2008-12-31, 00:10
Coolcitte
Svar till zizacon
2. Dom är väl inte så vana vid att avisa plan där helt enkelt På vissa flygplatser där det snöar sällan så har dom bara 2 avisningstationer, och det blir lätt kö. Att avisa är extremt viktigt. Gottröra-olyckan berodde ju te x på att det slarvats med avisning, så att is/snö sögs in i motorerna vid start.

3.Jag har för mig att vingarna är ett stycke, och att kroppen sitter fast på vingarna, och inte tvärt om.

5. McDonnel Douglas MD-11 heter planet du såg. Finns ett liknande plan som heter Lockheed L-1011 Tristar också, men eftersom du såg planet i Amsterdam där KLM (nederländskt flygbolag) flyger flitigt så gissar jag att det var en MD-11 eftersom dom använder den typen. Farligt med motorplaceringarna skulle jag inte tro att det är. MD-11an är överrepresenterad i haveristatistiken i alla fall

6.Vingklaffar används för att ge lyftkraft. Madrid-olyckan med en MD-80 berodde på fel med vingklaffarna, så för vissa flygplan är dom essentiella. Nu var i och för sig den MD-80Žn fulltankad och fullastad, så jag vet inte om klaffarna behövs om MD-80Žn inte väger så mycket. Det går att landa utan dom i alla fall. Var en incident med ett SAS-plan för några veckor sen, där klaffarna inte fungerade. Det gick bra, bara det att dom fick landa i hög fart och antagligen slita lite på bromsarna.