2008-10-13, 16:16
Ursprungligen postat av ksv
Ställ in den på att visa indicated airspeed (IAS) så blir det som på riktiga flygplan.

GS = TAS + vinden.
True air speed är alltså hastigheten över marken om det är vindstilla.

Men det har man ingen större användning av att veta när man flyger, utan då används i praktiken IAS och MACH-tal.
Det man behöver veta är det dynamiska trycket mot flygplanet, t.ex. så man inte överskrider hastigheter för strukturell belastning av klaffar och så man vet hur nära stall man ligger.

Grovt sett kan man säga att IAS och TAS är samma vid havsytan vid standardatmosfär.
Befinner man sig däremot på 40000 fot kanske man avläser 240 knop (IAS) från hastighetsmätaren trots att man far fram med 430 knop (TAS).
Eftersom luften är tunn på hög höjd är det alltså fullt möjligt att samtidigt ligga nära både ljudets hastighet och stallhastigheten, vilket är en av anledningarna till att man är mer intresserad av det dynamiska trycket än den verkliga hastigheten.


Jag tror jag begriper men vilken mätare är det då som visar dynamiska trycket, är det IAS?

På IAS minskas ju "max" i och med stigande höjd. Vet inte om det är någon flygsim feature. Jag kan alltså ha 300 knop på 10000 fot men inte på 30000 fot då börjar overspeed att tjuta.

Så i min enkla hjärna betyder det snarare att det är TAS som är dynamiska trycket? Ja inte så viktigt men nyfikenheten tar aldrig slut