2008-08-09, 11:59
dodecahedron
Ursprungligen postat av labanbaban
Hur pass "känsliga" är planen och dess piloter av väderpåverkan när man landar och lyfter?
Vid pass hur kraftiga vindar och/eller regn börjar det bli tal om flygförbud?
Tex 10 m/s är det absolut inget att oroa sig för eller kan det ställa till det redan då?


Kan ta MD80 som exempel vad avser vindrestriktioner, vill minnas att mina siffror skall stämma. Max motvind är 50knop (26m/s). Medvind är 10knop (5m/s) och sidvind ligger på 30knop (15m/s). Överstiger vinden dessa värden går det helt enkelt inte att landa (eller starta för den delen).

Framförallt är det sidvinden som är viktig. Rak sidvind på mer än 30knop innebär helt enkelt att rodren inte räcker till för att styra upp planet på banan igen och man kommer att driva av. Men 15 sekundmeter rakt i sidan är väldigt mycket. För mig som spenderar mycket tid till sjöss innebär det styv kuling, och då blåser det bra!

Landningar i kraftig turbulent sidvind känns värre än vad det är. Passagerare kan mycket väl tycka att det är obehagligt att planet kränger och man ser landningsbanan ut genom rutorna på ena sidan när piloten tvingas till stor vindupphållning. Sedan före sättning rätas planet upp och hjulen går i. Det kan verka okontrollerat, men är i själva verket väldigt kontrollerat.