När fan blir gammal blir han religiös heter det ju. Nått liknande har hänt mig då jag efter 40+, först nu åkt på charterresor, och faktiskt gillar det.
Dock är ju fullkomligt fascinerad över hur fullkomligt usla charterbolagens kataloger är. Som jag ser det finns det två möjligheter:
1) Resebolagen har rätt, och folk är mähä och vill faktiskt ha det på detta viset, dvs med den information som finns, och presenterad på detta vis.
2) Resebolagen är helt pantade och har ingen känsla för marknadsföring utan kör på som det har varit sedan charterturismen startade.
Det är rent komiskt att sitta och bläddra i en katalog. Sida upp och sida ner med små 3x3 cm bilder på mer eller mindre identiska poolområden. En bild säger mer än tusen ord sägs det, men resebolagen lyckas med konstycket att få bildinformationen i en random katalog att närmast motsvara en typisk oneliner på FB vad gäller meningsfullt innehåll.
När de någon gång slår på stort och har större bilder slår det aldrig fel i att det är en bild på en solnergång eller närbild på en färgglad och "pittoresk" fiskebåt eller en bild på ett sandigt barn på en sandstrand. Även där är alltså informationsförmedlingen i princip noll.
Det finns ingen möjlighet att ens särskilja mellan olika länder eller världsdelar utifrån bilderna i deras kataloger. Mallorca, Cuba, Thailand, Jordanien - spelar ingen roll, katalogerna lyckas förmedla intryckat att det har ingen som helst betydelse vart du åker, det ser likadant ut. Det är ett hån mot den rika diversitet av folk och fä, och kulturer och miljöer det finns i världen.
Texterna är lika menlösa, och så floskelfyllda att det är enda man kan ha dessa till är att spela floskelbingo. Skriv upp fritt valda floskler av typen: "trånga, mysiga gränder", "exotiskt och annorlunda", "kristallblått vatten", "barnvänligt", "paradis", "milslånga sandstränder" och se vem som först fyller sin bingobricka.
Kan det verkligen vara så att folk vill ha, och är nöjda med, denna typen av information när de ska resa? Hur kan det vara mer relevant att veta att hotellet har en poolbar som serverar snacks (när dessutom så gott som alla faktiskt har det) än till exempel information om närmsta fina naturområde eller hur trafiken, vägnätet och hyrbilsmarknaden ser ut?
Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker. Är det bara jag som kommit in i chartersvängen för sent och inte begriper koderna i katalogerna eller finns det fler som håller med? Till saken hör att jag rest som satan i mina dar och varit i nästan 100 länder på alla världsdelar, och jag gillar som sagt konceptet med charter, men är förbluffad över hur de säljer in sin vara.
Medhåll eller är jag bara en sur gammal gubbe?