Flight mode på långdistans men inte kort?

#1 2008-12-26, 14:05
hejsan.

Är på Mallorca just nu i vår lägenhet, iallafall, något jag kom på att tänka på här var hur olika reglerna är för långdistansflyg och kortdistansflyg är.

Vi tar som exempel båda gångerna vi åkt till USA, Miami respektive San Francisco, så får man ha på maskiner OM de har flight mode, t ex psp,mobiler,handdatorer osv.
Jag hade då en gammal sony ericsson-handdatormobil (ni vet dedär första med knapplattan över halva skärmen som gick o vika ner) och det var helt ok att sitta o leka med den i flight mode båda gångerna.

Nu, när vi skulle resa hit så har jag uppgraderat mig till en xperia, ville sitta och spela lite bejeweled 2 under resan.
Under introduktionsvideon hörde jag inget särskilt om att man inte fick ha på även om det var flight mode så jag började fixa, 5 min senare kom en trevlig men bestämd manlig flygvärdinna och bad mig stänga av, jag förklarade att det var på flight mode men det hjälpte it.

Så nu är frågan, varför är korttidsflyg så himla kinkiga med flight mode när långtidsflyg inte är det?
#2 2008-12-26, 14:17
uaind
Jag var tvungen att stänga av min IPOD helt när jag flög till USA. Så det är nog från bolag till bolag, eller kanske till och med olika mellan olika flygpersonal...
#3 2008-12-26, 18:45
stiftelsen
Det råkade inte vara under start eller landning?

Är tämligen övertygad att de flesta flygbolag inte vill att man skall sitta och pilla med elektroniska grejjer då ifall dom ropar ut någon viktig information (Vi störtar!!!!11).
#4 2008-12-26, 19:16
uaind
Ja, det var under start. Men så vitt jag vet finns det inget som skulle kunna störa planets utrustning i min Ipod. Det skulle vara det elektromagetiska fält den skapar, men det känns knappast troligt.
#5 2008-12-26, 19:19
aik_putte
Inför landning inrikes med SAS så frågade en flygvärdinna om jag hade stängt av min mp3-spelare när jag hade hörlurarna kvar i öronen.

Det var ganska självklart för henne att fråga mig om jag hade stängt av dom och det hade inte varit positivt för mig om jag hade svarat: Va?

Mp3-spelaren var en gammal Muvo, inte för att det har med saken att göra...
#6 2008-12-26, 21:05
Spanish_Johnny
Jag har för mig att det har sagts flera gånger i den stora "piloterna svarar"-tråden att elektronisk utrustning bland passagerarna inte kan påverka planet på något sätt men att man vill ha passagerarnas uppmärksamhet vid start och landning om något skulle hända. Mobiltelefoner tror man inte kan påverka men säkerhetstänkandet är så rigoröst inom flyget att man hellre förbjuder än riskerar något.
#7 2008-12-26, 21:09
Ursprungligen postat av uaind
Ja, det var under start. Men så vitt jag vet finns det inget som skulle kunna störa planets utrustning i min Ipod. Det skulle vara det elektromagetiska fält den skapar, men det känns knappast troligt.


Jag använder in-earpluggar før att tryckutjämna bättre under landning men det gillas inte alltid av personalen. Orsaken till att de inte gillar pluggar är att du inte hør om de skulle behøva ge instruktioner vid krissituation. Detta är tydligen olika beroende på vilket føretag man använder før sina transporter. Att elektronisk utrustning skall vara avstängd är dock legio.
#8 2008-12-26, 21:31
uaind
Ahh.. det här med uppmärksamheten köper jag som argument. Känns mer logiskt än att min Ipod skulle kunna störa planets utrustning på något sätt.
#9 2008-12-26, 21:41
Dom gånger jag flugit så har det bara varit vid start och landning som alla saker måste vara avstängda. Detta för att man ska kunna höra säkerhetsgenomgångarna som hålls vid start. Vid landning vet jag faktiskt inte varför det är sådär...
#10 2008-12-28, 14:47
Coolcitte
Dom vill helt enkelt att du ska vara uppmärksam på säkerhetsgenomgången och på det som händer i och utanför flygplanet ifall något skulle hända. En gång när jag flög på kvällen/natten så släckte dom ner all interiörsbelysning (som dom alltid gör när det är mörkt ute) när vi taxade och startade. En kille i raden framför mig satt med en PSP och spelade, och då förklarade en flygvärdinna att han inte fick ha den på för att hans ögon inte vande sig vid mörkret då (Ni kan ju prova att sätta er i ett mörkt rum och lysa er själva i ögonen med en lampa, och sen se hur bra mörkerseende ni har).
#11 2008-12-28, 15:11
jumpcut
Jag flog ToR Bryssel - Prag med SN Brussels for inte sa lange sedan, da var det okej att sitta med iPhone i flightmode pa vagen dit, men pa hemresan fick jag inte anvanda den - daremot var det okej att sitta med min laptop...

Jag undrar hur de resonerade dar, men skit samma. Jag gor som de sager eftersom att det inte spelar nagon egentlig roll vad de har for anledning. Deras arbetsplats, deras regler.

Daremot ar det ju officiellt nu att mobilsignalerna inte stor, och snart kommer bolag borja erbjuda mojligheter att anvanda mobiler pa planet via sandare i taket som kommunicerar med satelliter, eftersom att masterna inte racker mer an till mellan 600 - 1 000 meters hojd (enligt piloter pa FB).