2008-12-30, 01:59
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Normalt sett bara en typ åt gången.
Däremot är vissa typer så lika varandra i system och cockpituppbyggnad att de räknas som en typ. Ett exempel på det är B757 och B767, där allt som krävs är en tilläggskurs på en dag får att få flyga även den andra. Ett annat exempel är A320, A330 och A340, där man med tilläggsutbildning kan få flyga flera typer.

En typutbildning på en flygplanstyp man aldrig flugit tidigare tar ett par månader och går loss på ett par hundra tusen, så normalt sett ligger det i företagets intresse att man stannar på en och samma typ i flera år.


När "fasten seat belt"-skylten kommer på.
Det vi oroar oss för är att någon i kabinen ska ramla och göra sig illa.


En "flygnörd" fråga
Är inte 330/340 i stort sett exakt samma plan, med undantaget att 340 har fyra motorer och längre räckvid? Tänkte då just på cockpit och system.
Lastrummen är iaf identiska.