Ursprungligen postat av ksv
Hastigheten går upp och ner när man går mellan olika luftskikt, så gasen får ibland dras av och på ganska ordentligt för att man ska komma tillbaka till önskad hastighet.
Luftströmmarna i det här fallet kanske tryckte ner planet 15-20 meter från den önskade höjden och när autopiloten skulle korrigera behövde den gasa.
15-20 meter i fritt fall i en nöjespark ser ju spektakulärt ut, men för ett flygplan på 11000 meter som samtidigt rör sig flera kilometer framåt är det ganska odramatiskt.
Men det var klarluftsturbulens.

Termisk turbulens förekommer ju mer på lägre höjder och i samband med moln.
Suck. Jag som hade hoppats på ett svar som involverar konspirationsteorier, Bermuda-triangeln och metangashål. Aldrig får man vara riktigt glad
Suveränt bra tråd detta förresten, även om man inte är flygrädd.
Frågan kanske har besvarats tidigare, men vad är det för stötaktigt verkstadsmaskinliknande ljud som kommer ibland i samband med start eller landning? Typ ett tiotal korta maskinljud som om man borrar stötvis med en borrmaskin. Spontant tippar jag på någon slags drivmotor till roder eller spjäll?