2008-09-01, 10:44
bijjer
Ursprungligen postat av scalare
Hej.
Nu kommer jag den 19september ge mig iväg för en längre resa, och tänkte då passa på att skriva i tråden. Och förhoppningsvis får jag en trevlig flygning mot australien. Jag kommer resa med finnair till London, och sedan vidare mot Australien med qantas airways. Resan till london ska nog gå bra, däremot är jag mer orolig för den till australien. Det är en lång bit uppe i luften. Finns det något att säga om longdistance planen? Finns det mer benutrymme? Dom är större, är dom stabilare? Hur reagerar dom på turbulens jämnt emot en 737.
Planet vi kommer flyga med heter: Boeing 747-438 Longreach.


Hej.
Det är svårt att svara på hur mycket benutrymme du kommer att få, däremot bör du själv kunna hitta den informationen på bolagets hemsida, alternativt andra reseforum där passagerare diskuterar med varandra angående komfort osv. Ett svenskt forum där du skulle kunna ställa den från är g-kraft.com/forum.
En 747 är stabilare än en 737 beroende på att den har mycket mer massa som ska röra på sig vid turbulens. Men därmed inte sagt att det kommer att vara helt turublensfritt, det kommer bara att krävas mer energi för att få maskinen att skaka.

Ursprungligen postat av scalare

En anledning till att min flygrädsla uppkom, tror jag beror på en liten historia som jag fick höra av en resenär i thailand för x år sedan. Det gälde en kortare flygning till cypern, då planet plötsligt sjukit x 1000 meter. Är det möjligt? Tycker mig även sett en discovery dokumentär om detta fenomen, och att det är därför man alltid ska ha bälten på sig när man flyger.

Har någon upplevt detta? Är det ens möjligt?


När media rapporterar om flygplan som störtdyker x antal tusen meter är det oftast helt felaktigt beskrivet. T.ex. var det en flight som nyligen var tvungen att nödlanda på Filippinerna efter att de tappat kabintrycket. När det händer så initierar piloterna en sjunkning med max sjunkhastighet som flygplanet är certifierat för. I media brukar det beskrivas som att "Flygplanet föll handlöst" "Störtdök mot marken" eller något liknande som inte stämmer.

Det finns förstås en risk att planet hamnar i en okontrollerad sjunkning, men det är extremt ovanligt och jag kan inte minnas att det hänt särskilt många gånger, åtminstone inte i modern tid. Om det ska hända krävs det antingen stora mekaniska fel på flygplanet, eller att man flyger rakt in i ett åskmoln av den extremare typen, vilket man självklart aldrig gör.