Charterkataloger är bisarrt usla, eller?

#1 2009-09-07, 09:45
När fan blir gammal blir han religiös heter det ju. Nått liknande har hänt mig då jag efter 40+, först nu åkt på charterresor, och faktiskt gillar det.

Dock är ju fullkomligt fascinerad över hur fullkomligt usla charterbolagens kataloger är. Som jag ser det finns det två möjligheter:

1) Resebolagen har rätt, och folk är mähä och vill faktiskt ha det på detta viset, dvs med den information som finns, och presenterad på detta vis.

2) Resebolagen är helt pantade och har ingen känsla för marknadsföring utan kör på som det har varit sedan charterturismen startade.

Det är rent komiskt att sitta och bläddra i en katalog. Sida upp och sida ner med små 3x3 cm bilder på mer eller mindre identiska poolområden. En bild säger mer än tusen ord sägs det, men resebolagen lyckas med konstycket att få bildinformationen i en random katalog att närmast motsvara en typisk oneliner på FB vad gäller meningsfullt innehåll.

När de någon gång slår på stort och har större bilder slår det aldrig fel i att det är en bild på en solnergång eller närbild på en färgglad och "pittoresk" fiskebåt eller en bild på ett sandigt barn på en sandstrand. Även där är alltså informationsförmedlingen i princip noll.

Det finns ingen möjlighet att ens särskilja mellan olika länder eller världsdelar utifrån bilderna i deras kataloger. Mallorca, Cuba, Thailand, Jordanien - spelar ingen roll, katalogerna lyckas förmedla intryckat att det har ingen som helst betydelse vart du åker, det ser likadant ut. Det är ett hån mot den rika diversitet av folk och fä, och kulturer och miljöer det finns i världen.

Texterna är lika menlösa, och så floskelfyllda att det är enda man kan ha dessa till är att spela floskelbingo. Skriv upp fritt valda floskler av typen: "trånga, mysiga gränder", "exotiskt och annorlunda", "kristallblått vatten", "barnvänligt", "paradis", "milslånga sandstränder" och se vem som först fyller sin bingobricka.

Kan det verkligen vara så att folk vill ha, och är nöjda med, denna typen av information när de ska resa? Hur kan det vara mer relevant att veta att hotellet har en poolbar som serverar snacks (när dessutom så gott som alla faktiskt har det) än till exempel information om närmsta fina naturområde eller hur trafiken, vägnätet och hyrbilsmarknaden ser ut?

Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker. Är det bara jag som kommit in i chartersvängen för sent och inte begriper koderna i katalogerna eller finns det fler som håller med? Till saken hör att jag rest som satan i mina dar och varit i nästan 100 länder på alla världsdelar, och jag gillar som sagt konceptet med charter, men är förbluffad över hur de säljer in sin vara.

Medhåll eller är jag bara en sur gammal gubbe?
#2 2009-09-07, 10:08
Tasstass
Från mitt håll får du medhåll och det är just därför jag aldrig bläddrar i en charterkatalog utan tar reda på vad jag vill veta om ett visst resmål på annat håll och sedan möjligtvis undersöker hotell hos något resebolag, fast då på internet förstås. En vanlig hederlig gammal papperskatalog vet jag inte när jag höll i sist...

Eftersom katalogerna ser likadana ut år ut och år in antar jag att det är ett koncept som fungerar. Bilderna och terminologin må vara i stort sett de samma oavsett vilket resmål man tittar på, men de talar onekligen om det som folk i allmänhet vill ha när de ska åka på semester. Långa paradisstränder med klarblått vatten, mysiga hotell och pittoreska små kvarter. Varför ändra ett vinnande koncept?
#3 2009-09-07, 10:43
aleister
Det är väl perfekt? Charterbolagen kan ju åka till ett ställe och fixa bilderna till hela katalogen.

Och jag tror faktiskt att medelsvensson är helt nöjd med den infon, även om andra vill veta mer.
#4 2009-09-07, 14:30
Det är precis samma som när du ska köpa lägenhet. Hos mäklarna är till och med Rosengård "lugnt och familjevänligt med natursköna omgivningar", och hos resebolagen är ett skithotell ute i helvetet en "idyllisk barnvanlig oas".
#5 2009-09-09, 08:06
Ursprungligen postat av Exakte
Det är precis samma som när du ska köpa lägenhet. Hos mäklarna är till och med Rosengård "lugnt och familjevänligt med natursköna omgivningar", och hos resebolagen är ett skithotell ute i helvetet en "idyllisk barnvanlig oas".


Jo, du har nog rätt i att mäklarbranchen också är floskelrik. Dock är ju åtminstone hus/lägenheter inte byggda efter vad som synes vara exakt samma mall, åtminstone inte lika utstuderat som charterhotell.

Tasstass: visst, det är kanske ett vinnande koncept. Dock förvånar det mig lite att ingen ens provar nått annorlunda. Eller det kanske har gjorts förresten, nån som känner till en charterkatalog som sticker ut frånmängden?
#6 2010-08-29, 09:15
galne-golem
Kan bara hålla med.
Men så finns ju Google.