2008-08-08, 16:22
ksv
Ursprungligen postat av Soleils
Varför varierar inflygningarna så mycket, vissa tycker jag ligger och glidflyger in utan motorerna på, andra går ner som i en trappa, andra sätter nosen rakt ner och kör? Är det olika vid olika väder?
Det beror på flygtrafikledningen.
Har de mycket annan trafik på lägre höjd får man ofta bara klarering att sjunka en liten bit i taget.

Får man bestämma själv är det optimala att sjunka i konstant vinkel med motorerna på tomgång hela vägen ner, fram till strax innan landning.

Ursprungligen postat av Soleils
Gjorde sammanlagt 4 landningar förra helgen, vanligtvis när jag flyger brukar det klassiska "Ding" ljudet komma vid inflygning då man ska spänna fast sig, nu blev planet väldigt ostabilt och svängde höger-vänster-höger ett tag (flygplatsen var Malaga) sedan kom ljudet "Ding-ding-ding-ding".
Oftast slår man på skylten att spänna fast säkerhetsbältena när man passerar 10000 fot eftersom det grovt sett ger kabinpersonalen tio minuter att göra klar kabinen för landning.
Är man på väg in i moln där det kan komma att bli turbulent slår man förstås på skylten lite tidigare.

Ursprungligen postat av Soleils
Det var då jag började tänka på varför vissa har en sån vinkel rakt ner medans andra har planet rakt ner så man får mer en "fritt fall" känsla då den sjunker rakt ner som i en trappa.
Ibland blir man inte nedsläppt av trafikledningen som man planerat och hamnar då över sin tänkta profil. Enda sättet att korrigera det är då att sjunka lite brantare och ta ut luftbromsar för att inte farten ska bli för hög (ju brantare nedförsbacke desto högra fart - precis som med en lådbil ).

Ursprungligen postat av Soleils
Sen undrar jag när de vinkar planet så mycket rakt ner, om det då skulle komma en väldigt djup luftgrop finns det ingen möjlighet för planet att falla rakt ner, alltså att nosen dyker ner i den så planet nästan hamnar rakt ner mot marken?
Nej.
Även om vinkeln upplevs som brant pekar nosen sällan ner mer är 5 grader. Normalt sett sjunker man med nosen ungefär i horisontellt läge.

Ursprungligen postat av Soleils
Och sen, vid inflygningen brukar deo ftast vara tyst, för att de sedan ska börja mullra om motorerna, är det motorbromsar eller gasar ni på då?
Ja, när man är på banan pekar man luftstrålen frammåt får att avlasta hjulbromsarna. Det kallas att reversera.