2008-08-09, 11:58
bijjer
Ursprungligen postat av labanbaban
Hur pass "känsliga" är planen och dess piloter av väderpåverkan när man landar och lyfter?
Vid pass hur kraftiga vindar och/eller regn börjar det bli tal om flygförbud?
Tex 10 m/s är det absolut inget att oroa sig för eller kan det ställa till det redan då?


Väderpåverkan kan påverka en del, framförallt när vädret börjar bli så pass dåligt att man inte ens får försöka landa.
När det gäller vind så beror det också på vad vädret i övrigt är. Om det är en solig dag mitt i sommaren och du ska landa på 3300mx45m bana på Arlanda och det ligger en stark rak sidvind på 35 knop kan det vara lättare än om du ska landa på en smal bana i Norrland, med halka och kastvindar och dålig sikt.


Ursprungligen postat av labanbaban
Undrar även vad ni piloter anser om skillnaden med Md-80Žs och BAe RJ100?
Flyger en del inrikes och bara rest i dessa två typer.
Är det som med bilar att det KAN vara enorm skillnad hur det känns att "köra" planet, säkerhet osv?
MvH


Nu har jag inte flugit någon av ovan nämnda typer. Men man kan kort säga att säkerheten ska inte skilja överhuvudtaget på några flygplan som finns i kommersiell trafik i Sverige, Europa och andra delar av världen där flyget anses säkert.

Däremot är det skillnad i hur man flyger olika flygplan. Vissa (MD:n t.ex.) har gammal teknologi med mycket analoga instrument i cockpit med andra (Airbus) har digitaliserat och automatiserat största delen av flygplanet.