Vad vinner flygbolagen på att tvinga folk att checka in själva?

#1 2009-08-14, 00:11
AviLGH
När jag var liten och var ute och flög med föräldrarna så var proceduren i regel den att man kom till flygplatsen, stod länge i en lång kö med en massa andra människor, kom fram till en disk där man visade upp biljetten, lämnade sina väskor och fick ut sitt boardingkort.

Nu har jag flugit en del med SAS på sistone och åtminstone på Arlanda verkar de helt och hållet ha tagit bort de traditionella check-in-diskarna. Istället ska folk checka in med hjälp av maskiner som skriver ut boardingkort och bagagetaggar, varpå man själv sätter på dessa på väskorna och därefter står man länge i en lång kö med en massa andra människor för att lämna väskorna...

Jag har svårt att se poängen. Transaktionen framme vid disken går inte särskilt mycket fortare än när man även checkade in där - svennebanan står ju i alla fall och dividerar med personalen, fumlar med passet osv. Dessutom måste flygbolaget ha en massa extra personal som cirkulerar för att hjälpa Agda, 75 att hantera check-in-maskinen och dessutom en person som enbart hindrar folk att närma sig diskarna innan de har checkat in och satt på sina bagagetaggar. Varken några betydande tids- eller personalbesparingar således.

Syftar systemet enbart till att uppmuntra folk att i möjligaste mån resa utan incheckat bagage? För då går det givetvis fortare.

Och varför inte låta folk lämna väskorna vid på obemannade drop-off-punkter också? Om flygbolaget litar på att vi kan checka in och sätta på taggen själva borde vi väl också kunna placera väskan på ett band och scanna streckkoden på egen hand? Då skulle de ju på allvar kunna spara både tid och personal?
#2 2009-08-14, 00:18
GJJ
Det är väl för att det går att låta folk göra det själva antar jag, dvs om tekniken finns så måste den ju användas? Blir mer och mer sådant här skit...
#3 2009-08-14, 00:32
raitis16
Dom sparar på personal,tro mig,annars skulle dom inte göra så.
Dom räknar framåt; efter övergångstiden kommer Agda 75 ha sin systerson med sig att hjälpa till .
Ang. väskor så kommer passagerare själva få bära dom intill planet och därifrån.
Då behövs det bara en stuvare för att ta hand om det hela
(och kortare tid med mindre maskin etc)
#4 2009-08-14, 00:39
raitis16
"Blir mer och mer sådant här skit..." skrev GJJ och visst kan man ta det så.
Fast pga. sådant shit betalar man nuförtiden 150kr istället för 15000kr.
Tacka vet jag lågprisflyg; enligt dom är ett flygplan bara en annan variant om en buss.
Dvs. en transportmedel utan extra glamour.
#5 2009-08-14, 00:49
AviLGH
Ursprungligen postat av raitis16
Dom sparar på personal,tro mig,annars skulle dom inte göra så.


Jo, visst förstår jag att de antagligen sparar en del personal, speciellt i rusningen när många tjänsteresenärer med lite bagage ska åka. Men just eftersom det ändå måste cirkulera ett antal "assistenter" runt maskinerna undrar jag hur mycket de verkligen tjänar på det.

För det får ju kontrasteras mot den goodwill de förlorar. Jag har i princip inget emot att checka in på egen hand, men om jag först måste checka in själv och sedan ändå stå i kö lika länge som förut blir jag irriterad. Lägre service kan jag acceptera om det sparar tid för mig, men nu gör det knappast det. Och SAS tar ju inte Ryanairpriser för sina biljetter...

Det är lite samma grej som att de inte ens bjuder på kaffe i ekonomiklass längre. Spara småsummor genom att reta upp sina kunder = dålig affärsidé.
#6 2009-08-14, 00:51
AviLGH
Ursprungligen postat av raitis16
"Blir mer och mer sådant här skit..." skrev GJJ och visst kan man ta det så.
Fast pga. sådant shit betalar man nuförtiden 150kr istället för 15000kr.
Tacka vet jag lågprisflyg; enligt dom är ett flygplan bara en annan variant om en buss.
Dvs. en transportmedel utan extra glamour.


Jag är helt för att man ska få vad man betalar för. Flyger gärna Ryanair själv när de slumpar bort biljetter och då klagar jag inte på den obefintliga servicen eller på flygplatsernas läge.

Men när jag får Ryanairservice till SAS-priser så är det en annan sak.

(Blev ett sidospår här; jag är fortfarande intresserad av den ursprungliga frågeställningen - hur tänker flygbolagen? Är min lekmannaanalys felaktig; finns det grova pengar att spara på self-service?)
#7 2009-08-14, 01:43
Bjurra
Jag reser mycket och jag avskyr flygplatser där man inte kan checka in själv. Det tar otroligt myckt längre tid att köa på det gamla vanliga viset.

Dock är det extremt irriterande när flygplatspersonal hanterar "bag drop" som en vanlig incheckning, ska man göra det minst lilla mer än att slänga fram pass, biljett och väska har man inte i "bag drop"-kön att göra.
#8 2009-08-21, 00:35
HowlinWolf
Jag reste med SAS till USA i augusti. Har inte varit med om att checka in mitt bagage själv tidigare och var ju lagom förvirrad. Fick dock hjälp av en trevlig SAS-medarbetare. Och visst sparas det tid, men jag tycker det är lite mysigt att stå i kö, vänta på sin tur och bli betjänad. Resfebern stiger liksom. Alliting förändras, varför kan inget vara som förr? Nostalgi :'(
#9 2009-08-22, 05:12
ksv
Ursprungligen postat av AviLGH
Vad vinner flygbolagen på att tvinga folk att checka in själva?
Nöjdare kunder?
Jag reser som passagerare flera gånger i veckan och tycker det är helt underbart att kunna komma till flygplatsen ungefär 40 minuter innan avgångstid, sticka in kortet i automaten, sätta på taggen och droppa väskan 35 min innan avgång.
Sedan kan man i lugnt och ro gå igenom security, leta upp gaten och gå förhoppningsvis gå ombord 20 min innan utsatt avgångstid.

Praktiskt, smidigt och effektivt.

Ursprungligen postat av AviLGH
Och varför inte låta folk lämna väskorna vid på obemannade drop-off-punkter också?
Av juridiska skäl.
#10 2009-08-22, 10:18
Lotrug
e ju smidigt det där med självbetjäning, synd bara att man fortfarande måste stå i en lång kö för att bli av med bagaget..
#11 2009-08-25, 12:38
apgujeong
Flög med KLM från Arlanda förra veckan och var tvungen att checka in i nån jävla automat. Naturligtvis slut på papper i maskinen så något boarding pass fick man ju inte. Ingen assistent i närheten heller som man kunde fråga.

Fick man ställa sig i "Drop-off-kön" eller vad ska heta då. Tog tjugo minuter för den enda tjejen där att hantera de 4-5 sällskap som stog framför mig. Folk runt om uttryckte högljutt sitt missnöje över servicen.

Kalla mig gammeldags, men ge mig personlig service från början istället!!