2009-01-01, 12:06
ksv
Ursprungligen postat av zizacon
Ja de verkar bromsa väldigt effektivt. svårt att bedömma när man bara sitter som passagerare såklart och inte vet hur fort det går när man landar eller hur lång banan är men vi hade en kapten som bromsade ner till taxinghastighet på väldigt kort tid när vi landade.
Man bromsar inte med vingklaffarna. De används för att ändra vingens profil så att flygplanet kan flyga långsammare vid start och landning.
Väl på marken bromsar med hjulbromsar och motorreversering.

Ursprungligen postat av zizacon
Säg att du ska nödlanda på nån åker, hur lång sträcka krävs som absolut minimum för att få stopp på ett plan?
Större plan behöver ju normalt sett ett par kilometer asfaltsbana och jag antar att man skulle behöva längre sträcka om underlaget var gräs.
Problemet är nog att hitta en åker som är tillräckligt jämn för att planet inte ska brytas sönder.

Det enda fallet jag känner till där man lyckats sätta ner ett stort plan på en åker och alla överlevt är Gottröra.

Ursprungligen postat av jumpcut
Nagot jag ar lite nyfiken pa ar om man vid buklandning forsoker komma in med sa lag vinkel som mojligt for att inte planet ska bita fast i marken for hart, eller om man undviker laga vinklar for att inte behova for lang bana?
Ska man buklanda väljer man rimligtvis en lång bana. Men man gör inflygningen med samma vinkel som vanligt.

Det är inga problem att buklanda även stora plan och man tränar det regelbundet i simulator.

Det finns flera exempel på youtube om man söker på "gear up landing".