Ursprungligen postat av Coolcitte
Svar till zizacon
2. Dom är väl inte så vana vid att avisa plan där helt enkelt

På vissa flygplatser där det snöar sällan så har dom bara 2 avisningstationer, och det blir lätt kö. Att avisa är extremt viktigt. Gottröra-olyckan berodde ju te x på att det slarvats med avisning, så att is/snö sögs in i motorerna vid start.
3.Jag har för mig att vingarna är ett stycke, och att kroppen sitter fast på vingarna, och inte tvärt om.
5. McDonnel Douglas MD-11 heter planet du såg. Finns ett liknande plan som heter Lockheed L-1011 Tristar också, men eftersom du såg planet i Amsterdam där KLM (nederländskt flygbolag) flyger flitigt så gissar jag att det var en MD-11 eftersom dom använder den typen. Farligt med motorplaceringarna skulle jag inte tro att det är. MD-11an är överrepresenterad i haveristatistiken i alla fall
6.Vingklaffar används för att ge lyftkraft. Madrid-olyckan med en MD-80 berodde på fel med vingklaffarna, så för vissa flygplan är dom essentiella. Nu var i och för sig den MD-80Žn fulltankad och fullastad, så jag vet inte om klaffarna behövs om MD-80Žn inte väger så mycket. Det går att landa utan dom i alla fall. Var en incident med ett SAS-plan för några veckor sen, där klaffarna inte fungerade. Det gick bra, bara det att dom fick landa i hög fart och antagligen slita lite på bromsarna.
Oj, såg att jag skrivit ett fel nu. MD-11an är
inte överrepresenterad i haveristatistiken.