2008-10-12, 00:05
Misklock
Ursprungligen postat av misswho
Jag är väldigt flygrädd. Har bara varit utomlands 2 ggr. Jag är helt övertygad om att flygplanet kommer att krascha i vilken sekund som helst.
Det är väldigt jobbigt då man känner sig väldigt begränsad att man inte kan flyga. Har ni haft upplevelsen att om man är flygrädd att det blir bättre desto mer man flyger??

Jag var flygrädd när jag var mindre (3-5 år kanske) men detta släppte naturligtvis och tycker nu det bara är kul när det skumpar rejält, speciellt när man själv flyger.

Ursprungligen postat av misswho

Stämmer det att minsta lilla stenbit på startbanan kan vara förödande och göra så planet kraschar vid start??
sker.

Chansen att en liten stenbit på banan skulle slungas in i motorn och skapa ett haveri är otroligt liten och detta har enligt min vetskap bara hänt en gång, detta på en concord som var ett oerhört känsligt plan. Banan sopas av ganska ofta och om jag minns rätt får föremål över 3mm radie inte förekomma på banorna. Kommersiella plan klarar av att få in en fågel i motorn efter start och vända tillbaka säkert. Kom ihåg att plan kan flyga med en motor och är även riktigt bra glidflygare om det också krävs.

Ursprungligen postat av misswho

Tänk så får någon galning för sig att öppna dörren innan trycket blir för stort går det ens att landa planet med en öppen dörr???
sker.

Eftersom trycket är så stort kan inte dörrarna öppnas på cruise och att öppna en dörr innan det vet jag faktiskt inte om det går, aldrig hört att någon försökt. Men visst går det att landa ett plan med öppen dörr lika lätt som det går att köra en bil med öppen dörr. Finns ett känt fall där ett plan från Aloha fick halva taket avslitet på hög höjd och piloten lyckades ändå landa planet säkert.

Ursprungligen postat av misswho

Kan det vara så att flygledartornet har gjort missbedömningar och man råkar landa på samma landningsbana och krockar???
sker.

Visst allt kan hända men vad jag skulle vilja svara på den här frågan är: Nej det kan inte hända. Rutinerna och procedurerna för flygledare och piloter är så att båda parter skulle upptäcka om detta fel begicks och skulle i såna fall lätt kunna avvärjas. Att krocka i luften kan också uteslutas eftersom de västerländska flygledarsystemen har indikationer som varnar flygledarna så långt som timmar före en möjlig krock vilket ger flygledarna gott om tid att dirigera om planen.

Att flyga är fortfarande det säkraste transportmedlet, det kan inte sägas nog med gånger.

EDIT: Jag är inte yrkespilot, för närvarande studerande.