2008-08-19, 22:27
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
"fasten seat belts" triggar tydligen på höjden 10000 fot om den är satt på automatisk. Gäller det alla flygplan, alltså någon form av standard? Jag pratar nu om normala starter/landningar.
Nej, inte automatiskt. Däremot är det vanligt att de finns i rutinerna eller på checklistan, eftersom det är en del andra saker som sker på just 10000 fot.

Ursprungligen postat av Lobengula
Jag antar att piloten ofta sätter den på manuell ifall det är taskigt väder och så. Men inträffar det att piloten släcker "FSB" under 10000 fot om det är väldigt bra förhållanden?
Ja, flyger man väldigt korta turer och det är fint väder händer det ofta att man släcker den tidigare så att kabinpersonalen ska kunna komma igång med sitt serviceprogram.

Ursprungligen postat av Lobengula
Under cruise, varför tar det så lång tid för piloten att släcka "FSB" men de är väldigt kvicka på att tända den? Ibland får man uppfattningen att det görs för att folk inte ska ränna runt i kabinen och ge besättningen lite lugn och ro. Speciellt på nattflygningar upplever jag det som att "FSB" är mer regel än undantag för att få pli på paxen
Näe, däremot är klarluftsturbulens väldig svår att förutsäga, så har man kommit in i ett turbulent område vill man gärna vänta en stund så att det kan lugna sig. Av någon outgrundlig anledning verkar det nästan alltid börja hoppa igen så fort man slagit av skylten.

Kan väl erkänna att det hänt att man slagit på skylten och sedan suttit och pratat om annat och glömt av den.
Fast kabinpersonalen brukar vara snabba att ringa och fråga när folk klagar på att de behöver gå på toa.