Hitta diskussioner med liknande innehåll

Bila till dusseldorf samt amsterdam över nyår

#1 2008-12-28, 16:23
Hapster
Nån som har någon erfarenhet dem vill dela med sig?

Ska köra ner med några polare, har dock bara haft körkort i ungefär 1 år och den andra som har körtkort har väl haft det ungefär 6 månader, dem senaste 5 månaderna har jag inte kört särskilt mycket.

Kommer det bli svårt att bila dit ner? Alltså, hur kommer trafiken etc vara.. ?

Värt att säga att det finns GPS på bilen, och vi tänkte ta färjan över ifrån Rödeby.

Tacksam för svar!
#2 2008-12-28, 16:55
Sweeper80
#3 2008-12-28, 16:56
Sweeper80
Ursprungligen postat av Sweeper80


(sök på "Quickest" som alt.)
#4 2008-12-28, 16:57
Tystnad
Såg att du redan nämnt det men GPS är fan ett måste!

Ett tips är att redan iförväg här hemma lägga in adresserna till ev hotell i GPSŽs favoriter.Var nere i Sydtyskland & Österike i sommras och hade GPS med för första gången ,vilken jävla skillnad! man hittar direkt till hotellet i storstadens labyrint!

Däremot har du inte så stor nytta av den på autobahn/motorvägen utan där är det bättre stänga av den och hålla hela uppmärksamheten på trafiken! för speciellt på autobahn kan det gå från att du kör i 130 Km till totalstopp pga köer ,olyckor etc jävligt snabbt och då gäller det vara beredd speciellt om det är dimmigt eller dålig sikt eller vinterväglag med halka.

Trafiken i Tyskland(motorvägarna) skiljer sig helt från Svenska motorvägar ,det är en väldig trafik! oftast köer runt dem stora städernas ring motorleder.Köer får ni lugnt räkna med så se till att bilen har gott om soppa och kör INTE ner till reserven innan ni tankar eller ha med en reservdunk.
Det är lagkrav på att man måste ha en gul reflexväst med sig i bilen vid tex motorstopp ,punktering etc
Håll hastighetsbegränsningarna ! dem har fartkarmeror i Tyskland oxå.
Parkering kan vara ett problem i städerna,men som regel har hotellen parkeringar ,tänk på att dem "klampar" bilen i Amsterdam ,Ždvs låser fast ens stålgrej vid ett hjul tills man betalat parkeringsböterna (i alla fall var det så tidigare)

Jag tror ni kommer att fixa denna resa och ha jävligt kul i Amsterdam
Ta det bara lugnt som sagt och var uppmärksam.
#5 2008-12-28, 17:07
Hapster
Ursprungligen postat av Tystnad
Såg att du redan nämnt det men GPS är fan ett måste!

Ett tips är att redan iförväg här hemma lägga in adresserna till ev hotell i GPSŽs favoriter.Var nere i Sydtyskland & Österike i sommras och hade GPS med för första gången ,vilken jävla skillnad! man hittar direkt till hotellet i storstadens labyrint!

Däremot har du inte så stor nytta av den på autobahn/motorvägen utan där är det bättre stänga av den och hålla hela uppmärksamheten på trafiken! för speciellt på autobahn kan det gå från att du kör i 130 Km till totalstopp pga köer ,olyckor etc jävligt snabbt och då gäller det vara beredd speciellt om det är dimmigt eller dålig sikt eller vinterväglag med halka.

Trafiken i Tyskland(motorvägarna) skiljer sig helt från Svenska motorvägar ,det är en väldig trafik! oftast köer runt dem stora städernas ring motorleder.Köer får ni lugnt räkna med så se till att bilen har gott om soppa och kör INTE ner till reserven innan ni tankar eller ha med en reservdunk.
Det är lagkrav på att man måste ha en gul reflexväst med sig i bilen vid tex motorstopp ,punktering etc
Håll hastighetsbegränsningarna ! dem har fartkarmeror i Tyskland oxå.
Parkering kan vara ett problem i städerna,men som regel har hotellen parkeringar ,tänk på att dem "klampar" bilen i Amsterdam ,Ždvs låser fast ens stålgrej vid ett hjul tills man betalat parkeringsböterna (i alla fall var det så tidigare)

Jag tror ni kommer att fixa denna resa och ha jävligt kul i Amsterdam
Ta det bara lugnt som sagt och var uppmärksam.


ah, tack så mycket för informationen, väldigt bra

Funderar dock bara på att eftersom både jag och den andra som kör inte har särskilt mycket körefarenhet, tror du att "risken för olycka" kommer vara mycket större eller kommer det inte spelar särskilt stor roll?

Förutom där på authoban som du nämde...
#6 2008-12-28, 17:32
Tystnad
Ursprungligen postat av Hapster
.............Funderar dock bara på att eftersom både jag och den andra som kör inte har särskilt mycket körefarenhet, tror du att "risken för olycka" kommer vara mycket större eller kommer det inte spelar särskilt stor roll? Förutom där på authoban som du nämde...


Det är klart att erfarenhet spelar stor roll i trafiken ,så är det ju alltid.
Men å andra sidan måste man ju någon gång börja i en ny trafikmiljö.

Jag själv har ju kört bil i många år men upplever ändå körning i stora städer som väldigt jobbigt pga man så sällan kör där (i stora städer)och trafiken oftast är väldig intensiv och massor av filer hit och dit med trafik på bägge sidor om dig.

Jo jag tror det finns en förhöjd "krock" risk för er ,men å andra sidan tar ni det lugnt och kör saktare i storstäderna så tror jag ni klara det.

Edit: Undervik att köra då det är jävligt dåligt sikt ,mörker ,dimma ,samt i rusningstrafik etc så minimera man risken flerfaldigt ,är i alla fall min erfarenhet
#7 2008-12-28, 17:58
Hapster
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är klart att erfarenhet spelar stor roll i trafiken ,så är det ju alltid.
Men å andra sidan måste man ju någon gång börja i en ny trafikmiljö.

Jag själv har ju kört bil i många år men upplever ändå körning i stora städer som väldigt jobbigt pga man så sällan kör där (i stora städer)och trafiken oftast är väldig intensiv och massor av filer hit och dit med trafik på bägge sidor om dig.

Jo jag tror det finns en förhöjd "krock" risk för er ,men å andra sidan tar ni det lugnt och kör saktare i storstäderna så tror jag ni klara det.

Edit: Undervik att köra då det är jävligt dåligt sikt ,mörker ,dimma ,samt i rusningstrafik etc så minimera man risken flerfaldigt ,är i alla fall min erfarenhet


ja okej, tack så mycket återigen.

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är för att mina päron är helt hysteriska, dem pratar om hur otrooligt farligt det är att köra dit under nyår för att alla kör som idioter och att det typ är rusningstrafik hela tiden och att jag inte har någon erfarenhet att köra utomlands

Så är ju klart att man blir lite orolig, men som sagt, tack för tipsen!
#8 2008-12-28, 20:14
Sweeper80
Ursprungligen postat av Hapster
ja okej, tack så mycket återigen.

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är för att mina päron är helt hysteriska, dem pratar om hur otrooligt farligt det är att köra dit under nyår för att alla kör som idioter och att det typ är rusningstrafik hela tiden och att jag inte har någon erfarenhet att köra utomlands

Så är ju klart att man blir lite orolig, men som sagt, tack för tipsen!


I Tyskland är det alltid rusningstrafik kring städerna i norr - det står nästan still.
#9 2008-12-28, 23:36
davhei
Har kört t/r Amsterdam - Stockholm ett par ggr och jag har slagits av hur smidigt allt har fungerat. I princip bara att blåsa på motorväg hela sträckan och det är enligt min erfarenhet inte mycket märkvärdigare än att köra på svensk motorväg.

Visst om man envisas att konstant ligga i vänsterfil tvingas man kryssa mellan filerna när något tyskt autobahnslagskepp kommer i 190 och blinkar med helljuset, i övrigt handlar det mest om att kämpa mot monotonin under de 15 timmar som resan tar.

När man väl ska in i städerna som är slutdestinationerna är det dock en annan femma. Här är det MYCKET bra att ha GPS och vana att köra efter den. Amsterdam är inte kul att köra runt i om man hamnar i de centrala delarna. En inte alltför bilanpassad stad. Tar man det dock bara lugnt och följer bilen framförs exempel brukar det lösa sig i slutändan

Lycka till!

Edit: Kan tillägga att holländare är mer hänsynstagande bilister än svenskar enligt min erfarenhet. Mycket sansat folk när det kommer till trafik och vägarna är gudomliga jmf med svenska vägar (och tyska)