Ursprungligen postat av jumpcut
Jag tankte val mest pa passagerarnas skull... Det lar val vara hogre risk for ordentlig turbulens over bergskedjor an runt dem? Nu har jag forstatt att det inte ar for planets skull, utan passagerarnas, som man undviker turbulens

Passerar man på 37000 fot över en bergskedja som sträcker sig till kanske 20000 fot är turbulensen ingen faktor.
Problemet då ligger i att man inte kan sjunka till säker höjd (10000 fot) om man skulle tappa trycket i kabinen. Likaså kan man inte behålla höjden om man förlorar en motor utan kommer då sakta sjunka till en lägre höjd.
Detta löser man genom att i förhand ha bestämt s.k. "escape routes", dvs. vart man ska styra för att genast komma bort från den höga terrängen.
Ursprungligen postat av Tacoritz
Nu har jag varit borta från jobbet ett tag så jag har inte kunnat snappa upp all info jag vill ha men vad hände med snöröjningen på Arlanda för typ en månad sen?
Var världens bästa snöröjare ringrostiga sen förra vintern eller?

Med svenska mått var det ju inga stora mängder snö.
Problemet var att ett antal väderfaktorer gjorde att man inte fick upp bromsvärdet tillräckligt. Man la alla resurser på att få den längsta banan användbar men det räckte inte.
Kombinationen av glashal bana och kraftig vind som låg snett i sidan, gjorde att man periodvis varken kunde starta eller landa.
Ursprungligen postat av Tacoritz
Enligt uppgift gör de en översnöad bana startklar på 20 minuter och det ser otroligt häftigt ut när de de sveper fram och snön yr men finns det verkligen ingen flygplats i världen som gör det effektivare?
Mellan 6 och 10 minuter, beroende på bana:
http://www.arlanda.se/sv/Press/Bra-att-veta/Snorojning
Det gäller att de håller den tiden, för när sista snöröjningsfordonet lämnar banan ligger redan nästa plan på kort final.
Ursprungligen postat av sleinad
De påstår i alla fall själva att de är "i världsklass".
Ja, det finns väl inte så värst många flygplatser i världen som håller sig med så stora resurser.