2008-12-29, 22:22
ksv
Ursprungligen postat av Nieve
Efter en massiv uppstand och 15h kvar pa flygplatsen fick vi veta att planet hade borjat lacka/spruta ut bransle i enorma mangder. Rykten spreds sen att planet lopte explosionsrisk och att det kunde ha gatt illa om kaptenen startat motorerna.
Sannolikt skedde det i samband med tankning och då får man inte ens starta flygplanets APU (hjälpaggregat).
När man sedan startar flygplanets motorer har man dessutom alltid kontakt med någon på marken som kollar att allt är som det ska och att ingen befinner sig i närheten.

Ursprungligen postat av Nieve
Vad kunde konsekvenserna ha blivit enligt er expertis?
En rejäl brasa på utsidan.
Brandkåren kan förmodligen vara på plats inom någon minut, men det är en lång tid om stora mängder fotogen brinner.

Ursprungligen postat av Nieve
Var det verkligen sa allvarligt?
Ja, det är oerhört allvarligt.
Det blir haveriutredning på detta. Hade varit intressant att veta om den kommer finnas att läsa på engelska.

Ursprungligen postat av Nieve
Flygbolaget erbjod aven kompensation pa 300 euro plus en upgrade till business class helt plotsligt, ar detta vanligt?
Nu för tiden är flygbolagen skyldiga ett betala ut rejäla ersättningar vid förseningar.