2008-08-30, 23:51
bijjer
Jag håller med ksv i allt ovanstående, och fyller i lite mer information.

Vad gäller alkoholfrågan och testers vara och icke vara så är det för min del helt ovidkommande. Om någon känner att de vill komma ombord och göra blåsprover så är de välkomna, så länge de inte förhindrar det normala arbetet, men i den Svenska flygbranschen ser jag inget behov till det. Vi har i Sverige en mycket sund inställning till alkoholens påverkan på prestationsförmågan och jag tror att det skulle vara mycket osannolikt att någon i en flygande besättning i Sverige inte skulle upptäckas om han eller hon haft problem med alkoholen. Givetvis kommer det att finnas undantag som bekräftar regeln, men jag tror inte att slumpmässiga alkoholprov skulle vara lösningen på detta.

Vad gäller stridspiloter så är situationen idag mycket annorlunda jämfört med 20-30 år sedan när många gjorde några år i flygvapnet för att sedan få flygtjänst på SAS. Idag har flygvapnets budget drastiskt minskat, och de har inte råd att utbilda piloter som sedan sticker iväg till kommersiell luftfart. De få piloter som idag får utbildning i FV förbinder sig att stanna i FV i tio år, om de lämnar sin anställning innan detta får de betala tillbaka delar av den utbildning de fått. Dessutom är flygträningen som stridspiloter idag får inte den utbildning som krävs för att flyga kommersiellt och dessa killar/tjejer måste komplettera med framförallt en hel del teoriutbildning.

Att en mobiltelefon skulle inverka på flygplans instrument kan vi direkt avskriva. Om så vore fallet skulle det naturligtvis vara förbjudet att ha med sig dessa ombord. För att få certifiera ett flygplan idag krävs att det klarar av att hantera strålning från långt mycket starkare apparater än en mobiltelefon. Jag tror att förbudet mot att använda mobiltelefoner ombord till en början kom till när mobiltelefoner var helt nya och började användas på flygplan där man inte testat detta fenomen tidigare, och sedan dess har det mest hängt med. Det enda som jag har märkt är det ljud som kan uppstå i högtalare när en mobiltelefon är i närheten, men det är mest irriterande och påverkar in flygsäkerheten som så.
Att man fortsätter att förbjuda telefoner igång ombord på flygplan tror jag idag har att göra med att man vill ha alla passagerares uppmärksamhet under start och landning, samt att man inte vill ha 15 passagerare som pratar i mun på varandra under hela flygningen.
Personligen tycker jag också att det är ett ofog med folk som pratar i telefonen om allt mellan himmel och jord, gärna högt och ljudligt, när man sitter i närheten av andra som inte alls är intresserade av vad den konversationen har att bjuda på.
Jämför med att sitta på tåg/buss med tonåringarna som ska berätta halva sin livshistoria med en vokabulär som till 90% består av "Asså", "ba" "lixom" osv.