2008-08-19, 22:39
Ursprungligen postat av ksv
Nej, inte automatiskt. Däremot är det vanligt att de finns i rutinerna eller på checklistan, eftersom det är en del andra saker som sker på just 10000 fot.

Ja, flyger man väldigt korta turer och det är fint väder händer det ofta att man släcker den tidigare så att kabinpersonalen ska kunna komma igång med sitt serviceprogram.

Näe, däremot är klarluftsturbulens väldig svår att förutsäga, så har man kommit in i ett turbulent område vill man gärna vänta en stund så att det kan lugna sig. Av någon outgrundlig anledning verkar det nästan alltid börja hoppa igen så fort man slagit av skylten.

Kan väl erkänna att det hänt att man slagit på skylten och sedan suttit och pratat om annat och glömt av den.
Fast kabinpersonalen brukar vara snabba att ringa och fråga när folk klagar på att de behöver gå på toa.



Många tack för svaren

Det som kan irritera mig är det inkonsekventa användandet av "fasten seat belt". Ibland får man höra att: "vi har tänt FSB men det är okej att gå på toaletten", andra tillfällen får man en mördande blick av besättningen om man försöker resa sig.

Bäst vore väl att FSB betyder att man ska sitta på sin plats, ingenting annat.

Sedan har man otyget att en del inte respekterar FSB när planet taxar mot gaten. Varför inte ibland göra ett totalstopp från 30 kmh bara för att visa vad som händer. Ja, jag vet att det inte kommer att hända men det skulle göra mig och andra rätt glada när drygskåpen åker i golvet.