Hitta diskussioner med liknande innehåll

åka tåg med bussremsa?

#1 2009-01-22, 16:27
Seann
Tja,

Brukar aldrig åka tåg men nu måste jag åka tåg på fredag (23/01)
går det att åka tåg med bussremsa?
har en remsa hemma så de vore super om det går att använda för tåg så man slipper köpa nå dagskort elller annat
#2 2009-01-22, 16:29
SizoR
Vad är det för tåg du ska åka?
Om det är pendeltåg så går det bra att åka med bussremsa men om det däremot är ett SJ tåg till tex Malmö så måste du ha en giltig biljett som du köper specifikt för din tåg resa.
#3 2009-01-22, 16:31
Seann
Ursprungligen postat av SizoR
Vad är det för tåg du ska åka?
Om det är pendeltåg så går det bra att åka med bussremsa men om det däremot är ett SJ tåg till tex Malmö så måste du ha en giltig biljett som du köper specifikt för din tåg resa.


Pendel
Så jag kan t.ex gå på bussen och få stämpel sen bara visa vid tanten vid båsen på tågstationen?
#4 2009-01-22, 16:31
caspianaslan
Var bor du? Stockholm eller?

Du kan åka pendeltåg med bussremsan men om du ska åka till en annan del av svea rike funkar nog inte bussremsan. Var ska du åka?
#5 2009-01-22, 16:32
b0gfetto
Ursprungligen postat av Seann
Så jag kan t.ex gå på bussen och få stämpel sen bara visa vid tanten vid båsen på tågstationen?


Vad är det för tåg? Är det pendeltåg så går det bra, men inte om det är SJ.
#6 2009-01-22, 16:37
DanoAcarGay
Det är roligt att åka till Stockholm och se när de stämplar pappersbiljetter, påminner om min barndoms tågresor på 70-talet.
Är syftet att locka turister som vill ha det så gulligt och pittoreskt som möjligt.
#7 2009-01-22, 16:44
jumpcut
Ursprungligen postat av DanoAcarGay
Det är roligt att åka till Stockholm och se när de stämplar pappersbiljetter, påminner om min barndoms tågresor på 70-talet.
Är syftet att locka turister som vill ha det så gulligt och pittoreskt som möjligt.


Det ar val iofs i princip bara turister och de som inte aker kommunalt sa ofta som anvander pappersbiljetter?

Jag vet att i andra stader i Sverige sa kan man kopa kort som gar att ladda pa med pengar, sa dras det pengar varje gang man registrerar en resa. Undrar varfor de inte infort det systemet i Sverige? Bara tidsbegransade kort vad jag vet, ratt vardelost egentligen om man bara aker ibland.

I Paris gar det ju inte ens att kopa remsa, dar far man tio losa biljetter i handen i stallet I Bryssel raknar de med eget ansvar, busschaufforen och sparvagnschaufforen har enkelbiljetter om nagon behover, men annars ar det fritt fram att gora som man vill, sparrlinjerna bestar av ett rott streck i marken och stampelmaskiner pa vaggarna
#8 2009-01-22, 17:06
Avsiktaren
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar val iofs i princip bara turister och de som inte aker kommunalt sa ofta som anvander pappersbiljetter?

Jag vet att i andra stader i Sverige sa kan man kopa kort som gar att ladda pa med pengar, sa dras det pengar varje gang man registrerar en resa. Undrar varfor de inte infort det systemet i Sverige? Bara tidsbegransade kort vad jag vet, ratt vardelost egentligen om man bara aker ibland.

I Paris gar det ju inte ens att kopa remsa, dar far man tio losa biljetter i handen i stallet I Bryssel raknar de med eget ansvar, busschaufforen och sparvagnschaufforen har enkelbiljetter om nagon behover, men annars ar det fritt fram att gora som man vill, sparrlinjerna bestar av ett rott streck i marken och stampelmaskiner pa vaggarna


I Göteborgsområdet har man planer på att införa ett kort som man kan ladda på med det händer aldrig. Istället har man ett kort med värde för 100 kronor som man kan köpa som är ett kort i hårt papper med en magnetremsa. Nu har månadskorten ersatts med plastkort men hundrakorten består.
#9 2009-01-23, 01:03
jumpcut
Ursprungligen postat av Avsiktaren
I Göteborgsområdet har man planer på att införa ett kort som man kan ladda på med det händer aldrig. Istället har man ett kort med värde för 100 kronor som man kan köpa som är ett kort i hårt papper med en magnetremsa. Nu har månadskorten ersatts med plastkort men hundrakorten består.


Det ar ju bra mycket battre an att anvanda remsor man maste fa stamplade. Jag vet att nar jag var yngre fanns det stamplingsmaskiner i princip overallt dar man kunde stampla sina egna remsor, men de byttes ut mot bemannade sparrar for typ tio ar sedan...
#10 2009-01-24, 23:23
Avsiktaren
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar ju bra mycket battre an att anvanda remsor man maste fa stamplade. Jag vet att nar jag var yngre fanns det stamplingsmaskiner i princip overallt dar man kunde stampla sina egna remsor, men de byttes ut mot bemannade sparrar for typ tio ar sedan...


Det finns redan på en massa andra platser exempelvis i boråstrakten men till Göteborgstrakten kommer det aldrig. Planen är att man skall ha ett kort som man laddar på därefter bestäms kostnaden efter hur långt man har åkt genom att man sätter kortet på mätaren när man går på och när man går av.
Nu är det så här att trots att planerna finns trots att det finns mätare för avgång lanseras aldrig de här korten.
Istället får man nöja sig med hundrakorten som man får stämpla och hundra kronor räcker inte långt så om man skall längre bort får man helt enkelt köpa två hundrakort.

Det finns ju olika varianter av månadskort anpassade efter hur stort område man åker kommunalt med. Om man skall åka en längre sträcka en brukbart så får man köpa hundrakorten om man bor i Göteborg eller remsan om man bor i Stockholm.

Hur fungerar remsan är det som de gamla papperskupponerna som fanns innan hundrakorten eller är det helt enkel ett hundrakort?

Lite kollektvitrafiksnostalgi:

http://se.youtube.com/watch?v=nes_clCfXQE

Spoiler:

Det har hänt en del förändringar de senaste åren.
Sjuans spårvagn går visserligen fortfarande till Kortedala men fortsätter hela vägen genom Bergsjön.
Sjuans spårvagn stannar inte längre på lilla torget.
Man har inte längre lösa papperskuponger.
Dessutom sjuan och elvans spårvagn blir allt mer berikade efter gamlestaden.