Såg att det ibland är frågor om detta och hittade den här texten:
Leasa, köpa, registrera, försäkra bil i USA. Sälja bilen - eller ta den med till Sverige.
Leasa en bil
Längre rundresa än några veckor? Då blir det sannolikt billigare att leasa än att hyra en bil. Leasingbilen äger du - fast inte fullt ut. Registrering, skatt och försäkring ordnar leasingfirman. Underhåll och reparationer svarar du för själv. När resan är slut köper leasingföretaget tillbaka bilen till ett lägre pris.
adventuresonwheels.com och
transatlantic-rv.com hyr ut, leasar och säljer alla sorters fordon till turistande utlänningar. Fler liknande företag finns. Det går bra att hämta bilen i östra USA och lämna tillbaka den på västkusten, eller omvänt.
Bli biltransportör
Hyrbilsföretagen behöver ofta transportera bilar från en plats till en annan. Du kan få utföra sådana uppdrag utan kostnad. För att bli antagen som biltransportör måste du visa papper på att du är en pålitlig förare. Dokumenten som nedan nämns under ”Försäkra bilen” är då bra att ha med. Läs mer på
autodriveawayla.com. Eller sök på
tyloon.com (= Gula sidorna) efter Automobile Transport & Driveaway Companies. Eller ställ frågan direkt till något hyrbilsbolag. Kanske har de en bil inne som behöver köras till en annan stad.
Köpa bil
För en långresa på flera månader handlar det om ett "riktigt" bilköp. Räkna med några dagars jobb för att ordna alla praktiska detaljer. Tänk också på att det tar tid att bli av med bilen när resan är slut.
Köp bilen av en handlare, inte av en privatperson. Leta handlare på exempelvis
nadaguides.com,
autonation.com eller
autousa.com. Gula sidorna
tyloon.com är också användbara. När du letar på nätet efterfrågas ibland en Zip-Code, ett amerikanskt postnummer. Du anger vilket postnummer som helst i den stad där du letar efter bil.
Ett tips är att köpa bil nära där amerikanska motororganisationen AAA har ett lokalkontor. Tala om att du är medlem i Swedish Automobile Association och visa medlemskortet, så får du förslag på pålitliga bilhandlare och all tänkbar hjälp kring köp och registrering. AAA har egna Diagnostic Center, om du vill testa bilen före köpet.
Bilar är billiga i USA. Bara halva priset mot i Europa, ibland ännu lägre. Lyckas du därtill pruta 10-15% får du vara mer än nöjd. Till grundpriset, Retail Price, kommer 5-10% Sales Tax (motsvarar vår svenska moms) och en Registration Fee på uppemot USD 100. Till bilhandlaren betalar du en Document Fee på 0,75% av inköpspriset.
Kolla upp att bilen är betald av tidigare ägare, så du inte ofrivilligt tar över andras skulder. Om du har bilens chassinummer kan du på
carfax.com mot avgift kontrollera bilens förhistoria. Nuvarande ägarförhållanden framgår av registreringsbeviset, the Car Title. Ta gärna en titt och kolla så att chassinumret stämmer med det som står på bilens Title. Har bilen ingen Title är något skumt. Avstå från att köpa just den bilen! Glöm inte att få en köpehandling, Bill of Sale, och kvitto av bilhandlaren.
Många handlare vill se bevis på att du har en bilförsäkring, innan du får köpa bilen. Läs mer om försäkringar nedan.
Redan innan avresan från Sverige bör du förbereda betalningen. Ibland går bilen inte att betala med vanligt kreditkort. Rådgör med en bank eller ett valutaväxlingsföretag, om hur pengar överförs på snabbast möjliga vis. Nöj dig inte med allmänna råd, utan be att få tala med någon som är ordentligt insatt. Skriv ner i detalj hur du ska gå tillväga och be banken förbereda allt som går att förbereda.
Registrera bilen
Bilen registreras i ditt namn hos DMV (Department of Motor Vehicles) i den delstat där du köper den. Registreringsreglerna skiljer sig mellan delstaterna. Ibland måste man vara bosatt (resident eller resident alien) i delstaten och/eller ha amerikanskt körkort för att som utlänning få registrera en bil. Massachusetts, New Jersey, South Carolina och North Carolina är exempel på "svåra" stater. I Kalifornien eller Texas är det lättare. Andra delstater kan kräva ett turistvisum för att registrera dig som bilägare. Du får alltså inte ha rest med elektroniskt visum enligt ESTA.
Kolla delstatens villkor i förväg på
dmv.org eller mejla deras DMV och fråga vad som krävs. Fråga helst flera personer. Reglerna för utlänningar är inte glasklara och alla som svarar på frågor är inte lika välinformerade. Skriv ut och ta med mejlkorrespondensen.
Skulle amerikanskt körkort krävas är det dock inget oöverstigligt problem, i alla fall inte jämfört med att ta körkort i Sverige. Fråga AAA hur man enklast tar körkort i den stat du befinner dig. Ibland kräver man ett personbevis på engelska, Extract of the Population Register. Beställ ett sådant från Skatteverket innan avresan och ta med omutifallatt.
Bilhandlarna brukar hjälpa till med registreringen. Ibland besöker säljare och köpare registerkontoret tillsammans och gör proceduren i närvaro av en tjänsteman. Fråga annars närmsta AAA-kontor. När ägarbytet så småningom registrerats, skickar DMV bilens nya title till din postadress i delstaten. Det kan ta några veckor. Har de Express Service går det fortare. Ingen fast adress i USA? c/o-adresser går bra, men inte hotelladresser. Fråga bilhandlaren om du får använda dennes adress. Glöm inte att sedan hämta ut försändelsen. Utan title går det inte att sälja bilen eller exportera den till Sverige.
Försäkra bilen
Trafikförsäkring Liability Insurance är obligatorisk. En vanlig amerikansk försäkring kan vara svår att skaffa om man inte är bosatt i USA eller har amerikanskt körkort. Sannolikt blir du hänvisad till bolag som är specialiserade på att försäkra turistande utlänningar. Tyska
tourinsure.de är ett välrenommerat sådant bolag. Holländska
alessie.com likaså. Eller amerikanska
sunriseworldwide.com (klicka rubriken USA Tourists) som har fördelen att vara verksamt på plats i USA.
Vill du ändå försöka få tag på en "vanlig" bilförsäkring, letar du exempelvis på
progressive.com eller ber närmsta AAA-kontor hjälpa dig. Har du släkt eller andra kontakter i USA kanske de är villiga att rekommendera dig hos ett försäkringsbolag. Ett No-Claim-Certificate eller Letter of Trust är då bra att visa upp. Det är ett intyg på engelska från ditt svenska försäkringsbolag, som visar att du är en pålitlig kund som inte ådragit dig några skador. Skaffa också en Motor Vehicle DriverŽs Record, ett utdrag på engelska ur svenska polisens belastningsregister. Beställ utdraget hos
polisen.se (klicka Registerutdrag).
Förbered försäkringen innan avresan från Sverige. Då behöver du bara komplettera med uppgifter om bilen, när den väl är inköpt. Den som är under 25 år måste ta en titt på bolagets ålderskrav. Kanske accepteras inte så unga försäkringstagare.
Sälja bilen
Var beredd på att försäljningen tar tid, framförallt om den görs i en annan delstat än där du köpte bilen. Helst bör bilen först omregistreras. Eftersom utbudet av begagnade bilar är stort lär det annars ta tid att hitta köpare som är villiga att ta på sig det besvär som det innebär att registrera in bilen i en ny stat.
Ta med bilen till Sverige?
Kontakta en transportfirma innan du reser från Sverige och förbered vad som komma skall.
nordtrafik.se och
scanlink.se i Göteborg är två rutinerade bilfraktare över Atlanten. Fler liknande företag finns. De tar hand om allt pappersarbete, både det som krävs för att få ut bilen ur USA och för att få in den i Sverige.
Svensk tull är 10% på fordonsvärdet och fraktkostnaden. Till det kommer 25% moms på summan av fordonsvärde, frakt och tull. Den som arbetat i USA och ägt bilen i minst 12 månader får ta in bilen tull- och momsfritt som flyttsak. Är bilen äldre än 30 år är den tullfri för alla och du betalar bara halv moms. Sedan vill vägverket ha 500 kr för ursprungskontroll av fordonet, och bilprovningen omkring 2 000 kr för att registreringsbesiktiga det.
Inför registreringsbesiktningen måste bilen anpassas, eftersom svenska besiktningskrav inte stämmer överens med de amerikanska. Funderar man på att ta hem en USA-bil är det en god idé att redan före avresan kolla upp de svenska kraven och göra en kalkyl över hur mycket det kommer att kosta att bygga om bilen.
Bilprovningen ger vägledning om vilka krav man ställer för några vanliga amerikanska bilmärken. Fråga vilka papper man vill se och om man accepterar amerikanska certifieringsdekaler (brukar sitta på en av dörrarna). Tyska biltestföretaget Dekra har annars ett kontor i Sverige som utfärdar intyg som visar att fordonet uppfyller svenska krav för buller, bromsar, stöldskydd och bränsletank. Runt om i landet finns sedan verkstäder specialiserade på anpassning och ombyggnad av USA-importerade bilar.
På vägverkets hemsida
vv.se beskrivs steg för steg hur man importerar och registrerar en bil i Sverige.
tullverket.se och
bilprovningen.se ger kompletterande information.
Till sist...
På Google finns massor av tips om att köpa och registrera bil i USA. Sök exempelvis på ”Register a car in USA” eller ”Köpa bil i USA”.