2008-10-12, 01:26
ksv
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag satt och lekte pilot i FSX igår
Ställ in den på att visa indicated airspeed (IAS) så blir det som på riktiga flygplan.

Ursprungligen postat av Lobengula
Jag kan väl begripa att markhastigheten kan variera då luften rör sig och jag kan ha motvind eller medvind. Men vad sjutton är skillnaden mellan hastighet och True air speed?
GS = TAS + vinden.
True air speed är alltså hastigheten över marken om det är vindstilla.

Men det har man ingen större användning av att veta när man flyger, utan då används i praktiken IAS och MACH-tal.
Det man behöver veta är det dynamiska trycket mot flygplanet, t.ex. så man inte överskrider hastigheter för strukturell belastning av klaffar och så man vet hur nära stall man ligger.

Grovt sett kan man säga att IAS och TAS är samma vid havsytan vid standardatmosfär.
Befinner man sig däremot på 40000 fot kanske man avläser 240 knop (IAS) från hastighetsmätaren trots att man far fram med 430 knop (TAS).
Eftersom luften är tunn på hög höjd är det alltså fullt möjligt att samtidigt ligga nära både ljudets hastighet och stallhastigheten, vilket är en av anledningarna till att man är mer intresserad av det dynamiska trycket än den verkliga hastigheten.


Ursprungligen postat av misswho
Hur nogranna kontroller görs det på planet innan det lyfter??.
Innan varje flygning görs en visuell yttre inspektion av flygplanet av en tekniker eller pilot som med utbildning på flygplanstypen.

Ursprungligen postat av misswho
Kan det vara så att flygledartornet har gjort missbedömningar och man råkar landa på samma landningsbana och krockar???
Som pilot tittar man förstås ut och är ständigt beredd att dra på och avbryta landningen.
Är det riktigt dålig sikt gäller speciellt stränga regler för separation av flygplan på marken.