Ursprungligen postat av Coolcitte
Vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare: Hur många typerates får man som kommersiell pilot inneha? Kan man te x flyga en stor B777a en dag, för att nästa dag flyga B737a, eller är man begränsad till stora plan om man vanligtvis flyger stora plan?
Normalt sett bara en typ åt gången.
Däremot är vissa typer så lika varandra i system och cockpituppbyggnad att de räknas som en typ. Ett exempel på det är B757 och B767, där allt som krävs är en tilläggskurs på en dag får att få flyga även den andra. Ett annat exempel är A320, A330 och A340, där man med tilläggsutbildning kan få flyga flera typer.
En typutbildning på en flygplanstyp man aldrig flugit tidigare tar ett par månader och går loss på ett par hundra tusen, så normalt sett ligger det i företagets intresse att man stannar på en och samma typ i flera år.
Ursprungligen postat av jumpcut
Hur reagerar ni piloter pa hoppande och studsande plan? Nar borjar ni oroa er?
När "fasten seat belt"-skylten kommer på.
Det vi oroar oss för är att någon i kabinen ska ramla och göra sig illa.