyder att en flygning som utförs av exvis NWA även är kodad som KLM, CSA, Air France etc -flight. På så sätt kan operatörerna sälja biljetter till fler linjer utan att flyga fler plan, typ.
#3 2008-08-19, 12:51
flierman
Rent regelmässigt är det biljetten som styr oavsett bolag.

Om du har köpt allt i ett och samma pris så gäller atlantbaggaget hela vägen, har du dock köpt t.e.x STHLM-AMS som en egen biljett och sen resten som en egen så är det 20 kilo till Amsterdam. Är det dock samma bolag eller nära partners så brukar de vara sjyssta men inget som du kan veta garanterat.

Så fråga resebyrån om det är en och samma biljett hela vägen eller om de delat upp priset i flera delar.

Kallas på flygspråk för TST

1 TST är en prissättning

Det kan ibland vara billigare att dela upp priset i 2 eller flera delar men då förlorar du rätten till hjälp vid eventuella förseningar och kan få olika baggage-vikter på olika sträckor så det kan ibland vara "dumsnålt" att göra så.

Men fråga din resebyrå om skillnaden så kan de hjälpa dig.
#4 2008-08-27, 09:00
warinworld
Ursprungligen postat av Pink Panther
Guten tag!

Jag har bara en simpel fråga om hur det är när man flyger med "Multiple carriers". Gällande bagagevikt och annat grejs man kan behöva tänka på flygplatser.

Som att till exempel flyga ifrån ARN till ORD med Northwest Airlines, med byte i Amsterdam. Och! planen flygs utav KLM, alltså inte NWA, men ändå är det dom jag åker med.. strange business.

Och flyga hem med AirFrance, med byte i Paris.

Hur tusan vet jag vad för vikt jag får ha på mitt bagage?

Någon som har erfarenhet av att flyga såhär, som kan ge mig något råd?



Det är "code share" flyg du menar. Oavsett så är det de bilaterala avtalen länderna emellan som är införda i IATA reglerna som styr baggage vikten. I synnerhet till Nord Amerika (inklusive Kanada) som har samma regelverk. Det är PC (piece concept) som gäller och per idag är det i ekonomi klass oavsett flygbolag 2 väskor med en vikt av max 23kg per väska som gäller. I business samt första klass är det 2 väskor a 32 kg som är måttstocken. Vissa flygbolag som inte flyger på skandinavien har dock priser från bl a Sverige och då har de som regel SK,BA eller LH som interline carrier på sträckan från t ex. Arlanda till deras avgångsflygplats, låt oss säga London Heathrow. Då är det 20kg som gäller på den första sträckan till London och sedan PC konseptet på Atlant flygningen. Dessa regler kan man säga även rent generellt gäller till Syd och Mellan Amerika med vissa undantag för några länder/flygbolag som valt att ta bort denna regel och ersatt den med 20kg i ekonomi klass.